środa, 13 sierpnia, 2025
Strona głównaAktualnościVolkswagen Polo: zerknijmy na 5. generację

Volkswagen Polo: zerknijmy na 5. generację

Volkswagen Polo w swej piątej odsłonie zadebiutował w marcu 2009 roku. Do dealerów pierwsze egzemplarze trafiły kilka miesięcy później. Nie wszyscy pamiętają, że Polo V ma na koncie dokonania sportowe.

W roku 2013 roku jadący Volkswagenem Polo WRC Sebastien Ogier z pilotem Julienem Ingrassią zdobyli tytuł mistrzów świata w rajdach samochodowych. Ten sukces powtórzyli także w latach 2014-2016. W 2014 roku auto zmodernizowano, odświeżono wygląd, pojawiły się nowe silniki i nowe systemy zwiększające bezpieczeństwo. Na szczycie gamy znalazło się Polo R WRC Street, z silnikiem o mocy 220 KM.

Niestarzejący się, większy i oszczędny

Piąta generacja Volkswagena Polo zdecydowanie zerwała ze stylem znanym z poprzednika. Auto, zgodnie z nowym DNA marki, zaprojektował legendarny Walter de Silva, a przyświecało mu przy tym hasło „La Semplicità” – prostota. Auto przy długości zaledwie 3970 mm (+54 mm w porównaniu z poprzednikiem) i szerokości 1682 mm (+32 mm) oferowało miejsce dla maksymalnie pięciu osób i spory bagażnik (od 280 do 952 l). Już niewielki wzrost szerokości przy jednoczesnym zmniejszeniu wysokości (-14 mm – do 1453 mm) sprawił, że proporcje auta stały się znacznie bardziej dynamiczne. Sam projekt charakteryzuje się ostrymi, prostymi liniami bez szybko starzejących się stylistycznych rozwiązań. Mniej – co pokazuje stabilna wartość wszystkich samochodów Volkswagen – oznacza w dłuższej perspektywie więcej.

„Nowe Polo to bez wątpienia właściwy samochód we właściwym czasie” to jedno z haseł przyświecających premierze piątej generacji tego udanego miejskiego samochodu, który świętował swoją światową premierę w marcu 2009 roku. W porównaniu ze swoim poprzednikiem, najnowszy członek rodziny Polo jeszcze urósł. Ostre linie nadawały mu sportowy wygląd, a w gamie silników pojawiło się pięć nowych jednostek napędowych. Wyjątkowo niskim zużyciem paliwa charakteryzowało się Polo BlueMotion, wprowadzone na rynek w grudniu 2009 roku. Ten model zużywał średnio zaledwie 3,3 litra oleju napędowego na 100 km. W gamie znalazło się także Polo GTI, a kultowy status zdobyło Polo R WRC Street z silnikiem TSI o mocy 220 KM. To do dziś najmocniejsze produkowane seryjnie Polo.

Co pod maską?

W momencie debiutu, w 2009 roku, Polo piątej generacji było dostępne z siedmioma silnikami do wyboru – czterema benzynowymi i trzema wysokoprężnymi. Bazowa odmiana była napędzana silnikiem 1.2 MPI o mocy 60 KM. Do wyboru była także wersja mocniejsza o 10 KM i 85-konny silnik 1.4, a na szczycie gamy był 105-konna jednostka 1.2 TSI. Zwolennicy oleju napędowego nie mieli wyboru, jeśli chodzi o pojemność silnika, wszystkie trzy turbodiesle były jednakowe – 1,6 TDI, a różniła je moc – 75, 90 i 105 KM. Wszystkie dostępne w 2009 roku odmiany Polo były standardowo wyposażone w manualne skrzynie biegów o pięciu przełożeniach (wyjątkiem było Polo 1.2 TSI – skrzynia w tym modelu miała sześć przełożeń). W przypadku Polo 1.2 TSI, 1.4 MPI 85 KM oraz 1.6 TDI 90 KM można było zamówić dwusprzęgłową skrzynię DSG o siedmiu przełożeniach.

Volkswagen Polo GTI i Polo BlueGT

Polo GTI zadebiutowało w 2010 roku. Źródłem napędu był silnik 1.4 TSI o mocy 180 KM i maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm, dostępnym już od 2000 obr./min. Napęd był przekazywany na koła za pośrednictwem siedmiostopniowej skrzyni biegów DSG (manualna nie była dostępna). Osiągi były godne miana GTI – sprint od 0 do 100 km/h zajmował 6,9 s, a prędkość maksymalna wynosiła 229 km/h. A to wszystko przy naprawdę niewielkim apetycie na paliwo – średnie zużycie to zaledwie 5,9 l/100 km. Silnik miał doskonałe parametry między innymi dzięki wyjątkowemu połączeniu turbosprężarki i kompresora. Ten ostatni odpowiadał za zwiększenie momentu obrotowego przy niskich prędkościach obrotowych. Do standardowego wyposażenia najmocniejszego Polo należały sportowe zawieszenie i elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS.

W 2012 roku w ofercie pojawiło się Polo BlueGT, z silnikiem 1.4 TSI o mocy 140 KM. Auto było wyjątkowo oszczędne, średnie zużycie paliwa wersji ze skrzynią biegów DSG wynosiło zaledwie 4,5 l/100 km. Było to możliwe dzięki systemowi zarządzania pracą cylindrów ACT. Mógł on wyłączyć dwa z czterech cylindrów w zakresie prędkości obrotowej od 1400 do 4000 obr./min oraz przy momencie obrotowym od 25 do ok. 100 Nm, czyli przez zdecydowaną większość czasu. Gdy kierowca nacisnął mocniej pedał gazu, cylindry ponownie włączały się niemal niezauważalnie.

