Scania CV AB i sennder Technologies GmbH utworzyły nową spółkę joint venture pod nazwą JUNA. Ma ona popularyzować elektryfikację ciężarówek.
JUNA GmbH to niemiecka spółka z siedzibą w Berlinie, która wprowadza użytkowanie elektrycznych ciężarówek w ramach modelu pay-per-use. Przyczyni się do upowszechnienia ich m.in. poprzez oferowanie dostępu do gwarantowanych ładunków na platformie cyfrowej senndera. Dzięki gwarantowanym przychodom, JUNA zapewni firmom transportowym przewidywalność biznesu, ograniczając uciążliwości związane z napędem elektrycznym: wysokie wstępne koszty, niską wartość rezydualną i ryzyko. JUNA łączy elektryczne samochody i powiązane z nimi usługi Scania z technologią senndera, umożliwiając skontaktowanie małych i średnich przewoźników z firmami spedycyjnymi.
Żeby było łatwiej
Na innowacyjny model składa się pełny pakiet obejmujący pojazdy elektryczne, obsługę serwisową, ubezpieczenia, usługi cyfrowe i analityczne. Poza opłatami bazującymi na użytkowaniu, JUNA prowadzi analizę danych, która optymalizuje strategię elektryfikacji i rekomenduje trasy pod kątem ich dopasowania do pojazdów elektrycznych.
Niedawno z powodzeniem rozpoczął się projekt pilotażowy. Pierwszy klient korzysta z elektrycznej ciężarówki dostarczonej przez spółkę JUNA, zasilanej energią odnawialną i obsługującej do dziesięciu tras tygodniowo, podobnie jak jej poprzednik z silnikiem Diesla. Pojazd jest wykorzystywany przez spedytora produktów szybkozbywalnych w rejonie Stuttgartu. Zakres pilotażu zostanie w 2024 r. rozszerzony o dalekie trasy. Projekt opiera się na istniejącej publicznej infrastrukturze ładowania i uwzględnia koszty za kilometr porównywalne z obecnymi opłatami za olej napędowy.

– Jest to decydujący moment dla naszej branży i cieszymy się, że możemy współpracować ze Scania w ramach spółki joint venture, która będzie przyczyniać się do wprowadzenia e-ciężarówek na szeroką skalę. Biorąc pod uwagę fakt, że elektryczne pojazdy ciężarowe kosztują dwa do trzech razy więcej niż te z silnikiem Diesla i że 70% wszystkich pojazdów ciężarowych w Europie jest własnością małych przewoźników posiadających mniej niż 10 ciężarówek, połączenie oferty spółki JUNA dotyczącej płatności za użytkowanie oraz wykorzystania mocy produkcyjnych firmy sennder pozwoli na usunięcie barier dla elektryfikacji – uważa David Nothacker, dyrektor generalny senndera.
– Jesteśmy dumni widząc, jak nasz projekt z udziałem firmy sennder zostaje wprowadzony w życie – mówi Gustaf Sundell, dyrektor ds. nowych przedsięwzięć gospodarczych w Scania.
Obie strony podpisały umowę joint venture w maju tego roku i uzyskały niezbędną zgodę właściwych organów ds. konkurencji.