Czy naczepy specjalistyczne są odporne na wahania koniunktury? O tegorocznych trendach na rynku naczep i przyczep oraz prognozach na przyszły rok rozmawiamy z Jakubem Dolanieckim, country managerem w Kässbohrer Polska.
W tym roku, zgodnie z danymi PZPM, rynek przyczep zmniejszył się o 4%. Mogłoby się wydawać, że jeszcze wszystko może się zdarzyć… Analizując jednak cały rok, wyraźnie widać trend spadkowy. Co spowodowało taki (13%) spadek sprzedaży w trzecim kwartale 2024 roku? Jak może wyglądać koniec tego roku?
Wszystko zależy od segmentu. Jesteśmy jedynym producentem w Europie, posiadającym kompetencje do zaspokajania potrzeb wszystkich sektorów branży transportowej. W przypadku specjalistycznych naczep do transportu ponadgabarytowego, a także towarów niebezpiecznych, sypkich i żywności, gdzie Kässbohrer jest wiodącym producentem pod względem różnorodności produktów, wydajności i trwałości sytuacja utrzymuje się na dobrym poziomie. Systematycznie otrzymujemy zapytania z rynku dotyczące naszych zaawansowanych produktów, które ostatecznie przekładają się na nowe zamówienia.
Do października Kässbohrer dostarczył o 56% mniej naczep niż w tym samym okresie w 2022 roku. To znaczący spadek sprzedaży, nawet biorąc pod uwagę trendy rynkowe. Co przyczyniło się do tego wyniku?
Oferujemy produkty dla różnych sektorów branży transportowej, które mają też różne udziały w rynku, a nasz sposób mierzenia sukcesu wykracza poza liczby rejestracyjne. Przez cały rok 2023 inwestowaliśmy w nasz zespół, obiekt i kanały posprzedażowe, a także byliśmy liderem innowacji w zakresie zrównoważonego transportu, oferując dłuższe i lżejsze pojazdy oraz rozwiązania dotyczące elektryfikacji. Ciągle się rozwijamy, aby sprostać potrzebom wszystkich naszych klientów, oferując najwyższej jakości, efektywne i pozwalające redukować koszty produkty.
Mniejszym popytem w tym roku cieszą się naczepy kurtynowe. Jakie czynniki na to wpływają?
Bezpośredni wpływ mają warunki rynkowe i gospodarcze. Sytuacja związana z zamknięciem wschodniej granicy wpłynęła na branżę transportową i jej zdolności inwestycyjne.
Rok 2023 to kolejny trudny rok dla branży transportowej. Po problemach z dostępnością pojazdów w 2021–2022 roku pojawiły się problemy z odbiorem już zamówionych pojazdów. Czy Kässbohrer również boryka się z takimi problemami?
Dla nas ten problem jest obcy. Do tej pory dostarczyliśmy 100% zamówionych jednostek, i nie mamy sygnałów o problemach z dostawami. Jest to wynik prowadzenia stabilnej, przewidywalnej i zrównoważonej działalności. Traktujemy naszych partnerów uczciwie i odpowiedzialnie, a oni się odwzajemniają.
Jak kształtuje się rynek naczep i przyczep niskopodwoziowych w Polsce? Jakie rozwiązania są obecnie cenione przez przewoźników?
To silny segment rynku, co cieszy nas jako lidera rynku. Obserwujemy ten trend na podstawie zamówionych jednostek. Przyczepy niskopodwoziowe z serii K.SPA.M i SLA, zarówno 3-, 4-, jak i 5-osiowe, nadal cieszą się dużą popularnością. Nasz najnowszy projekt, naczepa SLA RJ4, również okazała się hitem. Nasi klienci używają naszych jednostek do transportu maszyn budowlanych, dużych maszyn rolniczych, transportu sprzętu wojskowego i broni, autobusów hybrydowych, autobusów przegubowych, tramwajów i pociągów. Portfolio naczep do transportu ponadnormatywnego pozwala naszym klientom rozwijać swoje przedsiębiorstwa i zaspokajać ich potrzeby.
Często mówi się, że wysoko specjalizowane pojazdy są bardziej odporne na wahania gospodarcze. Jakie jest obecnie zapotrzebowanie na naczepy silosy i cysterny? Jaki Kässbohrer ma udział rynkowy w tych segmentach w Polsce?
Jesteśmy jednym z liderów rynku w tym segmencie. Wciąż widzimy zapotrzebowanie na cysterny. Naszą zaletą jest szerokie portfolio jednostek, jakie mamy do zaoferowania. Widzimy zainteresowanie w silosach kiprujących do transportu produktów spożywczych, w cysternach aluminiowych do transportu paliw płynnych, jak również mamy zapytania dotyczące naczep ze stali nierdzewnej – cystern bitumicznych, do przewozu adblue czy chemicznych. Również nasz najnowszy produkt – ciśnieniową cysternę spożywczą, klienci przyjęli z uznaniem.
Na rynku pojawia się coraz więcej zmiennych, co utrudnia prognozowanie. Jednak trudno nie zapytać o szanse i zagrożenia, jakie niesie rok 2024 dla rynku naczep i przyczep?
Tak, to prawda, rynek jest bardzo wymagający, ale my w Kässbohrer jesteśmy na to przygotowani. Obserwujemy rynek, regularnie rozmawiamy z naszymi klientami i partnerami biznesowymi, i reagujemy proaktywnie. Rok 2024 będzie rokiem innowacji, z nowymi rozwiązaniami dla zrównoważonego transportu, regulacjami takimi jak VECTO oraz postępującą elektryfikacja.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiała Katarzyna Dziewicka