Od 2022 roku Prometeon Tyre Group jest jednym z partnerów strategicznych sieci Q-Service Truck. Z Karoliną Kobus i Wojciechem Sygą, przedstawicielami marki Prometeon, rozmawia Jakub Olkowski z Inter Cars.
Jak długo współpracujecie z Q-Service Truck? Czy jest to owocna współpraca?
Pomysł na nawiązanie współpracy pojawił się na przełomie czerwca i lipca 2022 roku, ale myśleliśmy o tym już wcześniej. Otwartość i elastyczność w podejściu ze strony Q-Service Truck były takie, że nie zastanawialiśmy się „czy”, ale od kiedy i na jakich warunkach rozpocząć współpracę. Koncept nam bardzo odpowiadał – pomysł fajny, perspektywiczny, a jego siłą są relacje.
Czy opony Prometeon są dostępne tylko w sieci Q-Service Truck, czy także w Inter Carsie?
Dostarczamy je do Inter Carsu już od ponad dwunastu lat. Zaczęło się od sprzedaży około tysiąca opon rocznie. Dzisiaj jesteśmy w pierwszej trójce ich dostawców opon ciężarowych. Prometeon bardzo silnie współpracuje z działem opon ciężarowych. Od tego zaczęły się dalsze rozmowy, by wprowadzić je do sieci Q-Service Truck. Najważniejsze, że w ramach współpracy zbudowaliśmy pełne, wzajemne zaufanie, które od wielu lat procentuje.
Kilka słów o marce Prometeon?
Prometeon to marka korporacyjna, a nie produktowa. W 2016 roku podjęto decyzję, żeby segment opon ciężarowych, rolniczych i OTR został wyodrębniony z firmy Pirelli i powstał jako niezależny „byt” na rynku. W 2017 roku nadano nowopowstałemu przedsiębiorstwu nazwę Prometeon. Przy okazji rozdzielenia przejęliśmy jako Prometeon cztery fabryki (jedną w Turcji, jedną w Egipcie i dwie w Brazylii) wraz z całym zapleczem technologicznym i centrami badawczo-rozwojowymi. Wykupiliśmy licencje na możliwość korzystania z patentów technologicznych oraz marek produktowych należących do Pirelli.
Od samego początku istnienia Prometeon rozpoczęliśmy prace badawcze i inwestowaliśmy w rozwój własnych technologii. Owocem tych wysiłków jest najnowsza linia opon premium marki PIRELLI – Serie 02. To w 100% nasz produkt, stąd napis „Prometeon engineered” na ścianie bocznej opony. Należy podkreślić, że jesteśmy producentem, a nie dystrybutorem opon. Również wszystkie marki, które znajdują się w naszej ofercie na podstawie umowy licencyjnej, np. PIRELLI, są produkowane w fabrykach Prometeon.
Jaki jest zakres działalności marki Prometeon?
Jesteśmy globalną marką, która obejmuje tylko segment industrialny – autobusy, ciężarówki, maszyny rolnicze, bez opon samochodowych i motocyklowych. W naszym portfolio znajduje się kilka marek produktowych, m.in. PIRELLI w segmencie premium (ze wspomnianą naszą autorską linią Serie 02), PHAROS i FORMULA w segmencie medium (również na podstawie umowy licencyjnej) oraz TEGRYS, ERACLE i ANTEO w segmencie budżetowym.
Co planujecie w przyszłości?
Chcemy sukcesywnie rozwijać linię Serie 02. Dążymy do stworzenia kompletnej gamy opon, we wszystkich wymaganych rozmiarach, do różnych zastosowań i na każdą kieszeń, tak by odpowiedzieć na potrzeby wszystkich użytkowników naszych opon. Dodatkowo rozwijamy autorskie usługi wspierające dealerów i floty, wśród których znajduje się między innymi system PRO Check służący do monitoringu opon i pozwalający na kompleksowe zarządzanie stanem ogumienia we flocie, oraz system centralnego fakturowania – PRO Management. We współpracy z EBTS stworzyliśmy również usługę PRO Time, w ramach której gwarantujemy pomoc w wypadku awarii w ciągu 2 godzin od zgłoszenia. Wystarczy zadzwonić pod numer +32 11 988 118.
