piątek, 19 września, 2025
Strona głównaAktualnościCzwarty kwartał – najtrudniejszy kwartał?

Czwarty kwartał – najtrudniejszy kwartał?

Czwarty kwartał to czas, gdy aż 57% przewoźników z sektora TSL osiąga największe obroty i wystawia najwięcej faktur. Tak wynika z badania Malcom Finance. Mimo tego tuż przed najbardziej aktywnym sezonem nastroje branży uległy pogorszeniu.

Wskaźnik koniunktury w transporcie i gospodarce magazynowej spadł w sierpniu 2025 r. do –0,4 co potwierdza pogorszenie nastrojów w branży. Jak wynika z danych Malcom Finance opóźnienia w płatnościach stanowią jedno z głównych obciążeń w branży.

Czwarty kwartał to czas największej aktywności

Ponad połowa (57%) przewoźników z branży TSL deklaruje, że czwarty kwartał jest okresem największych obrotów i wzmożonej liczby wystawianych faktur. Dane czeskiego fintechu potwierdzają, że w tym czasie kumulują się zlecenia oraz rosną przychody.

Kumulacja zleceń pod koniec roku to szansa na zbudowanie poduszki finansowej. Jednocześnie gwałtownie rosną koszty operacyjne – od paliwa i opłat drogowych, przez wynagrodzenia, po obsługę floty– podkreśla Marcin Wawrzkiewicz, Country Manager Malcom Finance w Polsce. – Oznacza to, że przedsiębiorcy wchodzą w najbardziej wymagający moment roku, w którym płynność finansowa jest kluczowa, by sprostać oczekiwaniom rynku i zachować stabilność operacyjną.

Nastroje jednak słabną

Tymczasem dane GUS pokazują, że nastroje w transporcie i gospodarce magazynowej w sierpniu osłabły. Wskaźnik koniunktury spadł z +1,1 pkt w lipcu do –0,4 pkt w sierpniu 2025 r. To sygnał, że firmy podchodzą do nadchodzących miesięcy z większą ostrożnością. Pogorszenie nastrojów łączy się z realnymi wyzwaniami: opóźnieniami w płatnościach i rosnącymi kosztami operacyjnymi. Może to wynikać z faktu, że z danych Malcom Finance wynika, że  zdecydowana większość przewoźników otrzymuje z opóźnieniem od ¼ do nawet 1/2 należności. Ponad ⅓ ankietowanych uważa, że nieterminowe płatności kontrahentów w istotny sposób wpływają na kondycję firmy. To dodatkowe obciążenie w momencie, gdy skala działalności w czwartym kwartale gwałtownie rośnie.

Finansowanie oznacza stabilność

Ponad 40% przewoźników uważa, że dostęp do zewnętrznego finansowania to warunek stabilności. Firmy transportowo-logistyczne w większym stopniu niż inne MŚP funkcjonują z miesiąca na miesiąc. Tym samym nie mogą zbudować wystarczającej poduszki finansowej na trudniejsze czasy. W tej sytuacji znaczenie zyskują narzędzia, które zapewniają płynność i odciążają przedsiębiorców z ryzyka zatorów płatniczych. Faktoring pozwala nie tylko uzyskać natychmiastowy dostęp do środków. Przenosi też na instytucję finansową odpowiedzialność za monitorowanie i egzekwowanie należności.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź