W aktualnym wydaniu naszego magazynu – fleetlOG 6/2023 sporo miejsca poświęcamy autobusom, a to za sprawą wystawy Busworld, która odbyła się w październiku w Brukseli po 4 latach przerwy. W tym czasie targi bardzo się rozrosły, a producenci mieli, się czym pochwalić.
Również w październiku uczestniczyliśmy w targach POLECO odbywających się co roku w Poznaniu. Wystawa pokazała, jak różnorodna jest oferta kierowana do branży komunalnej. Jest w czym wybierać.
Nieubłaganie zbliża się 2024 r. i pojawiają się zmienione pojazdy. Jednym z nich jest MAN TGX. Mieliśmy okazję wypróbować na włoskich drogach niektóre z zapowiadanych rozwiązań, które wejdą do oferty już niebawem.
Kolejnym tematem przez nas poruszanym jest transport intermodalny, który ostatnio przeżywa trudne chwile, ale prognozy są obiecujące. W ramach tego tematu przyglądamy się bliżej transportowi drogowo-lotniczemu, może mniej konkurencyjnemu, jeżeli chodzi o emisję dwutlenku węgla, za to bardziej atrakcyjnemu pod względem czasu dostawy.
Ciekawym projektem, który ma na celu ulepszanie rozwiązań prowadzących do elektryfikacji flot są ciężarówki Scania z pantografem wykonujące przewozy zelektryfikowanym odcinkiem autostrady pod Frankfurtem. Czy takie rozwiązanie ma sens? Eksperci twierdzą, że tak, i mają na to dobre argumenty.
Tym razem w ramach naszego testu pod lupę wzięliśmy: Fiata Scudo Maxi oraz SsangYonga Musso.
Flota
Rodzinna miłość do ciężarówek z serii „Prawdziwe historie” OTOMOTO
Rodzina Smuszkiewiczów z Gniezna prowadzi dynamicznie rozwijającą się i prężnie działającą firmę sprzedającą ciągniki siodłowe. W powstanie i funkcjonowanie tego biznesu angażują się trzy pokolenia ludzi, których oprócz więzów krwi łączy miłość do szeroko pojętej motoryzacji.
MAN TGX 2024 – Zapowiedź
Jeszcze nie całkiem nowy, jeszcze nie do końca gotowy, ale już odbyliśmy nim pierwsze jazdy. MAN postanowił pochwalić się tym, co ma, bo to być może największy
atut odświeżonego modelu.
Zarządzanie
Autostradą do ekologii
Ecoterm s.c. w zamyśle założycieli miał być emanacją ich wieloletniego doświadczenia, relacji i kontaktów biznesowych oraz zaangażowania. Misją spółki miało być dostarczanie specjalistycznych rozwiązań w zakresie transportu chłodniczego…
Zrównoważony rozwój
Pantograf jako przepis na odchudzanie
Scania uczestniczy w projekcie badawczym ELISA , który sprawdza możliwość elektryfikacji autostrad poprzez budowę sieci napowietrznej zasilającej ciężkie pojazdy użytkowe. Czyżby przyszłość transportu drogowego zawisła na… drucie?
fleetLOG 6/2023 – Logistyka 4.0
SIRIT Poland dla Langendorf Polska
Zdigitalizowane dostawy
Długoletnia współpraca SIRIT Poland z Grupą Wielton płynnie przechodzi także na spółkę Langendorf Polska należącą do tej grupy. W pojazdach znajdują się złączki do pneumatycznych układów hamulcowych serii 500 marki SIRIT.
Obiecujący mimo spadku
Od dwóch lat zmniejsza się ilość towarów w transporcie intermodalnym w Polsce. Znawcy są jednak zgodni, że jest to chwilowe wahnięcie i nadchodzą dla niego tłuste lata.
Mamy plan: chcemy dobrze wykorzystać czas regresu
We współczesnym świecie ciągłej zmiany, w świecie VUCA, niezbędna jest szybka reakcja, otwartość i elastyczność. Jako Seifert Polska wzorem całej Seifert Logistics Group bazujemy
na klientcentryczności oraz na naszym, ponad 75-letnim doświadczeniu.
