Coraz więcej starszych osób to większe zapotrzebowanie na opiekę zdrowotną. To z kolei stymuluje rozwój rynku farmaceutycznego. Według prognoz jego roczne tempo wzrostu (CAGR) wynosi 5% do 2030 roku. Przyszłość to innowacyjne metody leczenia, jak leki biologiczne i medycyna spersonalizowana, które wymagają rygorystycznych warunków transportu. Zagwarantowanie terminowości dostaw i dążeń do niskoemisyjności, rośnie także potrzeba efektywnej obsługi logistycznej.
Jak logistyka może odpowiedzieć na nowe wymagania branży farmaceutycznej w czasach niestabilnych łańcuchów dostaw? Na pytanie odpowiada Girteka, przewoźnik drogowy specjalizujący się w transportach w temperaturze kontrolowanej i o wysokiej wartości.
Wszystko zgodnie z przepisami
Transport drogowy odpowiada za 61% przewozu wszystkich towarów w UE, w tym medycznych. Każda możliwość jego usprawnienia będzie mieć kluczowe znaczenie dla branży farmaceutycznej. Zwłaszcza w kontekście wymogów dotyczących kontroli temperatury (transport wrażliwych preparatów, tj. szczepionki, produkty biologiczne, terapie genowe). Tu podstawą są wprowadzone w 2003 r. i zaktualizowane w 2017 r. Dobre Praktyki Dystrybucyjne (GDP). Wyznaczają one standardy transportów farmaceutyków i produktów medycznych.
Zakres 1, 2 i 3
Firmy farmaceutyczne stoją przed licznymi wyzwaniami w transporcie wrażliwych produktów. Wszystko ze względu na rygorystyczne wymagania co do kontroli temperatury, zgodności z przepisami i pełnej widoczności w łańcuchu dostaw. Jednym z takich wyzwań jest dążenie do neutralności węglowej w Europie. Firmy, które dotychczas koncentrowały się głównie na redukcji emisji gazów cieplarnianych z własnej działalności (zakres 1 i 2), teraz będą zwracać większą uwagę na redukcje emisji także w zakresie 3 – pośrednich emisji generowanych w całym łańcuchu dostaw.
Jak szacują eksperci McKinsey&Company, stanowią one ok. 90% całkowitych emisji przedsiębiorstwa. Jednak ich udział może się różnić w zależności od specyfiki branży i działalności. To oznacza większy nacisk na niskoemisyjne rozwiązania transportowe, na co logistyka musi być odpowiednio przygotowana. Efektywną opcją mogą być dostawy oparte na transporcie intermodalnym, technologii BEV lub paliwach alternatywnych. Jak zauważają eksperci Girteki, bardzo dobrym sposobem na redukcję emisji w farmaceutycznym łańcuchu dostaw jest łączenie dostaw pojazdami napędzanymi HVO lub BEV na krótkich dystansach do 450 km z rozwiązaniami intermodalnymi, powyżej 800 km. Konieczne jest wsparcie nowoczesnych narzędzi cyfrowych do monitorowania i raportowania wyników. To ułatwi firmom farmaceutycznym zarządzanie emisjami w zakresie 3.
Coraz więcej starszych osób to wyzwanie
Coraz więcej starszych osób to spore wyzwanie dla firm logistycznych. Ich głównym zadaniem jest zapewnienie terminowości i bezpieczeństwa transportu, szczególnie przy zakłóceniach łańcuchów dostaw. Jak podkreślają eksperci Girteki, tu największym wsparciem jest nowoczesny sprzęt i narzędzia cyfrowe. Mowa o automatyzacji, robotyzacji, AI, które ułatwiają śledzenie wrażliwych przesyłek w czasie rzeczywistym, kontrolę temperatury i zapobieganie opóźnieniom. Wykorzystanie zaawansowanych systemów śledzenia i monitorowania umożliwia:
- Utrzymanie stabilności temperatury. Leki i wrażliwe preparaty biologiczne przechowywane są w wymaganych zakresach temperaturowych.
- Widoczność w czasie rzeczywistym i śledzenie przesyłek na każdym etapie transportu. Żadne zakłócenia nie zagrażają wrażliwym produktom, a alerty umożliwiają szybką reakcję w przypadku wahań temperatury czy opóźnień.
- Optymalizację i automatyczne wyznaczanie alternatywnych tras dla samochodów ciężarowych. Uniknięcie opóźnień z powodu nieplanowanych zdarzeń, jak blokady dróg, lokalna zmiana przepisów czy pogody.
Przykładowo w sytuacji możliwych opóźnień krytycznej dostawy szczepionek z powodu restrykcji na granicach, kierowcy otrzymują automatyczne powiadomienie. Narzędzia cyfrowe wyznaczają nową trasę, aktualizując przewidywany czas dostawy i przekazując informacje wszystkim zainteresowanym.
„W branży, gdzie czas, zgodność z przepisami i integralność produktu mogą ratować ludzkie życie, wybór odpowiedniego partnera logistycznego jest nie tylko kwestią efektywności operacyjnej. Tu chodzi o zaufanie, niezawodność i ochronę zdrowia na świecie” – podsumował Mark Mulder, szef biura reklamy w Girtece.
Farmaceutyczne łańcuchy dostaw od 1996
Girteka jest przewoźnikiem drogowym, który swoje usługi opiera na aktywach własnych. Specjalizuje się w kompleksowej organizacji dostaw w temperaturze kontrolowanej (od -25°C do 25°C). Oferuje sieć połączeń drogowych i intermodalnych w Europie, Skandynawii i Wielkiej Brytanii. Od 1996 roku przygotowuje rozwiązania transportowe dla branży farmaceutycznej i ochrony zdrowia, z zachowaniem standardów bezpieczeństwa zgodnie z Dobrą Praktyką Dystrybucyjnej (GDP), Transport Asset Protection Association (TAPA), Safety & Quality Assessment System (SQAS) a także ISO 9001 i ISO 14001. Girteka ma własną flotę ponad 6000 ciężarówek i 7000 naczep, w tym chłodniczych. Pojazdy wyposażone są m.in. w rejestratory temperatury, blokady bezpieczeństwa TAPA i regularnie mapowane. Firma rozwija też narzędzia cyfrowe, w tym systemy telematyczne do monitoringu floty RTV 24/7 i optymalizacji tras, także geofencing, oraz raportowania (np. termograficzne – dane o poziomach temperatury i emisji C02). Coraz więcej starszych osób to wyzwanie również dla branży transportowej.