wtorek, 26 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościFord Ranger dawno temu nie był pikapem!

Ford Ranger dawno temu nie był pikapem!

Ford Ranger jest najlepiej sprzedającym się pikapem w Europie. Mało kto wie, że nie zawsze był pikapem i nie zawsze nazywał się Ford.

Obecnie na rynku europejskim oferowana jest szósta generacja Forda Rangera. Sprzedaż zaczęła się od popularnych wersji Wildtrak i Limited i ruszyła po premierze opracowanego przez Ford Performance nowego topowego Rangera Raptora.

Ford Ranger był SUV-em…

Nazwa Ranger pojawiła się w gamie Forda po raz pierwszy w 1949 roku. Wtedy do oferty w Ameryce dołączyło uniwersalne kombi Ford F-1 Ranger z napędem na cztery koła. Dziś nazwalibyśmy je SUV-em. Było produkowane małoseryjnie przez wyspecjalizowaną firmę Marmon-Herrington z Indianapolis, która jeszcze przed wybuchem II wojny przerabiała samochody, głównie marki Ford, na napęd 4×4.

F-1 Ranger był napędzany słynnym, dolnozaworowym V8 „flathead” Forda o mocy 100 KM. W przekazywaniu napędu pośredniczyła ręczna skrzynka trzybiegowa. Na życzenie montowano czterobiegową, ale niezsynchronizowaną, przezywaną przez klientów „crashbox”. Przy zmianie przełożenie trzeba było dwa razy wciskać sprzęgło, co nie każdemu od razu wychodziło, zwłaszcza w trudnym terenie. W latach 1949-1952 wyprodukowano 54 takie Fordy. Wystrój nadwozia różnił się nieco w zależności od rocznika.

ford ranger
Edsel Ranger rocznik 1958 jako 2-drzwiowy sedan. Wersja hardtop wyglądała podobnie, ale nie miała słupka środkowego.

…największą klapą…

Pod koniec lat pięćdziesiątych, gdy koncern Forda postanowił wzmocnić swoją pozycję na lukratywnym rynku samochodów klasy średniej, wprowadził na rynek nową markę Edsel. Tak miał na imię jedyny syn Henry’ego Forda, który słynął z zamiłowania do pięknych samochodów. Auto nazwane na jego cześć było piękne nietuzinkowo i seksowne w szczególny sposób. Już w dniu debiutu niektórzy chichotali, że charakterystyczny, pionowy ozdobnik z przodu przypomina waginę. Edsel pojawił się jako nowość rocznika 1958, a najtańsza seria modeli złożona z 2- i 4-drziwowych sedanów i hardtopów nazywała się właśnie Ranger.

Edsele produkowano krótko, ostatni był rocznik 1960. Popyt był niski i malał z każdym rokiem. Marka stała się synonimem klapy. Zawiniła nie tylko kontrowersyjna stylizacja, ale zwykły pech. W 1958 roku przyszła recesja, która spowodowała, że modele klasy średniej straciły popularność, a kierowcy zaczęli rozglądać się za tanimi autami.

W 1967 nazwę Ranger nadano najelegantszej wersji pikapów serii F-100 i cięższej F-250.

…i najdroższą wersją…

W latach 1967 – 1981 nazwa Ranger przylgnęła do najdroższych i najlepiej wyposażonych wariantów popularnych pikapów serii F-100 i F-150. W tym okresie amerykańskie pikapy zaczęły się coraz wyraźniej różnicować i oprócz zwykłych modeli roboczych, pojawiały się wersje coraz wygodniejsze i elegantsze. Rozwijała się turystyka i popularność zyskały zabudowy kempingowe wsuwane na skrzynię pikapa. Nabywcy zainteresowani takimi samochodami zwykle wybierali modele cięższe, z dłuższym rozstawem osi, zdolne udźwignąć większy „domek”.

Tendencja do rekreacyjnego wykorzystywania samochodów skądinąd roboczych nasiliła się w Ameryce Północnej w latach siedemdziesiątych. Objęła furgonetki, terenówki i pikapy. Luksusowo wykończony Ranger zjawił się w samą porę.

Ford Ranger pojawił się w 1983 roku w Ameryce jako kompaktowy pikap i odniósł duży sukces na rynku. NA zdjęciu rocznik 1985.

…nim został hitem!

W 1983 roku nazwę Ranger przeniesiono na nowy model lekkiego pikapa, oferowany w Ameryce. Kompaktowe pikapy, które spopularyzowali w USA producenci japońscy, cieszyły się w latach osiemdziesiątych dużym wzięciem. Mniejszy od serii F model Ranger był wygodny na co dzień, miał atrakcyjną sylwetkę i ciekawe pakiety, które uatrakcyjniały ofertę. W 1989 wygładzono nieco stylizację,

Druga generacja Forda Rangera trafiła na rynek w 1993 roku i od razu zdobyła w USA tytuł „Pikapa Roku”. Nadwozie zyskało więcej krągłości, a pod maską znalazły się mocniejsze jednostki napędowe. W 1997 roku pojawiła się trzecia generacja Rangera, która od 1998 była oferowana na całym świecie. Jej „bliźniakiem” była Mazda serii B.

ford ranger
W 1998 roku Ranger został modelem „międzynarodowym”. Samochód ten oferowała również Mazda jako serię B.

Od 1998 do 2022 roku Ranger był oferowany również w wersji elektrycznej. Miał 60-konny silnik i zasięg na poziomie około 175 kilometrów. Energia była magazynowana w akumulatorach kwasowo-ołowiowych, potem w niklowo-wodorowych. Powstawał w niewielkiej liczbie głównie na potrzeby flot.

Obecnie w sprzedaży jest już szósta generacja Forda Rangera. Pod koniec marca Ford przedstawił cennik. I tak ceny Rangera Wildtrak rozpoczynają się od 209 600 zł netto, a ceny bogato wyposażonej wersji Limited od 201 950 zł netto. Oba modele oferowane są z 4-drzwiową kabiną Double Cab, a dostawy do klientów rozpoczęły się na początku 2023 roku.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź