W ramach projektu DOLPHIN Renault Trucks opracowuje elektryczny pojazd laboratoryjny, którego celem jest przygotowanie przyszłej generacji elektrycznych pojazdów ciężarowych do transportu długodystansowego.
Projekt DOLPHIN (Development Original Truck Lab for Physical Integration) jest prowadzony przez Renault Trucks wraz z konsorcjum partnerów przemysłowych i akademickich z regionu Owernia-Rodan-Alpy.
W skład konsorcjum wchodzi również Lamberet, producent naczep chłodniczych, Safety Tech – spółka Gauzy specjalizująca się w rozwiązaniach dotyczących komfortu jazdy i bezpieczeństwa autobusów, samochodów kempingowych i ciężarówek, a także Laboratoire de Mécanique des Fluides et d’Acoustique (Laboratorium Mechaniki Płynów i Akustyki), Laboratoire Ampère (Laboratorium Ampère), Laboratoire de Mécanique des Contacts et des Structures (Laboratorium Mechaniki Kontaktów i Konstrukcji), którego jednym z organów nadzorujących jest INSA (Institut National des Sciences Appliquées, francuski Instytut Nauk Stosowanych) oraz Laboratoire de Psychologie Sociale et Cognitive (Laboratorium psychologii społecznej i poznawczej), którego organem nadzorującym jest Uniwersytet Clermont Auvergne.
Trzy punkty
Celem projektu jest zbudowanie pojazdu demonstracyjnego na podwoziu elektrycznej ciężarówki, który pozwoli przetestować i ocenić innowacje z trzech dziedzin badań:
– optymalizacji energetyczna i środowiskowej, ze szczególnym uwzględnieniem aerodynamiki elektrycznego pojazdu oraz, bardziej ogólnie, efektywności energetycznej całego zestawu,
– bezpieczeństwa użytkowników dróg, poprzez wbudowanie urządzeń ułatwiających wykrywanie innych użytkowników dróg,
– ergonomii i komfortu pojazdu z przeprojektowaną tablicą wskaźników i nowym wyposażeniem wnętrza, służącym polepszeniu wrażeń, wygodzie i dobremu samopoczuciu kierowcy.
Ponadto testowane będą nowe aplikacje mobilne do optymalizacji zarządzania wyposażeniem nadwozia.
Pomoc publiczna
Dla Renault Trucks projekt DOLPHIN jest sposobem na przygotowanie przyszłych generacji elektrycznych samochodów ciężarowych poprzez badanie możliwości wykorzystania nowych technologii i dopracowanie ich. Budowa ciężarówki laboratoryjnej rozpocznie się wiosną 2024 roku.
Projekt DOLPHIN został nagrodzony w konkursie „CORAM 2022” (Comité d’Orientation pour la Recherche Automobile et Mobilité/Komitet Kierowniczy ds. Badań nad Motoryzacją i Mobilnością), który wspiera innowacyjne projekty przyspieszające zmiany w konstrukcji pojazdów zgodne z obecnymi tenedecjami. Został on sfinansowany ze środków państwowych w ramach programu France 2030 oraz przez Unię Europejską – Next Generation EU w ramach planu France Relance.