Pilne i cenne
Transport lotniczy uzupełniony przez drogowy jest jedną z najszybszych i najbardziej niezawodnych metod przewozu. Wysoki poziom bezpieczeństwa ładunku gwarantują odpowiednio skonstruowane jednostki ładunkowe i pojazdy.
Minimalny czas, maksymalna elastyczność
Każda godzina ma kluczowe znaczenie, aby skutecznie dostarczyć towar do celu. Tutaj rewelacyjnym rozwiązaniem okazuje się być system nadwozi wymiennych BDF.
fleetLOG 6/2023 – Transport publiczny
Busworld 2023 w ogóle i w szczególe
Ponieważ autobusy na baterie już się opatrzyły, ambicją producentów są teraz modele z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Jednocześnie rośnie liczba podzespołów i akcesoriów, które coraz lepiej pasują do pojazdów pozbawionych silnika spalinowego.
PILEA – Zeroemisyjne autobusy z Bydgoszczy
ARP E-Vehicles to polska spółka, której właścicielem jest Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. Od 2020 roku produkuje autobusy elektryczne pod marką PILEA . Prototyp autobusu został zaprojektowany przez polskich inżynierów, od samego początku jako auto elektryczne.
Energia na miarę zadań
Podczas tegorocznych targów Busworld w Brukseli zadebiutował nowy Solaris Urbino 18 electric. Premiera ta wskazuje kierunek zmian w konstrukcji autobusów elektrycznych i ciekawie wypada porównanie jej z analogiczną konstrukcją zasilaną wodorowymi ogniwami paliwowymi, także obecną na wystawie.
Nowoczesna, niepowtarzalna i ponadczasowa
Wielozadaniowe autobusy do przewozów miejskich, lokalnych i międzymiastowych z rodziny Setra MultiClass LE zadebiutowały w połowie tego roku. Ich wygląd zewnętrzny podzielił internautów. Jedni się zachwycali, inni mocno krytykowali. Na początek to całkiem niezła recenzja wprowadzonych zmian zewnętrznych.
Sukcesywne zmiany
Autonomiczne autobusy i nowa fabryka baterii w Norymberdze. MAN nie tylko myśli o przyszłości, ale chce być gotowy na teraźniejszość.
Technologie
Ulepszone systemy bezpieczeństwa w pojazdach DAF
DAF rozszerza ofertę rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo i komfort kierowcy we wszystkich modelach nowej generacji. Nowe systemy będą standardowo montowane od stycznia 2024 r.
Transport miejski
Wjadą wszędzie
Małe pojazdy miejskie to recepta na zwiększenie wydajności i brak rąk do pracy. Dlatego nie mogło ich zabraknąć podczas tegorocznych targów POLECO.
Duże zamieszanie
Branża komunalna przeobraża się, ale nie ma gotowych recept. Uświadamiały to pojazdy, obecne na poznańskich targach POLECO.
Technika
Wielosezonowe opony coraz popularniejsze
Jeszcze kilka lat temu opony wielosezonowe były niszą. Na ich zakup w naszym kraju
decydowało się około 10% użytkowników, a Polska wiodła prym w Europie, jako kraj, w którym ponad 90% kierowców zmienia opony na sezonowe.
fleetLOG 6/2023 – Nasz test
Na maksa. Fiat Scudo Maxi
Już niedługo na rynku pojawi się odświeżona gama pojazdów dostawczych grupy Stellantis. My jednak sprawdziliśmy w praktyce aktualnie dostępnego Fiata Scudo. Trafił nam się nie lada egzemplarz, bo z najmocniejszym silnikiem Diesla i automatem. Jak by tego było mało, również najdłuższy – w wersji Maxi.
Elegancik z pazurem. Ssangyong Musso
Długi czy krótki? Oto jest pytanie… SsangYong Musso o standardowej długości może mniej ze sobą zabrać, za to jest zwinniejszy w terenie i potrzebuje mniej miejsca na parkingu. Czasami 30 cm robi sporą różnicę.