sobota, 16 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościDynamiczny rozwój elektromobilności w Polsce (KNM 2024)

Dynamiczny rozwój elektromobilności w Polsce (KNM 2024)

Dynamiczny rozwój elektromobilności w Polsce to temat, który łączy się dziś z wieloma emocjami. Podczas Kongresu Nowej Mobilności głos w tej sprawie zabrała Agnieszka Czajka, dyrektor generalna OTOMOTO/OLX Group. W swoim wystąpieniu przeanalizowała, co tak naprawdę utrudnia dynamiczny rozwój elektromobilności w Polsce.

Agnieszka Czajka wskazała na trzy główne obszary, którymi należy zająć się jak najszybciej. Mowa o infrastrukturze, dostępności cenowej „elektryków” oraz po trzecie – ich postrzeganie. Każdy z tych tematów został przedyskutowany z przedstawicielami marek automotive w panelu “On the Path to e-mobility – Conditions and Terms”. 

Samochody elektryczne ciągle w niszy

Pojazdy elektryczne zarejestrowane w Polsce stanowią obecnie jedynie około 0,12% globalnej floty tych pojazdów poruszających się po drogach. Pomimo dynamicznych, kilkudziesięcioprocentowych wzrostów rok do roku, flota EV nadal pozostaje niszowym segmentem. 

Agnieszka Czajka podczas swojego wystąpienia na Kongresie Nowej Mobilności wskazała co wpływa wa na kształtpolskiego rynku motoryzacyjnego. Podkreśliła, że rozwój elektromobilności wymaga holistycznego podejścia. W następującym po wystąpieniu panelu “On the Path to e-mobility – Conditions and Terms”, wraz z innymi ekspertami dyskutowała o różnych perspektywach i możliwych rozwiązaniach zbliżających flotę EV do użytkowników.

Infrastruktura w powijakach

Publikowany przez PSNM “Licznik AFIR” jednoznacznie pokazuje, że infrastruktura ładowania nad Wisłą jest niewystarczająca. Biorąc pod uwagę spodziewany, bardzo dynamiczny rozwój floty BEV w kolejnych latach, rozbudowa infrastruktury powinna zdecydowanie przyspieszyć. Łączna moc stacji ma wzrosnąć ponad 12-krotnie do 2035 roku. 

Na ograniczoną popularność pojazdów zeroemisyjnych wpływają także negatywne doświadczenia użytkowników publicznych stacji. Wskazali na to uczestnicy badania przeprowadzonego przez dom badawczy Minds & Roses dla OTOMOTO.

Oprócz dynamicznego rozwoju stacji ładowania niezbędny jest rozwój aftermarketu EV. Chodzi o dostęp do wykwalifikowanych mechaników i serwisów specjalizujących się w naprawach pojazdów elektrycznych.

Bez dopłat rynek nie drgnie

Barierę stanowi wysoki koszt zakupu nowego pojazdu i szybki spadek jego wartości. Dodatkowo od września wstrzymano nabór w ścieżce leasingowej programu “Mój Elektryk”. To wyraźnie wpłynęło na spadek zainteresowania zakupem EV wśród firm. Tymczasem to właśnie one odpowiadają za ponad 80% rejestracji aut elektrycznych w Polsce. 

Według danych OTOMOTO Insights, choć używane EV wyglądają znacznie korzystniej pod kątem finansowej dostępności, to nadal stanowią mniej niż 2% wszystkich ogłoszeń na platformie. Z badania zrealizowanego w czerwcu 2024 na użytkownikach OTOMOTO wynika tymczasem, że gdyby zostały wprowadzone dopłaty do używanych EV zainteresowanie zakupem używanego elektryka wzrosłoby z poziomu 23% do 45%. Można zatem wywnioskować, że wprowadzenie dopłat do zakupu używanych samochodów elektrycznych znacznie przyspieszyłoby zwiększenie liczby pojazdów EV na polskich drogach.

Agnieszka Czajka zauważyła, że w kontekście dostępności cenowej aut elektrycznych optymizmem napawa coraz silniejsza obecność chińskich marek w Europie.

„Jestem pewna, że ich konkurencyjna oferta zrewolucjonizuje dotychczasowy rynek EV. Mam nadzieję, że zmobilizuje to wielu kupujących do zmiany auta właśnie na model elektryczny. Ekonomiczne, a jednocześnie jakościowe pojazdy wyposażone w najnowsze technologie to z perspektywy klienta szansa na łagodne wejście na zeroemisyjną ścieżkę”​ – mówiła Agnieszka Czajka.

Na auta elektryczne patrzymy niechętnie

Trzecim kluczowym aspektem w kontekście budowania masowego rynku EV jest społeczne nastawienie do pojazdów elektrycznych. W Polsce nadal krąży wiele mitów na temat aut elektrycznych, takich jak obawy o szybkie zużycie baterii, ograniczenia związane z ładowaniem czy bezpieczeństwo użytkowania. Jako społeczeństwo mamy zbyt małe doświadczenie związane z użytkowaniem EV. Niespełna 30% Polaków zna kogoś kto posiada EV. 

Brak wiedzy często prowadzi do nieuzasadnionych obaw blokujących rozwój nowych rozwiązań i technologii. Konieczne jest eliminowanie licznych mitów narosłych wokół elektromobilności. Niezbędne jest także nieustanne edukowanie wszystkich uczestników rynku na temat korzyści związanych z posiadaniem pojazdów elektrycznych. OTOMOTO od lat angażuje się w popularyzację EV poprzez dyskusje i wydarzenia dotyczące tego tematu – takie, jak Kongres Nowej Mobilności. Uczestnicy wydarzenia mogli sprawdzić stan swojej wiedzy o pojazdach zeroemisyjnych na stoisku OTOMOTO. Marka przygotowała interaktywny i angażujący test, zbudowany w oparciu o opublikowany w czerwcu tego roku wspólnie z PSNM oraz Fundację EV Klub Polska Poradnik „EV z drugiej ręki”.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź