TOKYO H2 to nowa inicjatywa rządu metropolitalnego Tokio. Jej celem jest uczynienie stolicy Japonii światowym liderem w dziedzinie wodoru. Do projektu dołączyła właśnie Toyota, która wzmocni flotę taksówek 600 egzemplarzami modelu Crown zasilanych ogniwami paliwowymi.
Uroczysta inauguracja projektu TOKYO H2 odbyła się 3 września. Rząd metropolitalny Tokio dąży w ten sposób do przyspieszenia współpracy publiczno-prywatnej na rzecz rozwoju technologii wodorowych. Szczególne znaczenie w tej inicjatywie ma mobilność komercyjna, czyli taksówki oraz ciężarówki zasilane ogniwami paliwowymi. Inicjatorzy projektu chcą wypromować transport wodorowy wśród mieszkańców miasta. W kolejnych etapach będą starać się o rozszerzenie działania o inne obszary sektora transportowego.
TOKYO H2 z wodorowymi Toyotami Crown
Toyota jest globalnym liderem technologii wodorowych w motoryzacji, dlatego koncern dołączył do tokijskiego projektu. Jednym z pierwszych założeń TOKYO H2 jest uzupełnienie floty taksówek o samochody wodorowe. Cel: do końca 2030 roku po drogach Tokio ma jeździć 600 pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi. Jeszcze do końca 2025 roku fiskalnego Toyota przekaże 200 egzemplarzy modelu Crown z napędem wodorowym.
Crown jest drugim po Mirai samochodem elektrycznym marki z zasilanym wodorowymi ogniwami paliwowymi. Zaprojektowana na lekkiej i sztywnej platformie GA-K z wodorowa Toyota Crown oferowana jest wyłącznie na rynku japońskim. Samochód ma komfortowe wnętrze. Dostęp na tylną kanapę jest bardzo łatwy, co ma kluczowe znaczenie dla klientów taksówek. Jednostka elektryczna zamontowana na tylnej osi zapewnia dobre osiągi przy jednoczesnym zachowaniu ciszy i komfortu podróżowania. Trzy zbiorniki wodoru pozwalają na przejechanie około 820 km, a ich uzupełnienie trwa zaledwie trzy minuty.

Ambitne wodorowe plany Toyoty
W ramach wsparcia inicjatywy Toyota zmodernizowała i ponownie uruchomiła salon TOYOTA MIRAI w dzielnicy Minato w Tokio. Otwarty w 2015 roku obiekt funkcjonował do tej pory jako centrum informacyjne na temat wodoru i pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi. Teraz pod nową nazwą TOKYO H2 HUB będzie pełnił rolę centrum współpracy między firmami i organizacjami dążącymi do budowy społeczeństwa wodorowego, wspierając rozwój projektu oraz szersze wykorzystanie energii wodorowej.
Zdaniem Toyoty wodór będzie jednym z najważniejszych źródeł energii. Włączenie do floty taksówek wodorowych modeli Crown pozwoli na popularyzację technologii. Z pewnością zwiększy też jej przystępność. Poprzez generowanie znaczącego zapotrzebowania na wodór, koncern dąży do stworzenia efektu synergii w całym łańcuchu dostaw. Współpracując z rządem metropolitalnym Tokio oraz firmami i organizacjami zaangażowanymi w rozwój technologii wodorowych, Toyota będzie nadal poszerzać partnerstwa. W ten sposób przyczyni się stworzenia z Tokio wodorowego lidera na świecie.

Coraz więcej wodorowych Toyot w Europie
Pozycję Toyoty jako lidera technologii wodorowych w motoryzacji potwierdza powszechne stosowanie wodorowych Toyot przez firmy car-sharingowe, ride-sharingowe i wypożyczalnie samochodów. W Paryżu w roli taksówek jeździ już 600 egzemplarzy modelu Mirai, a w Kopenhadze w firmie taksówkowej pracuje 100 wodorowych Toyot. W Berlinie Uber udostępnił pasażerom 200 sedanów z elektrycznym napędem na ogniwa paliwowe. Z kolei po Hamburgu jeździ już 25 wodorowych taksówek.
500 egzemplarzy Toyoty Mirai pełniło służbę w ramach Letnich Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w Paryżu w 2024 roku. Technologii wodorowej Toyoty zaufały również porty lotnicze. Piąte największe lotnisko w Kanadzie (Edmonton) do 2028 włączy 100 wodorowych sedanów Mirai do swojej floty. Pracę w porcie lotniczym Rotterdam/Haga właśnie rozpoczęła pierwsza bezemisyjna limuzyna Toyoty.