Kässbohrer wprowadza na rynek nową serię chłodni z nadwoziem z paneli GRP.
Nowa seria naczep chłodniczych została opracowana i przetestowana w centrum badawczo-rozwojowym Kässbohrera. Konstruktorzy zwrócili szczególną uwagę na własności izolacyjne, długą żywotność i funkcjonalność, co przekłada się na wysoką produktywność pojazdu.
Inżynierowie Kässbohrera przeprowadzili wspomagane komputerowo symulacje komponentów i zespołów, biorąc pod uwagę rozkład obciążenia, naprężeń oraz stabilność jazdy. Testy praktyczne odbywano w warunkach odpowiadających uzyskaniu przebiegu 1 000 000 km.
Mocna i stabilna
W konstrukcji ramy zastosowano jednoczęściową, rozbudowaną łabędzią szyję, do której mocowany jest sworzeń królewski. Z przodu znalazł się profil wzmacniający konstrukcję, który biegnie przez całą szerokość naczepy.
Podwozie wykonano z wytrzymałej stali konstrukcyjnej S700MC. Rama jest zabezpieczona przeciw korozji poprzez malowanie kataforetyczne (KTL).
Płaska powierzchnia ramy pozwoliła zmaksymalizować objętość i wysokość użyteczną zabudowy chłodniczej. Wzmocniona podłoga umożliwia załadunek przy użyciu wózka widłowego o nacisku dochodzącym do 7,2 t na oś. Rozstaw kół i osi zostały dobrane tak, aby zestaw był stabilny i zwrotny.
Kässbohrer: skuteczna izolacja
Zabudowa chłodnicza jest zrobiona z paneli GRP, wypełnionych pianką poliuretanową. Zapewniają one nadwoziu bardzo dobre własności izolacyjne, współczynnik przenikania ciepła wynosi 0,31 W/(m2K). Zewnętrzne warstwy paneli z poliestru wzmacnianego włóknem szklanym są twarde, odporne na uszkodzenia mechaniczne i działanie promieni ultrafioletowych. Kässbohrer szacuje, że dzięki znakomitej izolacji zabudowa może przynieść w ciągu pięciu lat eksploatacji oszczędności na paliwie do agregatu około 9300 euro (przy cenie oleju napędowego z marca 2024 r. wynoszącej 1,80 euro za litr).
Zadbano również o wysoką jakość, szczelność i wytrzymałość połączeń płyt tworzących nadwozie. Są one dodatkowo zabezpieczone jednolitymi listwami aluminiowymi. Tylne obramowanie jest wykonywane z pojedynczego profilu ze stali nierdzewnej. Dzięki wymienionym rozwiązaniom zabudowa jest sztywna, ale na tyle elastyczna, aby dobrze współpracowała z podwoziem, skutkując wysoką wytrzymałością i długą żywotnością naczepy.
Drzwi wyposażono w podwójne zamki ze stali nierdzewnej. Tylną część ramy chronią gumowe odboje, amortyzujące uderzenia podczas podjazdu pod rampę. Uzupełniają je pionowe, gumowe klocki na zderzaku, a także odbojniki rolkowe z ocynkowanej stali nierdzewnej na krawędziach zabudowy.
Powietrze w ruchu
Prawidłową cyrkulację powietrza wewnątrz umożliwia pokrywa wentylacyjna przystosowana do wysokiej klasy agregatów stosowanych w Europie. Otwory w pokrywie oraz połączone z nią dwa rękawy równomiernie rozprowadzają schodzone lub ogrzane powietrze z agregatu po całym wnętrzu nadwozia, niezależnie od tego, czy wykorzystywany jest jeden czy dwa poziomy podłogi. Układ dystrybucji powietrza dobrze współpracuje z urządzeniami zarówno jedno- jak i wielotemperaturowymi.
Dla naczep z agregatami wielotemperaturowymi Kässbohrer proponuje ruchomą ściankę, dzielącą ładownię na komory, w których panują odmienne warunki. Podczas gdy jedna komora może utrzymać -20 stopni Celsjusza, w drugiej może być +10 stopni. Ściankę można przesuwać na długości 10 520 mm.
W ramach opcji producent proponuje składaną owiewkę chroniącą przez przemrożeniem towar znajdujący się w bezpośrednim sąsiedztwie agregatu. Podłoga z aluminium z wytłoczonym, antypoślizgowym wzorem spełnia wymagania HACCP oraz transportu farmaceutycznego. Podłoga jest trwale połączona z profilami na krawędziach ścian, dzięki czemu jest szczelna i łatwa do oczyszczenia.
W powierzchnię ścian są wpuszczone na płasko listwy systemu mocowania ładunku. Producent oferuje również belki do utworzenia drugiego poziomu podłogi. Każda ma wytrzymałość 1000 kg, komplet dla jednej naczepy liczy ich 22. Na dwóch poziomach podłogi można łącznie przetransportować 66 europalet.
Kässbohrer: wszystko, także kwiaty
W chłodni Kässbohrera można bezpiecznie przewozić nie tylko artykuły świeże i mrożone, ale również tak delikatne ładunki jak kwiaty czy lekarstwa. Gama obejmuje trzy główne warianty, które można dopasować do potrzeb: standardowy K.SRI, dwupokładowy K.SRI P oraz chłodnię do transportu kwiatów K.SRI F.
Standardowa chłodnia K.SRI ma wysokość wewnętrzną 2650 mm i szerokość 2460 mm przy masie własnej 7200 kg. Ma certyfikaty FRC, PHARMA, HACCP, Code XL, a klienci mogą ją uzupełnić o system telematyczny. Opcjonalnie firma oferuje osie samosterujące i rampy załadunkowe.
Dwupokładowa chłodnia K.SRI P ma wysokość wewnętrzną 2900 mm i szerokości wewnętrzną 2500 mm. Drugi poziom podłogi można utworzyć przy pomocy wspomnianych 22 belek mocowanych do 24 par pionowych szyn w ścianach bocznych.
Naczepa K.SRI F ma wewnętrzną wysokość i szerokość odpowiednio 2700 mm i 2500 mm. Ma dużą objętość, dobrą izolację, a także wydajną wentylację, niezbędną przy transporcie kwiatów.
Przy projektowaniu nowych naczep inżynierowie Kässbohrera pomyśleli również o ułatwieniu obsługi użytkownikom. Panele GRP można szybko i łatwo naprawić. Sieć autoryzowanych serwisów Kässbohrera obejmuje w Europie 730 placówek, spośród których 440 ma pełne kompetencje do obsługi oraz napraw naczep chłodniczych.