Koło podbiegunowe snie po raz pierwszy okazało się doskonałym poligonem doświadczalnym. To właśnie tam Mercedes-Benz Vans przeprowadza ostatnie zimowe testy nowych vanów.
Testy skupiają się na dynamice pojazdu, zarządzaniu temperaturą i komforcie termicznym wnętrza. Kierowcy sprawdzają napęd 4MATIC i skrętną oś tylną. Wydajność i zasięg będą przetestowane w warunkach arktycznych.
Mercedes przyszłości
Wszystkie nowo opracowane vany będą w przyszłości oparte na modułowych, elastycznych i skalowalnych architekturach Mercedes-Benz Van Architecture. Począwszy od 2026 roku Mercedes-Benz Vans wkroczy w nową epokę, wprowadzając na rynek całkowicie elektryczne modele skonstruowane na bazie Van Electric Architecture (VAN.EA). Z kolei Van Combustion Architecture (VAN.CA) będzie podstawą najnowocześniejszych pojazdów z silnikiem spalinowym. Niezależnie od rodzaju układu napędowego, nowa architektura umożliwi wyraźne rozróżnienie między prywatnymi, luksusowymi vanami a pojazdami dostawczymi klasy premium.
Portfolio prywatnych vanów będzie obejmować samochody rodzinne i ekskluzywne vany VIP, a także przestronne luksusowe limuzyny. Zimowe testy w Arjeplog w Szwecji dowodzą, że wytrzymają one nawet najbardziej ekstremalne warunki klimatyczne.
Jazdy testowe w pobliżu koła podbiegunowego są częścią kompleksowego planu, który obejmuje liczne strefy klimatyczne i trasy testowe. Projekt ten specjalnie dostosowano do charakterystyki nowych modeli średniej wielkości vanów. Szczególny nacisk położono na dynamikę i systemy bezpieczeństwa, takie jak ESP, a także klimatyzację i ogrzewanie przestronnego wnętrza.
Pojazdy przechodzą intensywny testy w celu sprawdzenia ich wydajności w ekstremalnych warunkach. Sprawdzane są zarówno poszczególne komponenty, jak i samochody w całości. Arktyczny klimat dostarcza cennych informacji pozwalających na dopracowanie produktu i zaoferowanie klientom zupełnie nowych modeli vanów.


„Przyszłe modele vanów Mercedes-Benz zapowiadają nową epokę. Aby zrealizować nasze cele rozwojowe, wykorzystujemy wszystkie możliwości oferowane przez digitalizację. Dzięki Mission Control Center mogliśmy zoptymalizować dane z podróży w czasie rzeczywistym. Pozwoliło nam to znacznie skrócić ramy czasowe testów i poczynić istotne postępy”.
Dr Andreas Zygan, szef ds. rozwoju Mercedes-Benz Vans, Mercedes-Benz AG
Koło podbiegunowe niezastąpione
Jednym z głównych celów testów w niskich temperaturach jest analiza zachowania pojazdu na śliskiej nawierzchni. W porównaniu do suchego asfaltu przyczepność na lodzie i śniegu jest nawet o 90 procent niższa. Ma to ogromny wpływ na przyspieszanie, hamowanie i zmiany kierunku jazdy.
Innowacyjne systemy zawieszenia zapewniają imponujące wrażenia z jazdy nowym vanem. Skrętna oś tylna poprawia prowadzenie i znacznie zmniejsza promień skrętu. VAN.EA umożliwia również konstruowanie modeli z 4MATIC. Napęd na wszystkie koła nie tylko znacznie rozszerza zakres zastosowań pojazdów, ale także zapewnia spełnienie najwyższych wymagań klientów niezależnie od warunków pogodowych. Wszystkie pojazdy otrzymają najnowszą wersję systemu operacyjnego Mercedes-Benz (MB.OS), a także 800-woltowy system ładowania prądem stałym i 22-kilowatową ładowarkę prądem przemiennym.
Kolejnym celem zimowych testów jest zarządzanie temperaturą pojazdu i komfort termiczny we wnętrzu. Przed rozpoczęciem podróży samochody są schładzane w specjalnych komorach chłodniczych, aby przetestować płynną pracę wszystkich systemów nawet w bardzo niskich temperaturach. Proces ładowania akumulatora trakcyjnego i zarządzanie nim również przechodzą dokładne testy i optymalizację.
Po około połowie wielotygodniowego programu testowego jest wstępny wniosek. Nawet na lodzie i śniegu nowe modele vanów Mercedes-Benz przechodzą z sukcesami nawet najbardziej wymagające próby.