Czy jesteś gotowy na cyfrową transformację? Na to i inne pytania, można było znaleźć odpowiedź podczas konferencji „Co czeka retail? Trendy, wyzwania i standardy nowej ery” zorganizowanej wspólnie przez Raben Logistics Polska, Fresh Logistics Polska i GS1 Polska.
Wydarzenie, które odbyło się 13 marca 2024 roku w poznańskim hotelu Sheraton zgromadziło ponad 150 osób, dając im okazję do udziału w dyskusjach i prezentacjach dotyczących handlu. Podczas spotkania uczestnicy mieli możliwość zgłębienia najnowszych trendów, zagrożeń oraz szans w handlu detalicznym (ang. retail). Omawiano także wyzwania i strategie przygotowania organizacji na zbliżające się problemy legislacyjne związane z ESG oraz różnorodne podejścia, które z powodzeniem zastosowali czołowi gracze w branży.
Temat przewodni konferencji został wybrany ze względu na rosnące zainteresowanie cyfrową transformacją w handlu oraz łańcuchach dostaw, a także potrzebę wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy ekspertami i praktykami w tej dziedzinie. Prelegentami byli doświadczeni przedstawiciele dużych sieci handlowych, producentów i logistyków, a także firm badawczych.
Nie tylko AI i ESG
Wydarzenie rozpoczęło się wystąpieniem Marty M. Kani z Superpowered by AI, która przedstawiła prognozy i trendy dotyczące zastosowania sztucznej inteligencji w handlu na rok 2024. Dzięki Katarzynie Zalewskiej i Piotrowi Ciąćce z Kantar Polska przybliżone uczestnikom zostały ciekawe kwestie dotyczące zachowania konsumentów w kontekście zrównoważonego rozwoju.
Szereg interesujących zagadnień zaprezentowali także eksperci z GS1 Polska. Marta Szymborska zapoznała wszystkich z pojęciem Cyfrowego Paszportu Produktowego, a Magdalena Bednarkiewicz i Hanna Walczak z korzyściami wynikającymi z wykorzystania kodów 2D.
Osobny blok podczas konferencji, przyjęty z dużym zainteresowaniem, przedstawiał studium przypadku wykluczenia z procesów papieru (ang. paperless). Temat omówili przez Dariusz Jadczak i Agata Horzela z GS1 Polska, Marcina Wakuła z firmy Lactalis i Jarosława Gulowaty z Fresh Logistics Polska.
Kończąca wydarzenie prezentacja Agaty Witkowskiej z GS1 Polska i Dariusza Garbca z Poznańskiego Instytutu Technologicznego, skupiła się na rozwiązaniach wspierających cyfrową transformację w handlu.
– Sposób, w jaki dana firma radzi sobie z nowymi wyzwaniami, w znacznej mierze zależy od innowacji, które kształtują drogę przemian i umożliwiają organizacji skuteczną adaptację do nowych warunków i wyzwań biznesowych – uważa Jarosław Gulowaty, dyrektor logistyki kontraktowej we Fresh Logistics Polska oraz przewodniczący rady GS1 Polska.
Nie koszt, a inwestycja
Debata na temat zrównoważonego rozwoju w handlu detalicznym, w której udział wzięli Agnieszka Koc z Jeronimo Martins Polska, Aleksander Czepelewski z Lactalis, Izabela Antczak z UPM Raflatac i Lucyna Zaborowska-Princ z Raben Logistics Polska oraz Antoni Zbytniewski z Fresh Logistics jako moderator, stworzyła możliwość wymiany opinii i informacji na temat dobrych praktyk. Dyskusja dotyczyła przemian zachodzących w branży w kontekście m. in. globalnej pandemii i sytuacji geopolitycznej, skupiając się na rosnących oczekiwaniach konsumentów wobec firm pod kątem transparentności i odpowiedzialności społecznej. Rozważano także podejście organizacji tworzących cały łańcuch wartości do rozwiązań na rzecz gospodarki cyrkularnej, podkreślając znaczenie współpracy. Jasno wybrzmiało także stwierdzenie, że wydatki związane z ESG traktować należy jako inwestycję, a nie koszt.
Zgodnie z ideą eliminowania papieru, organizatorzy zrezygnowali z ulotek i gadżetów oferując uczestnikom e-book zawierający materiały na temat wszystkich prezentacji wraz z linkami do nich oraz streszczenie debaty i dodatkowe niespodzianki. E-book wysłany został drogą mailowa, do wszystkich, którzy zarejestrowali się na wydarzenie, nawet jeśli nie mogli w nim uczestniczyć w pełnym wymiarze.
Konferencja “Co czeka retail? Trendy, wyzwania i standardy nowej ery” była pierwszym tego typu wydarzeniem, jednak sądząc po opiniach i oczekiwaniach uczestników prawdopodobnie nie ostatnim.