W tym roku firma TT-Thermo King obchodziła 25-lecie. Od 2022 roku jest oficjalnym przedstawicielem Chereau w Polsce, a współpraca z tak wymagającym partnerem jest znakomitym podsumowaniem dotychczasowej działalności.
Choć początki TT-Thermo King sięgają 1996 roku, firma działa niezależnie od 1998 i dlatego świętuje jubileusz właśnie teraz. Zajmuje się sprzedażą, montażem i obsługą urządzeń Thermo King i Frigoblock. Oprócz agregatów chłodniczych oferuje systemy ogrzewania i klimatyzacji (HVAC) do autobusów i pojazdów szynowych. Działa w sześciu województwach w centralnej, północnej i wschodniej Polsce. Systemy HVAC są oferowane ponadto w krajach bałtyckich: Litwie, Łotwie i Estonii. Centrala firmy oraz stacja serwisowa znajduje się w Grzędach, koło Warszawy.
W 2020 roku firma TT-Thermo King zrealizowała duże zamówienie dla jednej z największych sieci sklepów detalicznych w Polsce. Jej zadaniem było wyposażenie naczep Chereau w agregaty oraz windy załadowcze i dostarczenie odbiorcy kompletnych pojazdów. Ogółem było ich 323, co samo w sobie stanowiło nie lada wyzwanie. Ponieważ kontrakt został zrealizowany solidnie i terminowo, Chereau wyraziło zainteresowanie zacieśnieniem współpracy. W ten sposób TT-Thermo King w 2022 roku rozpoczął działalność jako przedstawiciel francuskiego producenta pojazdów chłodniczych w Polsce.
Nowy standard
– Naczepy Chereau są wybierane przez klientów, którzy są świadomi swoich potrzeb – mówi Adam Bejm, odpowiedzialny za rozwój sieci serwisowej i sprzedaż części zamiennych Chereau w firmie TT-Thermo King. – Są to pojazdy szyte na miarę. Cherau proponuje setki opcji i samo tylko uzgodnienie specyfikacji wymaga czasu. Rezultatem jest dostosowana do zadań naczepa o wysokiej jakości i trwałości.
Cherau jest specjalistą od naczep i zabudów chłodniczych. W bogatej gamie ma m.in. pojazdy z dwoma poziomami podłogi, z hakami do transportu półtusz, a także wielotemperaturowe, przystosowane do jednoczesnego transportu ładunków, które potrzebują odmiennych warunków. W tym ostatnim wypadku ładownia może być podzielona wzdłuż lub w poprzek, a liczba komór zależy od życzenia nabywcy.
Dla konstruktorów Chereau priorytetem są dobre właściwości izolacyjne. W 2024 roku do standardu wchodzi izolacja wykorzystująca piankę HFO. Dzięki niej współczynnik przenikania ciepła K został zmniejszony do 0,34, gdy przy dotychczas stosowanej piance HPO wynosił 0,37. Dlatego agregat może zapewniać prawidłową temperaturę w ładowni, zużywając mniej energii. Niższe są koszty eksploatacji i obciążenie dla środowiska. Z punktu widzenia ekologii korzyść jest podwójna, gdyż przy produkcji pianki HFO powstaje mniej CO2.
Chereau proponuje również innowacyjną izolację VIP z panelami próżniowymi. Dzięki niej współczynnik K spada do poziomu 0,27. Do tej pory panele próżniowe stosowane były tylko w konstrukcji ścian, ale od 2024 roku znajdą się również w dachu.
– Przy zastosowaniu kompletu paneli VIP możliwe będzie uzyskanie certyfikatu FRC na okres 15 lat, czyli o trzy lata dłuższy niż w naczepach izolowanych wyłącznie pianką – zwraca uwagę Maciej Śmieciński, odpowiedzialny za projekt Chereau w firmie TT-Thermo King.
Chłodnia na lata
Naczepy Chereau mają pełną, jednolitą ramę podwozia, łączącą zespół osi, podpory i sworzeń królewski. Także elementy zabudowy takie jak podłoga czy listwy ochronne i uszczelniające są jako każdy z nich pojedynczymi elementami, co sprawia, że gotowy pojazd jest niezwykle sztywny. W połączeniu z konstrukcją ograniczającą powstawanie mostków cieplnych, obejmującą drzwi z szeroką, ośmiolistną uszczelką, sprawia to, że naczepa utrzymuje pierwotne własności przez długie lata. Ponadto zestaw ma ponadprzeciętnie dobre własności jezdne, które dodatkowo poprawia stosowany przez Chereau duży rozstaw kół.
Pomijając osie czy agregaty chłodnicze firma produkuje 95% komponentów samodzielnie. Dzięki temu może zapewnić wysoką jakość, a także proponować pojazdy o dalece zindywidualizowanym wyposażeniu. Wariantów samego tylko panelu tylnego z lampami i zderzakiem jest ponad sto!
– Naczepy Chereau są przystosowane do typowych warunków eksploatacji z częstym podjazdem pod rampę. Z tyłu są elastycznie umocowane rolki, które amortyzują uderzenia, a także odboje pionowe i poziome. Oświetlenie jest zbudowane tak, aby ograniczyć ryzyko uszkodzenia. Lampy obrysowe są wpuszczone w listwy boczne, a tylne światła mogą być uchylne. Zewnętrzne elementy wykończeniowe są ze stali nierdzewnej, a mogą być z niej wykonane również błotniki i chlapacze. Parkowanie ułatwia również opcjonalny system wykorzystujący radar, który automatycznie zatrzymuje pojazd, zapobiegając uderzeniu o krawędź rampy – wymienia Maciej Śmieciński.
Wygodnie na co dzień
To tylko niektóre z udogodnień, jakie oferuje producent. Do wyboru są różnego typu składane stopnie wejściowe, także szerokie i wyposażone w poręcz, ułatwiające ręczny rozładunek. Konstrukcja zamków drzwi ogranicza wysiłek przy otwieraniu. Wstępny ruch klamrą powoduje rozszczelnienie zabudowy i wyrównanie ciśnienia między ładownią, a otoczeniem. Potem drzwi można z łatwością otworzyć. Do wyboru jest kilka typów drzwi 2-, 3- lub 4-skrzydłowych oraz różne rodzaje zamków, chroniących naczepę przed włamaniem. Zamiast drzwi można zastosować izolowaną termicznie roletę.
Niezwykle praktyczną opcją jest ruchomy panel z przyłączami do ciągnika siodłowego. Ułatwia odpięcie naczepy i chroni przewody, gdy zestaw skręca. Aby zwiększyć żywotność naczepy i ułatwić serwisowanie, instalacje pneumatyczne i elektryczna naczepy poprowadzono przez przepusty w ramie.
W wersjach z podwójną podłogą, poprzeczki tworzące drugi poziom można w razie potrzeby podsunąć praktycznie pod sam dach, co ułatwia wykorzystanie ładowni, gdy dwa poziomy podłogi nie są akurat potrzebne. Również ruchome ścianki działowe w wariantach wielotemperaturowych można złożyć pod sam sufit, a zmiana ich położenia nie wymaga dużego wysiłku.
Wydajność i rentowność przewozu można zwiększyć za pomocą akcesoriów aerodynamicznych. Deflektor dachowy Aerotop-C może ograniczyć zużycie paliwa o 0,3 l/100 km, a w połączeniu z bocznymi klapami Aeroflap-C o około 1,1 l/100 km.
TT-Thermo King: wszystko pod jednym dachem
– Jako przedstawiciel firmy Thermo King oferujemy do naczep Chereau różnorodne urządzenia chłodnicze, w tym agregaty hybrydowe i elektryczne. Proponujemy również system AxlePower z osią ePower firmy BPW działającą jak generator, pakietem akumulatorów oraz elektrycznym agregatem serii Advancer – mówi Adam Bejm. – Praktyczne testy w Polsce wykazały wysoką użyteczność tego rozwiązania. Okazało się, że przez cały okres prób nie wystąpiła konieczność doładowania baterii z sieci. Oś elektryczna była wystarczająco wydajna, zapewniając agregatowi odpowiednią ilość energii.
Eksploatację naczep Chereau ułatwia również system telematyczny, który zbiera dane m.in. o ciśnieniu w oponach czy stanie układu hamulcowego. Co ważne, można go zintegrować z systemem telemtycznym TracKing firmy Thermo King i używać obu przy pomocy jednego interfejsu.
– Obsługę naczep Chereau oferujemy we wszystkich naszych serwisach, zlokalizowanych w pobliżu Poznania, Łodzi, Warszawy, Siedlec, Lublina i Białegostoku – w Porosłach. W 2017 roku zostały zakupione udziały w firmie Apex, a wraz z tym włączone do naszej sieci serwisy w Gdańsku, Bydgoszczy i Olsztynie. Mamy również 14 pojazdów serwisowych, których głównym zadaniem jest obsługa naczep i agregatów w siedzibie klienta. Dzięki własnemu magazynowi centralnemu większość typowych części dostarczamy na terenie Polski w ciągu 24 godzin – podkreśla Adam Bejm. – Od 2019 rozpoczęliśmy na Podlasiu współpracę serwisową z Volvo Trucks i Renault Trucks, od 2021 roku prowadzi ją powołana w tym celu spółka TT-Truck. W naszym oddziale w Poznaniu funkcjonuje okręgowa stacja kontroli pojazdów, warsztat napraw powypadkowych oraz serwis i legalizacja tachografów. W ten sposób możemy oferować kompleksową obsługę całych zestawów pod jednym dachem.