piątek, 24 maja, 2024
Strona głównaAktualnościKtóry kraj gotowy na elektryfikację ciężarówek?

Który kraj gotowy na elektryfikację ciężarówek?

Eurowag opracował indeks oceniający każdy kraj europejski pod względem infrastruktury ładowania samochodów ciężarowych.

Osobowe i dostawcze samochody na baterie spotyka się coraz częściej, ale elektryfikacja ciężarówek dopiero rusza. Jednym z powodów jest brak infrastruktury umożliwiającej ładowanie samochodów ciężarowych. Wśród europejskich krajów najlepiej pod tym względem prezentuje się Norwegia, Holandia i Szwajcaria. Polska jest w środku stawki.

Gęstość i moc

Komercyjny transport drogowy (ang. Commercial Road Transport – CRT) wymaga bardziej zaawansowanych technologicznie akumulatorów, wysokich inwestycji początkowych, i wreszcie, odpowiedzi na kluczową kwestię: czy będzie gdzie ładować tego typu pojazdy?

Infrastruktura ładowania jest zwykle identyfikowana jako jedna z głównych barier dla elektromobilności. Sukces elektryfikacji komercyjnego transportu drogowego zależy zatem w dużej mierze od gęstości sieci ładowania, jej wydajności, niezawodności i innych zmiennych. Niewielu przewoźników jest skłonnych zaryzykować ogromne inwestycje w elektryfikację swojej floty, jeśli nie mogą być pewni, że ich elektryczne ciężarówki mogą być ładowane bez problemów na trasie. Dlatego większość obecnych projektów elektryfikacji transportu towarowego koncentruje się na aplikacjach, które umożliwiają ładowanie w zajezdni, eliminując problem ładowania w drodze.

Wymagania dotyczące ładowania

Ciężarówki na baterie stawiają szczególne wymagania infrastrukturze ładowania. Punkt ładowania dla elektrycznej ciężarówki musi być odpowiednio przestronny i umożliwiać podjechanie pojazdem o dużych wymiarach, ciężarówki po prostu nie mieszczą się w punktach ładowania samochodów osobowych. Odpowiednio wysoko powinna być moc ładowarki, optymalnie 350 kW lub więcej, a ważne jest również jej położenie. Najbardziej potrzebne wydają się ładowarki wzdłuż korytarzy transeuropejskiej sieci transportowej. Nie mniej ważna jest niezawodność tych urządzeń. W branży, w której istnieje ciągła presja na wydajność i zasięg, opóźnienia spowodowane nieprawidłowym działaniem ładowarki są po prostu nieakceptowalne.

Najnowsze badanie przeprowadzone przez Eurowag dostarcza informacji na temat tego, jak kraje europejskie radzą sobie z wprowadzaniem infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych. Wyniki pokazują, że wciąż nie jest gotowa na ciężarówki zasilane energią elektryczną.

Norwegia na czele, Polska w środku

Kraje znajdujące się na szczycie rankingu pochodzą głównie z Europy Północnej i Zachodniej. Norwegia jest krajem najlepiej przygotowanym do zelektryfikowanego transportu towarowego, a tuż za nią plasują się Holandia i Szwajcaria. Szwecja i Niemcy uzupełniają pierwszą piątkę. Kraje południowej Europy: Włochy, Portugalia, Hiszpania i Francja znalazły się w pierwszej piętnastce.

Eurowag
Mapa krajów według wyników badania Eurowagu. Zielone kraje są najlepiej przygotowane do zelektryfikowanego transportu towarowego, żółte oznaczają średnią gotowość, a czerwone niską gotowość. Źródło: Eurowag

Polska zajmuje 22. miejsce w indeksie Eurowagu, między Czechami (21.) a Rumunią (23.). Indeks opisuje Polskę jako kraj umiarkowanie przygotowany do eksploatacji samochodów elektrycznych. Na końcu rankingu znajdują się kraje Europy Wschodniej, w których gotowość do elektryfikacji przewozów ciężarówkami jest albo niewystarczająca, względnie brakuje danych na ten temat. W szczególności chodzi o Bośnię i Hercegowinę, Albanię i Macedonię Północnę.

Potrzeba pieniędzy

Elektromobilność szybko ewoluuje, podobnie jak gęstość infrastruktury ładowania, która zwiększa moc i w coraz większym stopniu uwzględnia potrzeby przyszłych samochodów elektrycznych. Podczas gdy rok temu w całej Europie było mniej niż 3600 punktów ładowania o mocy odpowiedniej dla samochodów ciężarowych (powyżej 350 kW), w tym roku stoi już 6008 punktów ładowania o mocy 350 kW lub większej, zgodnie z bazą danych Eco-Movement.

Dla przyszłości zelektryfikowanego transportu towarowego ważne będzie nie tylko zbudowanie infrastruktury spełniającej wymagania elektrycznych ciężarówek, ale także opracowanie innych rozwiązań, które ułatwią znalezienie odpowiednich punktów ładowania, łatwe płacenie za nie i, w razie potrzeby, zarezerwowanie miejsca do ładowania. Eurowag wyraża w raporcie opinię, że poza prywatnymi inicjatywami i nowymi partnerstwami, konieczne będą zachęty i dotacje z pieniędzy publicznych na poziomie krajowym i europejskim.

Pełny raport dostępny jest na stronach Eurowagu.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź