Transport lotniczy uzupełniony przez drogowy jest jedną z najszybszych i najbardziej niezawodnych metod przewozu. Wysoki poziom bezpieczeństwa ładunku gwarantują odpowiednio skonstruowane jednostki ładunkowe i pojazdy.
Typowym i na ogół niezbędnym uzupełnieniem przewozów lotniczych są usługi RFS (ang. Road Feeder Service), czyli transport drogowy z lotniska oraz na lotnisko. Specyficzne określenie „road feeder”, nawiązuje do statków typu feeder (stosuje się również spolszczoną nazwę fider), specjalizujących się w zbieraniu kontenerów z pomniejszych portów i dostarczaniu ich do głównego terminala kontenerowego. RFS traktuje się jako drogowy transport zastępczy dla transportu lotniczego i jest wykonywany na zlecenie linii lotniczych. Chociaż odbywa się przy pomocy ciężarówki lub samochodu dostawczego, z punktu widzenia prawa jest przewozem lotniczym i przemieszcza się pod numerem przelotu.
Typ drogowo-lotniczy
Nawiasem mówiąc, szybki przejazd drogą lądową zastępuje niekiedy w całości przelot i ładunek nie ma okazji oderwać się od podłoża wyżej niż na wysokość podłogi samochodu. Niemniej w zdecydowanej większości wypadków samochód i samolot współpracują, przemieszczając jednostki ładunkowe. To w praktyce stanowi rodzaj transportu intermodalnego typu drogowo-lotniczego.
Zalety takich przewozów mają swoją cenę, i to wysoką. Jej główną cześć stanowi koszt przelotu oraz obsługi na lotniskach. Udział mają w niej również jednostki ładunkowe oraz pojazdy transportujące je drogą lądową. Specyficzna konstrukcja palet i kontenerów lotniczych pociąga za sobą konieczność zaadaptowania do nich pojazdów. Oczywiście są różne ładunki i czasem wystarczy 3,5-tonowy „bus” z plandeką do ich obsługi. Jednak wysoki koszt transportu lotniczego sprawia, że często korzystają z niego towary o wysokiej wartości. Trzeba więc je zabezpieczyć nie tylko przed wilgocią, pyłem, zmianami temperatury czy wstrząsami, ale również przed kradzieżą. A to spowodowało, że rozwinęły się wyspecjalizowane pojazdy do przewozów typu RFS.
Transport lotniczy: Eliminacja ryzyka
Kontenery i palety lotnicze występują pod wspólnym skrótem ULD (ang. Unit Load Device – jednostka transpor- towa). Ich wspólną cechą jest lekka, wytrzymała konstrukcja, która pozwala zabezpieczyć towar przed przeciążeniami wynikającymi z ruchu samolotu. Palety służą tańszym i bardziej wytrzymałym towarom, np. odzieży, kosmetykom czy domowej chemii. Jeśli mają odpowiednie wymiary, mogą na nich podróżować samochody, łodzie czy duże, żywe zwierzęta w przeznaczonych dla nich klatkach. Ładunki na paletach lotniczych są zabezpieczone siatką, a często również plandeką. W kontenerach przewozi się m.in. sprzęt elektroniczny, AGD, dzieła sztuki i inne przedmioty kolekcjonerskie oraz wszelkie ładunki potrzebujące starannego zabezpieczenia przed zniszczeniem lub kradzieżą. Kontenerami transportowane są również artykuły spożywcze i leki, zwłaszcza, jeśli muszą być przechowywane w określonej temperaturze.
Tak jak w transporcie morskim, tak i w lotniczym stosuje się kontenery chłodnicze, zapewniające odpowiednie, monitorowane warunki ładunkowi. Każda jednostka ULD ma własny, zestandaryzowany kod, który określa jej rodzaj i najważniejsze cechy, w tym podstawowe wymiary i kształt, a także właściciela. Kształt czy też kontur umożliwia transportowanie kontenera określonymi typami samolotów. Kontenery lotnicze mają znacznie bardziej urozmaicone formy niż ich odpowiedniki transportowane statkami.
Począwszy od końca lat dziewięćdziesiątych XX wieku wpływ na transport lotniczy ma organizacja TAPA (ang. Transported Asset Protection Association – Stowarzyszenie Ochrony Przewożonego Mienia), która identyfikuje potencjalne zagrożenia celem ochrony przewożonych i magazynowanych towarów… Czytaj dalej w magazynie fleetLOG 6/2023