środa, 12 marca, 2025

30 lat Sprintera

30 lat Sprintera to, jak zaznacza producent, jakości, innowacji i różnorodności. Rzeczywiście,  Mercedes-Benz Sprinter odnosi sukcesy od 1995 r. W roku 2025 liczba sprzedanych Sprinterów przekroczy na świecie pięć milionów. Muzeum Mercedes-Benz przygotowało  prezentację pierwszej generacji modelu, a także aktualnych wersji Sprintera i eSprintera

30 lat temu marka z gwiazdą wprowadziła na rynek pojazd dostawczy, który miał zapisać się w historii: Sprinter. W 1995 roku jako pierwszy furgon Mercedes-Benz, model ten zrewolucjonizował segment lekkich pojazdów użytkowych – i szybko stał się patronem całej klasy pojazdów. Symbolizował wtedy – podobnie jak teraz – jakość i innowację. Sprinter robi wrażenie na klientach na całym świecie i ma wysoką wartość rezydualną. Dzieje się tak również dzięki popularności wśród producentów nadwozi i specjalistów od konwersji, którzy wykorzystują go do szerokiej gamy zastosowań. 75% wszystkich Sprinterów na świecie jest obecnie poddawanych tego typu modyfikacjom. Mercedes-Benz rozpoczyna obchody jubileuszu Sprintera w muzeum marki w Stuttgarcie specjalną prezentacją pierwszej generacji. Nie zabraknie obecnej wersji i jej akumulatorowo-elektrycznego odpowiednika, eSprintera. Wydarzeniom towarzyszy kampania marketingowa pod hasłem „Ikona od 30 lat”. Podkreśla wpływ, jaki model Mercedes-Benz Sprinter wywarł na segment dużych pojazdów dostawczych.

30 lat Sprintera, 30 lat sukcesów

„Oczekujemy, że do końca tego roku przekroczymy próg pięciu milionów sprzedanych egzemplarzy. Przez trzy dekady Sprinter kształtował pracę wielu firm i zapewniał im mobilność. Czy to w służbach ratunkowych, usługach dostawczych, w handlu, czy na placach budowy — Sprinter stał się idealnym partnerem. Od około pięciu lat jest również dostępny jako w pełni elektryczny pojazd, działający lokalnie bez emisji CO2”.

Klaus Rehkugler, szef sprzedaży i marketingu Mercedes-Benz Vans

Od 30 lat Mercedes-Benz Sprinter kształtuje krajobraz na drogach całego świata. Jest produkowany na trzech kontynentach – w Ameryce Północnej, Ameryce Południowej i Europie. Oto przełomowe momenty w jego historii.

1995: Początek nowej ery

Sprinter świętował swoją premierę wiosną 1995 roku i w związku z tym jego najstarsze egzemplarze dziś kwalifikują się do tablic rejestracyjnych z literą H (dla pojazdów zabytkowych) w Niemczech.

1995 rok był przełomowy pod wieloma względami. Sprinter zastąpił legendarnego T1/TN i był pierwszym furgonem z gwiazdą, który otrzymał nazwę własną zamiast neutralnych kodów liczbowych i literowych. Przejął od swojego poprzednika jedynie podstawową koncepcję techniczną. Poza tym wszystko zostało zaprojektowane i skonstruowane od podstaw. Połączenie samonośnego nadwozia i napędu na tylne koła, nowoczesnego podwozia z niezależnym zawieszeniem przednim i mocnymi silnikami było wówczas wyjątkowe.

Co więcej, żaden inny furgon nie oferował wówczas większej liczby funkcji bezpieczeństwa. Już pierwszy Sprinter miał hamulce tarczowe na wszystkich kołach, system zapobiegający blokowaniu kół ABS, automatyczny mechanizm różnicowy hamulców, regulowane na wysokość trzypunktowe pasy bezpieczeństwa i klamry pasów bezpieczeństwa przymocowane do siedzenia w standardzie. Opcjonalnie dostępna była poduszka powietrzna kierowcy. Pierwsza generacja Sprintera została wprowadzona na rynek w 1995 roku jako podwozie, pojazd z platformą lub wywrotką –z kabiną podwójną lub pojedynczą, jako furgon dostawczy albo bus z pięcioma lub dziewięcioma siedzeniami, z płaskim lub wysokim dachem. Rozstawy osi wahały się od 3000 do 4025 milimetrów. Dopuszczalna masa całkowita wynosiła początkowo 2590, 2800 lub 3500 kilogramów.

W 2000 roku, w odświeżonej wersji modelu Mercedes-Benz dodatkowo wzmocnił bezpieczeństwo. Poduszka powietrzna kierowcy była teraz także częścią standardowego wyposażenia, z opcjonalną przednią poduszką powietrzną pasażera. Ta chroniła również obu pasażerów w przypadku zamontowania opcjonalnej podwójnej ławki w kabinie. Od połowy 2000 roku dostępne były również poduszki powietrzne i kontrola trakcji ASR. Od 2002 roku, dzięki wprowadzeniu elektronicznego programu stabilizacji toru jazdy ESP®, Sprinter ustanowił jednocześnie nowe standardy bezpieczeństwa aktywnego.

Rok 2006: czas na drugą generację

Druga generacja Sprintera została wprowadzona na rynek na początku 2006 roku. Klienci mogli liczyć na dodatkowe warianty. Na przykład wybrać między trzema rozstawami osi, czterema długościami, trzema wysokościami dachu i masą całkowitą od 3,0 do 5,0 ton. Ponadto system ESP® został wprowadzony jako standard w wersjach zamkniętych nadwozia do 3,5 tony masy brutto. Dwa lata później był już standardem we wszystkich wariantach nadwozia do 3,5 tony masy brutto.

Od 2008 roku w celu zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa do gamy wyposażenia opcjonalnego został dodany układ zawieszenia pneumatycznego. Kolejny przełomowy moment nastąpił w 2009 roku wraz z wprowadzeniem BlueEFFICIENCY. Ta technologia z nową sześciobiegową manualną skrzynią biegów i automatycznym systemem start-stop zwiększyła dynamikę i zauważalnie zmniejszyła zużycie paliwa. W 2013 roku wprowadzono asystenta bocznego wiatru, całkowicie nowy system wspierający bezpieczeństwo w pojeździe. Wreszcie – od 2016 roku Sprinter był dostępny w wersji o dopuszczalnej masie całkowitej 5,5 tony.

2018/2019: Sprinter po raz trzeci

Trzecia generacja Sprintera została wprowadzona na rynek w 2018 roku. Model nie tylko zachował istniejącą gamę wariantów, ale dodatkowo ją rozszerzył. Częściowo dzięki wprowadzeniu napędu na przednie koła, a tym samym nowego wariantu podwozia z kabiną. Sprinter w wersji z 2018 roku ponownie wyznaczył nowe standardy, szczególnie pod względem informacji i rozrywki oraz usług łącznościowych. Stało się tak także dzięki systemowi multimedialnemu MBUX (Mercedes-Benz User Experience), który był dostępny po raz pierwszy w pojeździe użytkowym. System ten wykonuje polecenia głosowe i oferuje dostęp do centralnych usług flotowych, wspierających zarządzanie pojazdami, kierowcami i umożliwiających lokalizację. Jeśli chodzi o funkcje bezpieczeństwa, Mercedes-Benz po raz kolejny wspiął się na nowy poziom. Na przykład dzięki aktywnemu asystentowi utrzymywania odległości DISTRONIC.

Kolejny przełom nastąpił w 2019 r. To wtedy wprowadzono na rynek pierwszą generację furgona eSprinter. Dzięki napędowi elektrycznemu zasilanemu akumulatorem umożliwiał on lokalną mobilność bez emisji CO2 w handlu, logistyce i usługach.

2024: Sprinter wszechstronny jak nigdy

Połączenie trzech czynników: wydajności, zasięgu i ładowności sprawia, że ​​obecny Mercedes-Benz eSprinter jest wszechstronnym pojazdem. Mercedes eSprinter jest dostępny w obecnej formie od zeszłego roku. Teraz w dwóch rodzajach nadwozia i dwóch długościach, a także z trzema pojemnościami baterii do wyboru i zasięgiem do 478 kilometrów (WLTP). Opiera się na nowej koncepcji składającej się z trzech modułów, które umożliwiają łatwą adaptację platformy do różnych wariantów pojazdów. Otwiera to również zupełnie nowe możliwości dla producentów nadwozi i specjalistów od konwersji w zakresie opracowywania rozwiązań branżowych opartych na eSprinterze. Dzięki przestrzeni ładunkowej do 14 metrów sześciennych i masie brutto do 4,25 tony eSprinter okazuje się równie funkcjonalny, jak jego odpowiednik z silnikiem spalinowym.

Od roku 2024 dla eSprintera – a także dla Sprintera z napędem konwencjonalnym – dostępne są aktualizacje w zakresie usług łącznościowych i bezpieczeństwa. Oba modele korzystają z udoskonalonego systemu multimedialnego MBUX (jest teraz standardem) i nowych dodatków cyfrowych. Systemy bezpieczeństwa i wspomagania zostały również ulepszone o dodatkowe, a w niektórych przypadkach nowe funkcje. W Większości są one wyposażeniem podstawowym. Na przykład standardowy aktywny asystent hamowania otrzymał funkcję rozpoznania ruchu poprzecznego.

Dzięki najnowszym zmianom – ładowarka AC o mocy 22 kW i pakiet asystenta jazdy – są teraz dostępne również jako wyposażenie opcjonalne. Ten ostatni obejmuje na przykład dodatkowe funkcje systemu DISTRONIC (między innymi regulacja prędkość na podstawie trasy).

30 lat Sprintera w Muzeum Mercedes-Benz

Od 4 lutego do 30 marca goście odwiedzający Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie mogą dowiedzieć się więcej o historii rodziny Sprinterów. Na wystawie prezentowana jest pierwsza generacja modelu, a także aktualny Sprinter i eSprinter. Z okazji jubileuszu pierwsi odwiedzający mogą liczyć na specjalny prezent przy zakupie biletów. W sklepie muzealnym będzie również kącik pop-up z gadżetami dla fanów Sprintera.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź