Volvo Trucks dostarczyło trzy elektryczne, akumulatorowe ciągniki siodłowe FH firmie z Göteborga. Jeden z nich holuje zestaw o masie całkowitej 74 ton.
Ciężarówki trafiła do firmy Mattson Åkeri z Göteborga. Jedna z nich od kilku tygodni przechodzi testy w ramach projekt HCT (ang. High-Capacity Transport – transport o dużej pojemności) w porcie Arendal w Göteborgu. Ciężarówka z dwoma naczepami tworzy zestaw o długości 32 m i masie całkowite 74 ton.
Optymalizacja krok po kroku
– Chcemy pokazać, że rozwiązania elektryczne sprawdzają się również w intensywnie wykorzystywanych pojazdach o dużej masie. Wraz z Mattsonem Åkeri, Szwedzką Agencją Transportu i kilkoma innymi partnerami, zastanawiamy się teraz, w jaki sposób możemy zoptymalizować działanie elektrycznej ciężarówki, w tym jak ładować ją najbardziej wydajnie – wyjaśnia Lena Larsson, kierownik projektu HCT w Volvo Trucks.
Testowany ciągnik FH Electric 6×4 jest ładowany za pomocą dwóch szybkich ładowarek o mocy 180 kW, które Mattsson Åkeri zainstalował w bazie w Arendal. W przyszłości ciężarówka będzie również kursować między Göteborgiem a odległym o 70 km Borås.
12 godzin na dobę
– Używając pojazdu elektrycznego możemy przewieźć tyle ładunku, co ciężarówką z silnikiem Diesla — mówi Jan-Olof Mattsson, dyrektor generalny Mattson Åkeri. – Nasz ciągnik jeździ 12 godzin dziennie, z postojem na ładowanie, gdy kierowca ma przerwę.
Odkąd Volvo Trucks rozpoczęło produkcję elektrycznych samochodów ciężarowych w 2019 roku, firma dostarczyła ich już blisko 5000 klientom z 40 państw na całym świecie. Firma chce, aby do 2030 roku połowa sprzedawanych przez nią ciężarówek była elektryczna.
Co to jest HCT?
Transport o dużej pojemności (HCT) oznacza, że dopuszcza się zwiększenie długości pojazdu i/lub masy całkowitej, co pozwala zwiększyć możliwości transportowe zestawu. Ma to przynieść redukcję kosztów transportu, a spodziewane jest również zmniejszenie ruchu na drogach. W Europie realizowanych i planowanych jest kilka tego typu projektów. Np. w Finlandii na większości dróg dozwolone jest poruszanie się zestawami o masie całkowitej 76 ton i długości 34,5 m. Szwecja dopuszcza zestawy o masie 74 tonami na wybranych drogach, a za zezwoleniem władz mogą być na określonych trasach testowane zestawy o długości 34,5 m i masie całkowitej 100 ton.
Różnego typu długie zestawy znane jako Euro-combi czy eco-combi są testowane co najmniej od ćwierć wieku również w innych krajach Europy, m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy państwach Beneluksu. Tzw. pociągi drogowe są od dawna szeroko wykorzystywane m.in. w Australii i Ameryce Północnej. Posiłkując się tamtejszą terminologią, zestaw testowany przez Åkeri można zaklasyfikować jako B-double, który wyróżnia się tym, że na końcu pierwszej naczepy zamontowane jest siodło dla naczepy drugiej.