wtorek, 26 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościPremiera eActrosa 600

Premiera eActrosa 600

Mercedes pokazał elektrycznego eActrosa 600. Zasięg na jednym ładowaniu dochodzi do 500 km, a uwzględniając doładowanie podczas obowiązkowych przerw kierowcy, można pokonać dziennie ponad 1000 km.

Nowy Mercedes może tworzyć zestawy o dmc do 44 ton, co zonacza ładowność 22 ton z typową naczepą. W niektórych przypadkach przepisy krajowe mogą dopuszczać wyższą ładowność.

Obecnie może być ładowany przez wtyczkę CCS prądem stałym o mocy do 400 kW, z czasem możliwe będzie tzw. ładowanie megawatowe (MCS). Wszystkie wyprodukowane samochody będą do niego wstępnie przystosowane, aby można było je tak ładować, gdy tylko MCS będzie dostępne. Po podłączeniu do stacji ładowania o mocy ok. jednego megawata ładowanie akumulatorów pojazdu z poziomu 20 do 80% ma trwać około pół godziny.

Pomoże państwo i opłaty

Sprzedaż eActrosa 600 rozpocznie się jeszcze w tym roku. Produkcję seryjną przewidziano na koniec roku 2024. Nowy Mercedes będzie dostępny jako podwozie i ciągnik siodłowy. Obecnie powstaje flota około pięćdziesięciu prototypowych pojazdów, niektóre z nich trafią do pierwszych klientów na testy praktyczne.

– eActros 600 wyróżnia się najnowocześniejszą techniką napędową, zapewniającą naszym klientom bardzo wysoką efektywność energetyczną, a tym samym dochodowość. Dzięki temu wejście w elektromobilność może być szczególnie atrakcyjne dla operatorów flot – uważa Karin Rådström, dyrektor generalna Mercedes-Benz Trucks.

O zwiększeniu dochodowości w stosunku do ciężarówek z silnikiem wysokoprężnym zadecydują cena energii elektrycznej i system opłat drogowych. Czas, w jakim eActros 600 w transporcie dalekobieżnym stanie się dla operatorów flot porównywalny kosztowo z podobną ciężarówką z silnikiem Diesla, zależy przede wszystkim od cen energii elektrycznej, oleju napędowego oraz systemu opłat drogowych. Przykładowo w dużych krajach tranzytowych, Francji i Niemczech, niska cena energii elektrycznej czy planowane opłaty drogowe dla ciężarówek oparte na emisji dwutlenku węgla mają pozytywny wpływ na koszty eksploatacji samochodów ciężarowych na baterie. Dzięki temu w przeciętnym okresie eksploatacji wynoszącym ok. pięciu lat bądź po osiągnięciu przebiegu około 600 tysięcy kilometrów eActros 600 może być bardziej opłacalny od dalekobieżnego samochodu ciężarowego napędzanego olejem napędowym – pomimo ceny zakupu, która jest mniej więcej 2–2,5 razy wyższa od odpowiednika spalinowego. Istotną rolę w sukcesie rynkowym napędu elektrycznego odegra państwowe wsparcie dla e-ciężarówek i infrastruktury ładowania.

eActrosa 600

W całym cyklu życia ciężarówki możliwe jest zmniejszenie emisji CO2 o 80% w stosunku do samochodu ciężarowego z napędem wysokoprężnym. Ślad węglowy eActrosa 600 jest w dużej mierze uzależniony od miksu energii elektrycznej wykorzystywanej do ładowania jego akumulatorów. Przy aktualnym europejskim miksie energetycznym emisja CO2  eActrosa 600 w całym 10-letnim cyklu życia produktu od chwili wydobycia surowców jest, w porównaniu z odpowiednim Actrosem napędzanym olejem napędowym, niższa o około 40%, a przy zastosowaniu odnawialnych źródeł energii o ponad 80%. Dzięki temu eActros 600 jest w stanie w pełni zrekompensować swój wyższy fabryczny ślad węglowy, wynikający z zastosowania akumulatorów, już w drugim lub nawet pierwszym roku eksploatacji w transporcie dalekobieżnym.

