O tym, jaki wpływ na transport będzie mieć nowa unijna regulacja dotycząca opłat drogowych i od czego będą uzależnione, mówi Magdalena Wójcik, starsza dyrektor rozwoju w FM Logistic.
Od 1 grudnia 2023 roku opłata drogowa w Niemczech dla pojazdów o dmc powyżej 7,5 t wzrośnie z obecnych 0,19 do 0,348 EUR. Oznacza to skok o ponad 83%! Niemcy wykorzystują tym samym wszystkie możliwe elementy, które dopuszcza unijna dyrektywa 2022/362 w sprawie opłat drogowych. Poza kosztami infrastrukturalnymi, opłata uwzględniać będzie także koszty związane z zanieczyszczeniem powietrza i hałasem powodowanym przez ruch drogowy, a także koszty emisji CO2 z pojazdów.
Od 1 lipca 2024 r. opłatami drogowymi w Niemczech objęte zostaną też pojazdy o dmc powyżej 3,5 t.
Składniki myta
Co ważne zmiana stawki dotyczy także samochodów spełniających normę emisji spalin Euro 6, czyli najwyższą aktualnie obowiązującą normę dla samochodów ciężarowych wykorzystywanych w transporcie drogowym. Dodatkowo od 1 grudnia pojazdy z kategorią redukcji emisji cząstek stałych (PMK) nie będą, jak dotychczas, klasyfikowane do lepszej klasy emisji spalin. Obniżoną stawkę będzie można zastosować jedynie w wyjątkowych przypadkach, np. dla pojazdów „bezemisyjnych”, ale jedynie tych o dmc do 4.25 t.
Podkreślić trzeba, że Niemcy to dopiero pierwszy z krajów unijnych, który wprowadza nowe przepisy. Tzw. dyrektywa o eurowiniecie (2022/362 ) zobowiązuje wszystkie państwa do aktualizacji krajowych opłat drogowych do 25 marca 2024. Bez wątpienia spowoduje to zauważalny wzrost dotychczasowych opłat drogowych w większości krajów UE.
Wszystko to sprawi, że przewoźnicy, którzy, jak pokazują aktualne wyniki, często już teraz balansują na krawędzi opłacalności, przynajmniej część kosztów będą musieli przenieść na klientów. Jak ostatecznie będą wyglądały stawki w transporcie drogowym w przyszłym roku, przekonamy się jednak dopiero, gdy wszystkie państwa unijne ogłoszą nowe opłaty. Dyrektywa o eurowiniecie podaje bowiem szeroki katalog składników opłaty drogowej, ale o tym, które z nich (bo niekoniecznie wszystkie) będzie zawierało lokalne myto zdecydują poszczególne państwa.