środa, 27 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościDaniel Wolszczak, IVECO Poland: Mamy ambitne plany

Daniel Wolszczak, IVECO Poland: Mamy ambitne plany

IVECO Poland 2023 rok może zaliczyć do bardzo udanych. Sprzedaż wzrosła i są przesłanki, że trend ten będzie się utrzymywał również w 2024 r. Co pomogło poprawić wyniki z 2022 r., jakie plany ma firma w związku z elektromoblnością i czego możemy spodziewać się w tym roku na rynku pojazdów ciężarowych, pytamy Daniela Wolszczaka, dyrektora generalnego IVECO Poland & Ukraine

Rok 2023 zakończył się w Polsce na bardzo podobnym poziomie, jeżeli chodzi o sprzedaż pojazdów ciężarowych o dmc powyżej 6 t, jak 2022. Jednocześnie to najlepszy wynik w historii. Osiągnęliśmy maksimum? Czy cały czas jest potencjał dla dwucyfrowych wzrostów?

W tym segmencie faktycznie padł kolejny rekord. Patrząc na rejestracje w perspektywie całej gamy pojazdów dostawczych i ciężarowych, czyli o dmc >= 3,49 t możemy powiedzieć, że rynek się stabilizuje, ponieważ wzrósł jedynie o 0,8%. IVECO uplasowało się na 3. pozycji z liczbą 9110 pojazdów i udziałem w rynku na poziomie 12,8%.

W gamie lekkiej 3,49–7,2 t co piąty pojazd zarejestrowany w 2023 roku to IVECO, a w przypadku podwozi to nawet co czwarty. To bardzo dobry wynik. W segmencie o dmc 7,21–16 t rynek wzrósł o 21,1%, IVECO w tym czasie zwiększyło rejestracje o 45,6%. Także najcięższy segment o dmc >16 t daje powody do dumy. Dostarczyliśmy 1345 pojazdów, o 48,5% więcej niż w roku ubiegłym. W perspektywie 2024 r., z efektem popandemicznej normalizacji rynku, spowolnienia ekonomicznego i w zależności od segmentu, w naszej ocenie dwucyfrowe wzrosty nie są możliwe. Ale mamy ambitne plany.

Czy można powiedzieć, że wypłaszczający się rynek to zapowiedź nadciągającego kryzysu, czy raczej najgorsze już za nami? Z danych dotyczących rejestracji wynika, że rynek rósł w pierwszej połowie roku i wyraźnie zaczął wyhamowywać po wakacjach…

Jak wspomniałem, to z jednej strony efekt normalizacji, z drugiej aktualnej sytuacji ekonomicznej na rynku. Według informacji pozyskanych od naszych klientów, stawki za fracht zanotowały spadek na poziomie ponad 20%. To jeden z powodów ostrożności w podejmowaniu decyzji zakupowych.

Co ciekawe, miesiące wakacyjne były jednymi z najlepszych w ubiegłym roku (sierpień +58% – 3997 szt. ) – co spowodowało taki wzrost w sierpniu?

Kumulacja rejestracji w sierpniu była rezultatem zmian legislacyjnych dotyczących tachografów – do tej daty można było rejestrować pojazdy z poprzednią generacją urządzeń.

IVECO Poland w tym roku zanotowało spory wzrost sprzedaży na rynku pojazdów ciężarowych o dmc powyżej 6 t – 44%. Co pomogło w uzyskaniu takiego wzrostu, szczególnie biorąc pod uwagę tendencję na rynku?

W 2023 roku w dużym stopniu realizowaliśmy zamówienia zebrane w roku 2022. Mamy kompleksową ofertę, zarówno pod względem dopasowania do zadań transportowych i komfortu dla kierowcy oraz ekonomicznym – zużycia paliwa i przystępnej, transparentnej ceny, co pozytywnie wpływa na całkowity koszt użytkowania (TCO).

W ogólnej liczbie sprzedanych przez nas samochodów dominowały te z silnikiem Diesla. Warto jednak podkreślić, że w 2023 roku dostarczonych zostało o niemal 29% więcej pojazdów zasilanych gazem, w tym biometanem niż rok wcześniej. Cieszy fakt, że po bardzo trudnym dla branży okresie wysokich cen gazu spowodowanych wojną w Ukrainie, klienci powoli odzyskują zaufanie do tego niskoemisyjnego rozwiązania. Zwiększa się także dostępność bioLNG w Europie. W ten sposób rośnie rzeczywista redukcja emisji CO2.

Istotnym elementem wspierającym sprzedaż i będącym integralną częścią Kompleksowego Rozwiązania Transportowego od IVECO są kontrakty serwisowo-naprawcze, umożliwiające klientom kontrolę kosztów i spokojną głowę oraz usługi łączności, dzięki którym klient zyskuje możliwość monitorowania stylu jazdy kierowcy pod kątem zużycia paliwa czy bezpieczeństwa, a także korzystania ze zdalnych aktualizacji oprogramowania Over-the-Air czy zdalnego serwisu. W roku 2023 aż 73% pojazdów w gamie lekkiej oraz 55% w gamie ciężkiej sprzedaliśmy z kontraktem serwisowym. W tym samym czasie aktywacja usług łączności w obydwu gamach wyniosła 75%.

80% segmentu pojazdów o dmc 6–10 t należy do IVECO. To duży sukces, ale nic nowego. IVECO Poland w tym segmencie zawsze wiodło prym i miewało takie udziały, chociażby w 2022 r. Jednak w 2023 r. padł rekord – dostarczyliście 1836 pojazdów. Czy to oznacza, że jesteście bezkonkurencyjni w tym segmencie, czy tak skuteczni?