Nowemu Mercedesowi może sprzyjać również skłonność zleceniodawców transportu do wybierania rozwiązań niskoemisyjnych,

Baterie LFP

eActros 600 wyposażony jest w trzy pakiety baterii litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), każdy o pojemności 207 kWh. Tego typu akumulatory mają stosunkowo długą żywotność. Poza tym ciężarówka elektryczna ma odpowiadać wytrzymałością i trwałością porównywalnemu spalinowemu Actrosowi, wytrzymując przebieg 1,2 miliona kilometrów w ciągu dziesięciu lat eksploatacji. Po tym okresie pojemność akumulatora („State of Health”) powinna nadal wynosić ponad 80%. W przeciwieństwie do powszechniej stosowanych typów ogniw, LFP mogą wykorzystywać ponad 95% zainstalowanej pojemności.

eActrosa 600

Do napędu służy zaprojektowana przez Mercedes-Benz Trucks nowa, 800-woltową oś elektryczną z dwoma silnikami elektrycznymi i czterostopniową skrzynią biegów. Silniki elektryczne generują moc ciągłą 400 kW i szczytową 600 kW.

Jeżdżąc przewidująco, można poprzez rekuperację odzyskiwać energię elektryczną, która trafia z powrotem do akumulatorów, a następnie może być wykorzystana do napędzania pojazdu. Pozytywnym efektem ubocznym rekuperacji jest zmniejszenie obciążenia hamulców zasadniczych. Kierowca może wybierać spośród pięciu stopni rekuperacji. Na cyfrowym kokpicie można również aktywować tryb jazdy z użyciem jednego pedału – tzn. funkcję zwalniania przez rekuperację, z ograniczonym użyciem hamulca zasadniczego.

eActros 600 widzi dalej

eActros 600 jest wyposażony w system Predictive Powertrain Control (PPC), dostosowany do specyfiki napędu elektrycznego. Predykcyjna regulacja pracy układu przeniesienia napędu automatycznie uwzględnia topografię, przebieg drogi i znaki drogowe, umożliwiając efektywną jazdę. W lepszym rozpoznawaniu sytuacji na drodze przed pojazdem pomaga teraz uwzględnienie informacji o trasie pochodzących z systemu nawigacji. Dzięki temu rozwiązaniu kierowca może unikać niepotrzebnego hamowania, przyspieszania i przełączania biegów oraz dobrze wykorzystywać energię akumulatora.

eActrosa 600

Multimedia Cockpit Interactive 2, montowany standardowo w eActrosie 600, na bieżąco informuje kierowcę o stanie naładowania akumulatorów, pozostałym zasięgu pojazdu oraz aktualnym i średnim zużyciu energii. Managerowie flot za pośrednictwem portalu Fleetboard mogą korzystać z cyfrowych rozwiązań do efektywnego zarządzania flotą. Wśród nich już od rozpoczęcia produkcji seryjnej znajdzie się m.in. zindywidualizowany Charge Management System, obejmujący inteligentną kontrolę wszystkich procesów zachodzących pomiędzy eActrosem 600 a infrastrukturą ładowania, oraz Logbook, czyli dziennik zawierający szczegółowe dane na temat czasu jazdy, postoju i ładowania. Będzie też dostępne narzędzie Mapping-Tool, które w czasie rzeczywistym pokazuje położenie pojazdu oraz informuje czy jest w ruchu, stoi, czy trwa ładowanie, a także, jaki jest stan naładowania akumulatora.

Dłuższa o 8 cm

Kabina eActrosa 600 jest wydłużona z przodu o 80 mm, co wraz z nowym wzornictwem poprawiło aerodynamikę. Samochód ma matrycowe reflektory LED i diodowy pas świetlny. Mercedes-Benz Trucks sprzedaje tę kabinę pod nazwą „ProCabin”.

eActrosa 600

Oferowane są dwie przystawki odbioru mocy. Przystawka elektryczno-mechaniczna umożliwia zasilanie hydraulicznych lub mechanicznych urządzeń roboczych, takich jak wywrotki, silosy czy naczepy z ruchomą podłogą. Elektryczna przystawka to złącze, które za pomocą falownika przekształca prąd stały z układu wysokonapięciowego pojazdu w prąd przemienny. Przystawka ta służy do zasilania np. chłodni. Różne warianty przystawek odbioru mocy mają od 22 do 90 kW i mogą służyć do typowych zastosowań w transporcie dalekobieżnym i dystrybucyjnym.

Ciężarówka jest cicha, ma więc system AVAS (ang. Acoustic Vehicle Alerting System) ostrzegający pieszych sygnałem dźwiękowym. Jej wyposażenie jest zgodne z przyjętym przez Komisję Europejską rozporządzeniem General Safety Regulation, które nakazuje wyposażać pojazd m.in. w systemy chroniące pieszych i rowerzystów. Nowy Mercedes ma m.in. Active Brake Assist 6 (ABA 6), Frontguard Assist, Active Sideguard Assist 2 (ASGA 2) oraz Active Drive Assist 3 (ADA 3).

W kontakcie

Dla eActrosa 600 dostępna jest umowa Mercedes-Benz Complete. Jednym z jej modułów jest automatyczna telediagnostyka Mercedes-Benz Uptime, która nieprzerwanie monitoruje status systemów samochodu ciężarowego, rozpoznając ich stany krytyczne.

Na portalu dla klientów My TruckPoint firmy transportowe mogą aktywować cyfrową usługę TruckLive. Usługa ta obejmuje obecnie dwa komponenty serwisowe: „Zarządzanie przeglądami” i „Live Traffic”. „Zarządzanie przeglądami” umożliwia klientowi lepsze planowanie przeglądów z funkcją prognozowania okresów międzyprzeglądowych w czasie rzeczywistym i przejrzystymi informacjami o stanie pojazdów, od zużycia okładzin hamulcowych po ciśnienie powietrza w oponach. Z kolei moduł „Live Traffic”, wykorzystując podawane w czasie rzeczywistym dane o sytuacji na drogach, skraca czas przejazdu i umożliwia dokładniejsze przewidywanie godziny przybycia do celu.

eActrosa 600

Na potrzeby ładowania elektrycznej ciężarówki z publicznych stacji ładowania, umiejscowionych poza bazą operacyjną klienta, od premiery rynkowej eActrosa 600 w ofercie Mercedes ServiceCard dostępna jest również karta eCharge Card, będąca rozszerzeniem już istniejącej karty paliwowej. Mercedes ServiceCard stanie się więc również partnerem obsługującym bezgotówkowe rozliczanie kosztów ładowania.

Konsultacje

Oferta doradcza „eConsulting” wspiera klientów Mercedes-Benz Trucks w elektryfikacji flot i baz. Jej głównymi elementami są doradztwo w kwestiach związanych z pojazdami elektrycznymi oraz planowanie, budowa i konfiguracja infrastruktury ładowania w bazie operacyjnej, a także podłączenie do sieci. Doradcy Mercedes-Benz Trucks mogą też pomóc w rozpoznaniu możliwości uzyskania dotacji publicznych na infrastrukturę i pojazdy. Przy aranżacji baz operacyjnych Mercedes-Benz Trucks współpracuje z wybranymi partnerami. Producent zamierza sukcesywnie rozszerzać swoją ofertę usług.

eActros 600 będzie produkowany na istniejącej już linii montażowej największego zakładu montażowego Mercedes-Benz Trucks w niemieckim Wörth. Tam będzie też wyposażany w komponenty elektrycznego układu napędowego pochodzące z fabryk Mercedes-Benz w Mannheim, Gaggenau i Kassel.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź