Mercedes-Benz Special Trucks przeprowadził testy prototypowego Unimoga z wodorowym silnikiem spalinowym w praktyce.
Jest to pojazd testowy, który wskaże, kiedy spalinowy silnik na wodór jest bardziej użyteczny niż napęd elektryczny czerpiący energię z baterii lub ogniwa paliwowego.
Cenne dane
Na zamkniętym odcinku autostrady między Bayreuth a Bambergiem inżynierowie gromadzili dane eksploatacyjne Unimoga wykaszającego pobocze. Analizowali również tankowanie na publicznej stacji z wodorem. Informacje zostaną wykorzystane podczas dalszych prac rozwojowych nad pojazdem. W testach uczestniczyli przedstawiciele firmy Autobahn GmbH, zarządzającej autostradami niemieckimi.
Próby przeprowadzane w niskich temperaturach i zróżnicowanych warunkach topograficznych są ważnym etapem projektu WaVe (od niem. Wasserstoff i Verbrennungsmotor – wodór i silnik spalinowy), w ramach którego 18 podmiotów wspólnie pracuje nad napędem wykorzystującym silnik spalinowy na wodór.
– Po dobrych dwóch latach prac projektowych rozpoczęliśmy już praktyczne testy pierwszego operacyjnego prototypu Unimoga z wodorowym silnikiem spalinowym. Testy z udziałem pracowników Autobahn GmbH w Górnej Frankonii są dla nas szczególnie cenne, ponieważ dzięki nim wykorzystujemy w naszych pracach projektowych ważne opinie zwrotne uzyskane w terenie – stwierdziła Franziska Cusumano, szefowa Mercedes-Benz Special Trucks & Custom Tailored Trucks.
Silnik gazowy
Testowy pojazd bazuje na Unimogu U 430. Ma zmodyfikowany silnik gazowy o zapłonie iskrowym, przystosowany do spalania wodoru oraz zestaw zbiorników, a wszystko pod nadzorem urządzeń pomiarowych. Podczas spalania wodoru w cylindrach powstaje woda, która jest odprowadzana przez rurę wydechową w postaci gorącej pary wodnej.
Rozstaw osi i długość skrzyni ładunkowej dopasowano tak, aby za kabiną zmieściły się zbiorniki wodoru. Cztery zbiorniki mieszczą łącznie około 14 kilogramów wodoru pod ciśnieniem 700-barów. Są one podzielone na dwa zespoły, z których każdy działa niezależnie i jest sterowany osobno. Na następnym etapie objętość zbiorników będzie zwiększona tak, aby gazu wystarczyło na cały dzień pracy.
Silnik wodorowego Unimoga osiąga ok. 290 KM i 1000 Nm, a przy tym jest wyraźnie cichszy od odpowiednika na olej napędowy o zapłonie samoczynnym. Prototyp wyposażono w kosiarkę czołową z dwoma głowicami koszącymi, co przybliża przebieg testu do rzeczywistych warunków eksploatacji tego typu pojazdów.
Projekt WaVe
Unimog z wodorowym silnikiem spalinowym powstaje w ramach projektu współfinansowanego ze środków publicznych. Przedsięwzięcie dofinansowane przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu jest realizowane wspólnie przez 18 partnerów z sektora przemysłowego i świata nauki, a rozpoczęło się w lipcu 2021 r. Celem projektu WaVe jest sprawdzenie, w jakim stopniu silnik wysokoprężny, jako wielofunkcyjne źródło energii dla układu napędowego i przystawek odbioru mocy, może zostać zastąpiony silnikiem spalinowym zasilanym wodorem.
Wstępne wyniki eksploatacji wskazują, że wodorowy silnik spalinowy może być racjonalnym rozwiązaniem do zastosowań specjalnych. W innych zastosowaniach Mercedes stawia na ciężarówki na baterie lub ogniwo paliwowe.
Spalinowy silnik wodorowy jest szczególnie użyteczny w Unimogu, w którym jest mało miejsca na nadmiernie rozbudowany układ napędowy, a jednocześnie pożądana jest wysoka moc. Po pierwszych próbach praktycznych, zespół będzie ulepszał Unimoga przez następne pół roku. – Wodorowy napęd spalinowy może być odpowiedni dla pojazdów specjalnych. W budownictwie, gospodarce komunalnej i rolnictwie umożliwiłby on jazdę i pracę z bardzo małą emisją zanieczyszczeń – mówi Günter Pitz, szef działu rozwoju układów napędowych w Mercedes-Benz Special Trucks.