Jaki przebieg wytrzymują opony Prometeon?
Oczywiście zależy to przede wszystkim od warunków eksploatacji. Opierając się na danych z pomiarów wykonanych za pomocą PRO Check, opona Serie 02 zamontowana na naczepie średnio wytrzymuje ponad 250 tys. km. Kluczowe znaczenie ma dopasowanie odpowiedniej opony do danego rodzaju transportu, obciążenie, warunki eksploatacji, rodzaj nawierzchni. Ta sama przednia opona wytrzyma znacznie więcej w pojeździe skrzyniowym niż w autolawecie, która ma dodatkowe obciążenie nad kabiną pojazdu. Zatem ciężko podać realny przebieg i zinterpretować wynik bez określenia warunków ubytkowania. Warto wspomnieć, że wielu użytkowników ignoruje kontrolę ciśnienia w oponie, a ma ono kluczowe znaczenie, jeśli chodzi o jej trwałość.
Co zatem może zrobić użytkownik, żeby wydłużyć życie opony?
Jak wspomnieliśmy, kluczem jest kontrola i utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponie. Niezauważalny gołym okiem ubytek ciśnienia o 10% potrafi skrócić przebieg opony o ponad 20%. Oczywiście kontrolę należy przeprowadzić na zimnej oponie. Reszta zależy od umiejętności kierowcy, osoby rozkładającej ładunek. W przypadku opon naczepy znaczenie ma rotacja kół pomiędzy osiami (w naczepie najbardziej zużywają się opony pierwszej osi).
Czy portfolio produktów Prometeon obejmuje większość rozmiarów opon stosowanych w pojazdach ciężarowych?
Poza rzadkimi wyjątkami, praktycznie wszystkie.
Jak przekonać klienta do opon premium?
To zależy. Wszystko widać po wejściu na plac firmy transportowej. Jeśli ktoś oszczędza i szuka okazji, nie zmienimy jego podejścia nawet racjonalnymi argumentami finansowymi. Mamy w portfolio opony zarówno premium, jak i ekonomiczne. Jednak często klient kieruje się nie tylko ceną, ale i trwałością. Jeśli wyższa cena przekłada się na zauważalnie większą trwałość, całość wypada znacznie konkurencyjniej niż pozornie najtańsze opony na rynku. To mniej przestojów, mniej czasu, który poświęcimy na serwis lub wymianę ogumienia, a więc i większe zyski. Trzeba też wziąć pod uwagę, że wiele opon premium redukuje zużycie paliwa względem tych najtańszych nawet o 6 %.
W przypadku opon segmentu oznaczonego w naszej ofercie literą G (pojazdy budowlane, wywrotki), wprowadziliśmy promocję. Jeśli nasze opony z linii G Serie 01 lub Serie 02 ulegną w sposób nienaprawialny uszkodzeniu mechanicznemu, a ich zużycie nie przekroczy 50%, wówczas rozpatrujemy reklamację pozytywnie i zwracamy koszt niewykorzystanego bieżnika. Normalnie uszkodzenia mechaniczne opony nie uprawniają do zwrotu kosztów.
Dodatkowo na wszystkie opony Serie 02 obowiązuje promocja TYRE BACK. Jesteśmy tak pewni jakości naszych opon, że w przypadku wykrycia jakichkolwiek wad produkcyjnych lub materiałowych nie zwracamy pieniędzy proporcjonalnie do pozostałego bieżnika, ale dostarczamy użytkownikowi nową oponę – taką samą, jak zareklamowana.
Dziękuję za rozmowę!