W Monachium poznaliśmy zwycięzców najważniejszej branżowej nagrody w dziedzinie nowej mobilności. Jury konkursu eMove360° wyróżniło ideę polskiej marki Ultre Mobility i jej elektryczny mikropojazd Ultre 4 Cargo.
Tegoroczna edycja eMove360° Europe – międzynarodowej konferencji i wystawie poświęconej mobilności elektrycznej i autonomicznej, odbyła się pod hasłem
„Sztuczna inteligencja napędza mobilność”. Wydarzenie skupia się na kluczowych obszarach dotyczących innowacji. Od koncepcji, przez układy napędowe aż po zrównoważone materiały i wzornictwo.
Ultre 4 Cargo – miejski pojazd z Polski
Marka Ultre przedstawia wizję ultralekkiej, zwinnej miejskiej mobilności. Inteligentnej, bezemisyjnej i precyzyjnie dopasowanej do potrzeb dynamicznych środowisk. Dlatego Ultre 4 Cargo to „pojazd-narzędzie zaprojektowany z kurierami i dla kurierów. To produkt dedykowany dostarczaniu paczek w miastach, w zrównoważonym łańcuchu zeroemisyjnego transportu ostatniej mili, która obecnie jest najdroższą, ale też najbardziej skomplikowaną ścieżką dostawy dóbr, w tak szybko rozwijającym się rynku e-commerce.” – Oskar Zięta, projektant i twórca marki Ultre.
Nagrody eMove360° przyznawane są od 2019 roku i stanowią rzetelne podsumowanie innowacji w ujęciu przyszłości sektora automotive. Pojazd Ultre 4 Cargo, zwyciężając w kategorii elektryczny pojazd użytkowy w 2025 roku, dołączył tym samym do grona wyróżnianych wcześniej marek. Wśród nich jest m.in. KIA, Volvo Group, ZF Friedrichshafen, czy Webasto.
„W trakcie mojej wieloletniej pracy jako członek jury miałem okazję recenzować i nominować niezliczone ekscytujące zgłoszenia. Były to pojazdy elektryczne, technologie ładowania, elektronikę i koncepcje mobilności. Wiele z tych nagradzanych innowacji zostało już wdrożonych i ugruntowanych na rynku” – Holger Czuday, dyrektor klastra motoryzacyjnego Bayern Innovativ
Wyróżnikiem mikropojazdów Ultre jest ich cienkościenna stalowa rama, która powstaje dzięki opatentowanej, innowacyjnej technologii FiDU. Technologia umożliwia znaczącą redukcję w zakresie zużycia materiałów, wagi pojazdu i czasu produkcji. Pojazdy Ultre nie tylko rewolucjonizują podejście do projektowania, ale szkicują perspektywę efektywnego małopowierzchniowego microfactornigu.
Technologia FiDU od ponad 20 lat znajduje zastosowanie w projektowaniu użytkowym. Co więcej, została doceniona przez gremium eMove360° już w 2020 roku. To wtedy aluminiowe krzesło Ultraleggera otrzymało nagrodę MATERIALICA Design + Technology Award, przyznawaną równolegle z eMove360° Award.
To znaczące osiągnięcie firmy Ultre Mobility, z pewnością zwróci uwagę zachodu Europy na polską innowacji. Projekt Ultre dowodzi, że polski rynek zasługuje na tę uwagę już nie tylko w zakresie produkcji komponentów. Warto przyjrzeć mu się również pod kątem konkurencyjnych i zrównoważonych pojazdów elektrycznych.