Znów w sportowym świecie

Wyjątkową datą dla Polo piątej generacji był 5 maja 2011 roku. Volkswagen ogłosił wtedy swój powrót do Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata. Niecałe dwa lata później, 3 października 2013 roku, Sebastien Ogier i jego pilot Julien Ingrassia zdobyli tytuł mistrzowski. Ich bronią na rajdowych trasach był oczywiście Volkswagen Polo R WRC. Wcześniej było sporo przygotowań – w 2011 roku do Volkswagen Motorsport dołączył Xavier Demaison. Jego zadaniem było stworzenie samochodu WRC na bazie Polo V. Sezon 2012 przyszli mistrzowie świata przejechali w ramach przygotowań Skodą Fabią S2000. Dzięki tym startom wnieśli oni znaczący wkład w rozwój Polo R WRC i przygotowania zespołu.

Polo świętuje swój debiut w WRC podczas Rajdu Monte Carlo w 2013 roku. Pierwsze zwycięstwo przypada na drugą rundę w Szwecji. Samochód z napędem na cztery koła jest hitem od samego początku. Przez lata jest nie do pokonania na odcinkach specjalnych. W swoim debiutanckim sezonie – 2013 – Volkswagen Motorsport świętował tytuły kierowców, pilotów i producentów. W następnym sezonie zespół z Hanoweru był również trudny do pokonania dzięki Polo WRC. Kolejne trofea przyszły w 2015 i 2016 roku wraz ze zmodernizowanym Polo R WRC. Podróż miejskiego Volkswagena w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata dobiegła końca 20 listopada 2016 roku. Swoje starty w rajdach zespół zakończył najlepiej jak mógł – zdobywając dwa pierwsze miejsca w Rajdzie Australii. To było zwieńczenie pełnej sukcesów historii Polo WRC. W 52 rundach WRC, na starcie których stanęły Polo WRC kierowcy Volkswagen Motorsport zwyciężyli aż 43 razy. Oznacza to niewiarygodny wskaźnik 82,7 procent zwycięstw.

Wersja limitowana

By uczcić triumfy Polo R WRC w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata, Volkswagen zdecydował się wprowadzić na rynek specjalny model Polo R WRC Street. Powstało zaledwie 2500 egzemplarzy takich aut. Wyróżniał się on detalami jak maska silnika wykonana z lekkiego materiału kompozytowego. Jak każde Polo, także odmiana R WRC Street, świetnie nadawała się do jazdy na co dzień. Zapewniała doskonałe osiągi dzięki olbrzymiej mocy 220 KM.

Polo poza asfaltowym szlakiem

Polo piątej generacji, podobnie jak poprzednik, było dostępne w odmianie Cross. Auto miało nieco inny wygląd od pozostałych wersji. Przede wszystkim za sprawą nakładek na błotnikach, progach i drzwiach oraz srebrnych lusterek, relingów dachowych i nakładek na zderzaki. Było dostępne wyłącznie z pięciodrzwiowym nadwoziem. Nabywca CrossPolo mógł wybrać jeden z czterech silników. Były to: benzynowe 1.2 TSI (90 lub 110 KM) oraz wysokoprężne 1.4 TDI (90 lub 105 KM). Do standardowego wyposażenia CrossPolo należały m.in. hak holowniczy, sportowe fotele i zawieszenie podwyższone o 15 mm. Do wyboru było kilka kolorów lakieru, z których dwa – pomarańczowy Magma i beżowy Terra były niedostępne w pozostałych odmianach.

Czas na odświeżenie

W 2014 roku Polo V przeszło lifting, w którym oprócz optycznego retuszu przedniej i tylnej części nadwozia, ulepszono to, czego nie widać. Silniki stały się znacznie bardziej ekonomiczne. Pojawiło się też wiele nowych systemów zwiększających bezpieczeństwo i wspomagających kierowcę, część z nich miejski Volkswagena przejął z większego Golfa. Były to m.in. system monitorowania otoczenia Front Assist z systemem hamowania awaryjnego w mieście, kamera cofania, adaptacyjny tempomat ACC i system wykrywania zmęczenia kierowcy. Ponadto udoskonalono elektromechaniczne wspomaganie kierownicy i inaczej zestrojono zawieszenie.

Dane techniczne Volkswagena Polo V z 2009 r.
Nadwozie: pięciodrzwiowy hatchback,
Wymiary: długość 3970 mm, szerokość 1682 mm, wysokość 1453 mm,
Rozstaw osi 2470 mm
Masa własna 1088 kg
Wnętrze: pięcioosobowe, składana tylna kanapa, bagażnik o pojemności 280 l
Silnik: benzynowy, czterocylindrowy, o poj. 1,2 l i mocy 105 KM
Napęd: na przednie koła, sześciobiegowa manualna skrzynia biegów
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,7 s

Historia Volkswagena Polo V:
2009: Prezentacja Polo V, debiut wyjątkowo oszczędnej odmiany BlueMotion
2010: Na rynek wchodzi Polo GTI
2011: Rozpoczynają się prace nad rajdowym Polo WRC
2012: Debiut Polo BlueGT, z silnikiem 1.4 TSI z systemem odłączania cylindrów ACT
2013: Polo WRC zdobywa pierwszy tytuł mistrzowski w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata
2014: Modernizacja, nowe silniki, w wyposażeniu pojawiają się nowe systemy zwiększające komfort i bezpieczeństwo
2016: Polo WRC po czterech tytułach mistrzowskich w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata kończy udział w rajdach
2017: Zakończenie produkcji

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź