Gujana Francuska doczekała wyjątkowego transportu z Finlandii. Do Ameryki Południowej trafiło 7 silników, 7 alternatorów, 3 000 metrów sześciennych specjalistycznego sprzętu oraz 150 kontenerów. Z portu Dégrad-des-Cannes na teren budowy elektrowni Larivot wruszyło 7 konwojów. To skomplikowane zadanie wzięła na siebie firma CEVA Logistics.
Dostawę urządzeń do Gujany Francuskiej zrealizowała firma CEVA w kilku etapach. Na początku kwietnia w fińskim porcie Vaasa załadowano 7 silników oraz sprzętu o łącznej objętości 3 000 m sześc. na statek przeznaczony do przewozu ładunków ciężkich i ponadgabarytowych. Po postoju w porcie Rauma, podczas którego załadowano jeszcze 7 alternatorów, statek wyruszył z Finlandii do terminalu portowego Dégrad-des-Cannes w Gujanie Francuskiej. 150 kontenerów 40-stopowych, z komponentami do silników i alternatorów zostało przetransportowanych regularną linią żeglugową.
Urządzenia i sprzęt do przeładunków i transportu
Realizacja projektu wymagała użycia specjalistycznego sprzętu do transportu i przeładunków, którego nie ma w Gujanie Francuskiej. Dlatego też CEVA dodatkowo zorganizowała ich dostawę z Francji kontynentalnej, na pokładzie statku typu roll-on/roll-off. Dwie samobieżne platformy modułowe (SPMT) i sprzęt dźwigowy ważyły łącznie ponad 400 ton.
Po przepłynięciu ponad 9 000 km drogą morską ładunek rozładowano. Wymagał specjalistycznej obsługi ze względu na masę i wymiary urządzeń. Następnie zmagazynowano go w wydzielonej strefie terminalu portowego. Kolejnym etapem było przygotowanie do transportu, z wykorzystaniem sprowadzonych z Francji naczep, zaprojektowanych specjalnie do przewozu ładunków o tak dużych gabarytach.
14 km w 5 godzin
Pierwszy konwój opuścił teren portu w nocy, z 4 na 5 maja, z 480-tonowym ładunkiem o długości 26,8 m, szerokości 5,6 m i wysokości ponad 8 m. W ciągu pięciu godzin, pod eskortą, dotarł do elektrowni Larivot, pokonując w tym czasie 14 kilometrów. W ten sam sposób CEVA zrealizowała dostawy pozostałych silników i alternatorów. Przejazdy konwojów odbywały się nocą, w wybrane weekendy, i zakończyły się 19 lipca.
Zespół CEVA, we współpracy ze sprawdzonymi partnerami, nie tylko zarządzał wszystkimi dostawami silników i alternatorów na miejsce ich instalacji. Nadzorował też montaż na specjalnie zaprojektowanych fundamentach. To kompleksowe podejście zapewniło Wärtsilä pełną usługę transportu urządzeń i instalacji „pod klucz” w elektrowni.
Logistyka do zadań specjalnych
Dostawa specjalistycznych urządzeń na budowę elektrowni w Gujanie Francuskiej to kolejny projekt zrealizowany przez zespół logistyki projektowej CEVA dla przemysłu.
Wśród innych przykładów wymienić można organizację transportu drogowego pięciu 47-tonowych wywrotek XG130 z Republiki Południowej Afryki do Konga. Nie mniej interesujący był przewóz trzech 83-tonowych transformatorów wysokiego napięcia, również z RPA do stacji elektroenergetycznej Kafue w Zambii. W ostatnim czasie CEVA zrealizowała też dla długoletniego klienta z branży lotniczej specjalną dostawę dwóch helikopterów. Każdy o długości 18 m i wysokości 5 m, z Francji do Tajlandii, co wymagało wyczarterowania samolotu transportowego Antonov An-124.
Projekty z zakresu project logistics to nie tylko precyzyjne planowanie i elastyczność, ale też dostosowanie operacji do specyfiki ładunków. Tu przykładem może być, przeprowadzona dla egipskiej firmy górniczej, dostawa drogą morską i lądową 10 000 ton piasku ilmenitowego. To naturalny minerał wykorzystywany do produkcji dwutlenku tytanu, stosowanego w farbach, tworzywach sztucznych itp. Organizacja tego transportu wymagała nie tylko odpowiednich procedur operacyjnych i bezpieczeństwa. Konieczne było też uwzględnienie wrażliwości ładunku na wysoką temperaturę i wilgotność. To dlatego operacje transportowe mogły być prowadzone wyłącznie w chłodniejszych porach dnia, o świcie i o zmierzchu. Co warto podkreślić, był to pierwszy hurtowy eksport piasku ilmenitowego z Egiptu do Arabii Saudyjskiej. Ważny dla przyszłego rozwoju handlu minerałami między tymi krajami.
Zespół, doświadczenie i zasoby
Logistyka projektowa (project logistics) jest jedną ze specjalizacji CEVA Logistics. Jako globalny dostawca usług 3PL realizuje transporty specjalne i ponadgabarytowe dla ponad 500 firm z branży energetycznej i przemysłu. W tym lotniczego, paliwowego i gazowego, obronnego, górnictwa a także EPC i infrastruktury. Odpowiada za to zespół 350 ekspertów, działający w ramach ponad 40 dedykowanych centrów wsparcia operacji i logistyki projektowej. Centra te rozmieszczone są na całym świecie. Dostawy specjalne realizowane są w oparciu o globalną sieć logistyczną CEVA, z wykorzystaniem różnych środków transportu, zarówno zasobów własnych jak i sprawdzonych partnerów.