Każdego roku UE notuje straty w łańcuchu dostaw. Wynikają one z kradzieży, zaginięcia lub utraty towarów i sięgają setek milionów euro. Wartościowe transporty, takie jak leki, elektronika czy banderole akcyzowe, są zabezpieczane zgodnie ze standardem TAPA TSR1. Seris Konsalnet to jedna z dwóch firm w Polsce, które oferują najnowsze rozwiązanie zgodne z tym standardem – S-LOCK.
Przestępczość przeciwko ładunkom w regionie EMEA osiągnęła rekordowe poziomy, wpływając na łańcuchy dostaw w 90 krajach. Od stycznia 2022 r. do sierpnia 2023 r. organizacja TAPA odnotowała kradzieże ładunków o wartości ponad 332 mln euro. Przekłada się to na dzienne straty wynoszące ponad 568 tys. euro. Warto podkreślić, że w tym czasie odnotowano aż 25 tys. kradzieży ładunków. Jednak zaledwie w 17% przypadków możliwe było dokładne oszacowanie strat finansowych. W Polsce zgłoszono 222 incydenty kradzieży ładunków, z których dla 130 (58,5%) dostępne były dane o stratach finansowych. Wyniosły one łącznie 5 mln euro.
Niewystarczające zabezpieczenia
Firmy spedycyjne i logistyczne stosują różnorodne zabezpieczenia mechaniczne w naczepach, takie jak kłódki czy łańcuchy. Przy ładunkach o wysokiej wartości, jak leki, elektronika czy produkty akcyzowe, są one niewystarczające. Zazwyczaj nie spełniają też norm bezpieczeństwa.
Aby zwiększyć bezpieczeństwo i ograniczyć straty, organizacja TAPA (Transported Asset Protection Association) współpracując z globalnymi producentami wyrobów wysokiej wartości, dostawcami usług logistycznych, a także lokalnymi i międzynarodowymi agendami ustawodawczymi, opracowała wymagania bezpieczeństwa dla transportu drogowego ładunków przemieszczanych w łańcuchu dostaw. Standard TAPA TSR zawiera minimalne wymagania, jakie powinno spełniać przedsiębiorstwo logistyczne, realizując transport drogowy wyrobów o wysokiej wartości oraz wyrobów narażonych na zwiększone ryzyko kradzieży. Standard umożliwia przeprowadzenie niezależnej oceny jednostki certyfikującej akredytowanej przez TAPA, w stosunku do wymagań określonych dla jednego z trzech poziomów bezpieczeństwa – 1, 2, 3. Poziom 1 odpowiada najwyższym standardom zabezpieczeń.
S-LOCK ustanawia nowe standardy
Najwyższy możliwy poziom zabezpieczeń – TSR 1 – spełnia rozwiązanie S-LOCK. Jest to mechaniczno-elektroniczne zabezpieczenie, które gwarantuje bezpieczeństwo towarów o wysokiej wartości i minimalizuje ryzyko strat.
Zabezpieczenie to składa się z fizycznego zamka z siłownikami. Jest on instalowany w drzwiach naczepy. Możne go otwierać zdalnie spedytor z poziomu aplikacji lub – w przypadku braku zasięgu – kierowca przy wykorzystaniu jednorazowych kodów i łączności Bluetooth.
Nie tylko zamek
Zabezpieczenie ładunku to nie tylko zamek. System składa się także z wewnętrznych czujników otwarcia, wzmocnienia drzwi płytami stalowymi oraz stalowych rygli blokujących drzwi w czterech punktach. Burty i dach naczepy zostają wyposażone w obwód indukcyjny. Wykryje on próbę włamania z pominięciem drzwi.
Rozwiązanie S-LOCK współpracuje z systemem monitorującym Seris Smart GPS. Pozwala to na ciągły monitoring położenia pojazdu, dwustronną rejestrowaną komunikację z kierowcą oraz rejestrowanie stanu otwarcia i zamknięcia drzwi naczepy. Zapewnia także natychmiastową reakcję w sytuacjach alarmowych.