W 2024 roku wchodzi na rynek Toyota Proace Max, bliźniak najnowszego Fiata Ducato. Tym modelem Japończycy zawalczą o udziały w rynku dużych pojazdów dostawczych.
To pierwszy dostawczak Toyoty tej wielkości. Dopuszczalna masa całkowita samochodu wynosi od 3300 do 3500 kg w przypadku wersji z silnikiem Diesla oraz od 3500 do 4250 kg w przypadku wersji z napędem elektrycznym.
Furgon, określany w Toyocie jako Van występuje w dwóch wersjach rozstawu osi (3450 i 4035 mm), trzech długościach (5413, 5998, 6363 mm) oraz trzech wysokościach (2254, 2524, 2764 mm). Przestrzeń ładunkowa wynosi od 10 do 17 m3, a samochód może pomieść do pięciu europalet. Do wnętrza prowadzą drzwi z tyłu otwierane o kąt 270°. Mają 1562 mm szerokości oraz do 2030 mm wysokości. Boczne, przesuwane drzwi mają otwór o szerokości 1,25 m, co pozwala załadować europaletę z boku.
PROACE MAX z napędem elektrycznym ma ładowność do 1500 kg i może holować przyczepę o masie całkowitej do 2400 kg, w zależności od konfiguracji wielkości. W wersjach z silnikiem Diesla ładowność wynosi do 1425 kg, a uciąg do 3000 kg.
Ponadto dostępne są podwozia pod zabudowę z kabiną zwykłą lub brygadową, mieszczącą 7 osób oraz tzw. platformy (podwozie z podłogą). Toyota oferuje również kompletną wywrotkę jedno- lub trójstronną na podwoziu Proace Max.
Podwozie do zabudowy oraz platforma są oferowane w dwóch wariantów długości (5943 i 6308 mm). Napęd elektryczny dostępny jest we wszystkich wariantach poza długą platformą.
Diesel i elektryk
Nowa Toyota wyposażana jest w silniki wysokoprężne Fiata o pojemności 2184 cm3 i mocy od 120 do 180 KM. Do wyboru będzie 6-biegowa skrzynka ręczna lub 8-biegowy „automat”. Wersja elektryczna ma moc 270 KM (200 kW) oraz 410 Nm momentu obrotowego. Zasięg auta wg WLTP wynosi do 420 km. Samochód ma trzy tryby jazdy: Eco, Normal i Power.
Bateria trakcyjna ma pojemność 110 kWh. Toyota ma pokładową ładowarkę o mocy 11 kW, a możliwe jest również szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 150 kW.
Dodatki
Proace Max może być doposażona w akcesoria chroniące przestrzeń ładunkową, a także ułatwiające przewóz ładunku. Podłogę, nadkola oraz boczne panele przestrzeni ładunkowej można zabezpieczyć przy pomocy drewna lub polipropylenu, a dodatkowe relingi i zaczepy na pasy umożliwią przymocowanie ładunku. Gama akcesoriów obejmuje też platformę dachową lub bagażnik dachowy, do którego można się dostać po drabince na tylnych drzwiach oraz np. zabudowę serwisową z półkami.
Auto ma pakiet systemów zwiększających bezpieczeństwo, w tym systemy Toyota Safety Sense. Oferuje układ Cross Wind Assist, który pomaga zachować stabilność podczas jazdy przy silnym wietrze. W przypadku kolizji system Event Data Recording zapisze najważniejsze informacje o stanie auta przed, w trakcie i po zderzeniu.
Tempomat adaptacyjny wzbogacono o funkcję Traffic Jam Assist. Pozwala ona jechać automatycznie w korku. Samochód sam będzie poruszał się za autem poprzedzającym bez ingerencji kierowcy i naciskania pedałów gazu i hamulca. Manewrowanie na parkingach i w ciasnych miejscach ułatwiać może system 16 czujników.
Nowy etap
W wyższych wersjach wyposażenia dostępny będzie najnowszy system multimedialny Toyoty z 10-calowym, dotykowym ekranem HD. Nawigacja oparta na chmurze przekazuje na bieżąco informacje o ruchu drogowym. Samochód łączy się bezprzewodowo ze smartfonami poprzez Apple CarPlay i Android Auto. Ponadto użytkownicy przy pomocy aplikacji MyToyota mogą zdalnie otworzyć lub zamknąć auto oraz ogrzać lub schłodzić kabinę (w zależności od rynku). Aplikacja daje także dostęp do przydatnych informacji o aucie, jego użytkowaniu, przypomni także o wizycie w serwisie.
Proace Max otwiera nowy etap współpracy Toyoty ze Stellantisem. Nowy model będzie produkowana w fabrykach Stellantisa w Gliwicach oraz Atessie we Włoszech. Segment dużych pojazdów dostawczych stanowi w Europie 31% rynku dostawczaków. To spory argument, by zaistnieć na tym rynku i spróbować trochę z niego uszczknąć.