IVECO Daily znane jest ze swojej wszechstronności pod kątem zabudowy i legendarnej wręcz wytrzymałości. Właśnie ze względu na te cechy jest szczególnie doceniane i najczęściej wybierane przez klientów w segmencie o dmc do 7,2 t.

Jakie pojazdy dominowały w tym segmencie, biorąc pod uwagę zastosowanie, branżę, zabudowy?

Jeśli chodzi o przeznaczenie, dominowały zabudowy do przewozu pojazdów, zabudowy skrzyniowe, kontenery i chłodnie. W przypadku IVECO Eurocargo w tym przedziale to także skrzynie, kontenery i chłodnie. Natomiast naturalne środowisko Eurocargo to segment 10–16 t. Tutaj sprzedajemy pojazdy z zabudowami do rozmaitych zastosowań komunalnych, ale także chłodnie i kontenery.

W minionym roku segment ciężkich podwozi odnotował minimalny wzrost, IVECO aż 78%. Jak udało się tak poprawić wynik z 2022 r.?

Ten wynik jest efektem konsekwentnej realizacji naszej strategii dotyczącej rozwoju sprzedaży całej gamy, w tym podwozi. Powołaliśmy funkcję koordynatora ds. podwozi, ściśle współpracujemy z firmami zabudowującymi. Mamy wszechstronny produkt, po który sięgają klienci, czego przykładem są zestawy kubaturowe. Jesteśmy aktywni w segmencie komunalnym. Szczególnie w tym obszarze odpowiadamy na potrzeby rynku, oferując produkty z napędami alternatywnymi, gazowymi i elektrycznymi.

Pamiętajmy, że zgodnie z Ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, od 1 stycznia 2025 r. jednostki samorządu terytorialnego o liczbie mieszkańców powyżej 50 000, wykonujące zadania publiczne o wartości powyżej 30 000 euro będą zobowiązane do zapewnienia minimalnego wymaganego udziału pojazdów niskoemisyjnych – elektrycznych lub gazowych – w flocie w wysokości 30%. IVECO eDaily oraz pojazdy napędzane CNG i LNG, także w wersji bio są gotowym rozwiązaniem dla tych spółek.

W tym roku IVECO pokazało swój ciągnik siodłowy z napędem elektrycznym. Jaki macie plan wprowadzenia tego pojazdu na polskim rynku?

Elektromobilność jest jedną z dróg do dekarbonizacji i realizacji przez IVECO strategicznego celu dotyczącego zrównoważonego rozwoju. Jesteśmy przekonani, że dzisiaj najlepiej sprawdza się podejście multienergetyczne – stosowanie różnych rodzajów napędów w zależności od zadania transportowego, dlatego rozwijamy napędy gazowe, elektryczne bateryjne i zasilane z ogniw paliwowych.

Kiedy pojawią się u klientów pierwsze elektryczne pojazdy demonstracyjne?

W gamie lekkiej niedługo rozpoczniemy testy eDaily u klientów. W gamie ciężkiej IVECO S-eWay będzie testowany w pierwszym etapie przez klientów niemieckich, gdzie dostępne są rządowe dopłaty do tych pojazdów. Następnie pojawi się w Polsce.

Podczas Kongresu Nowej Mobilności podpisano pierwsze listy intencyjne, a kiedy pojawią się zamówienia? Czy floty są dzisiaj gotowe na elektryczne pojazdy?

Zbieramy pierwsze zamówienia na pojazdy elektryczne. Klienci gamy ciężkiej doceniają parametry naszego rozwiązania – zasięg 500 km odpowiada ich potrzebom w regionalnej dystrybucji. Widać ogromną chęć uczestników rynku transportowego do elektryfikacji pojazdów, ale po analizie TCO i dostępności infrastruktury zapał, szczególnie w przypadku pojazdów ciężkich, jest umiarkowany. Większy entuzjazm wykazuje branża lekka. Wskazują na to liczby rejestracji w tym segmencie.

Czego możemy się spodziewać w tym roku na rynku pojazdów ciężarowych? Jakie zjawiska mogą wpływać negatywnie i pozytywnie na decyzje zakupowe przewoźników?

Z pewnością wpływ na sytuację na rynku będzie miała dyrektywa o eurowiniecie. Zgodnie z nią poszczególne kraje europejskie są zobowiązane do wprowadzenia opłat drogowych zależnych od emisji CO2. Ciekawy może być pod tym kątem rynek wewnętrzny w Polsce, gdyż obecne opłaty drogowe nie były indeksowane od 2011 roku. Oznacza to, że nie ma rozróżnienia w opłatach emisji spalin dla pojazdów z normami emisji spalin Euro 5 i Euro 6. Na Polsce spoczywa obowiązek wdrożenia ich do 25 marca 2024 r. dla pojazdów nowych i używanych. Dla wielu przewoźników może to oznaczać potrzebę wymiany floty.

Na sytuację w transporcie na pewno wpływ będzie miała recesja w Niemczech, wzrost kosztów niemieckich opłat drogowych MAUT, a także obserwowane spowolnienie gospodarcze, wzrost kosztów zatrudnienia i spadek stawek za fracht.

IVECO Poland ten rok upłynie pod znakiem nowej odsłony IVECO S-Way, które po premierze w ubiegłym roku w Barcelonie już niedługo zacznie trafiać do klientów w Polsce. Pierwsze reakcje klientów, którzy mieli okazję zobaczyć nowy model, utwierdzają nas w przekonaniu, że będzie to game changer.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Katarzyna Dziewicka

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź