Z badania Goodyear Sustainable Reality Survey 2023 wynika, że ponad połowa flot wybiera energooszczędne ogumienie.
Badanie firmy Goodyear wykazało, że przybyło firm, które stosują paliwooszczędne opony: takie działania podejmuje już 56% flot (wobec 54% przed rokiem). To rozwiązanie jest szczególnie popularne wśród największych przedsiębiorstw, liczących ponad 500 pojazdów, gdzie aż 70% wskazało na opony. W mniejszych flotach widać podobnych trend, już ponad połowa z nich stawia na opony ograniczające zużycie paliwa.
Z opon bieżnikowanych korzysta 42% przedsiębiorstw i tu również przodują największe floty. Bieżnikowanie jest ekonomiczne i ekologiczne, pozwala zmniejszyć ogólne wydatki na opony o 10%, wydłużyć ich żywotność nawet o 150% i jest to proces bardziej przyjazny dla środowiska.
Opony to oszczędność
Operatorzy flot rozumieją, że zmiana opon we flocie na bardziej efektywne paliwowo może przełożyć się na znaczące oszczędności. Na przykład wyposażenie floty w opony Goodyear z serii Fuelmax Endurance przeznaczonej na trasy regionalne, może przynieść zmniejszenie zużycia paliwa o 2%, co w przypadku floty składającej się ze 100 pojazdów oznacza oszczędność aż 40 000 litrów paliwa rocznie. Porównywalne korzyści flotom międzynarodowym może dać zastosowanie opony Goodyear Fuelmax Performance na oś kierowaną.
– Floty, szczególnie te większe, coraz częściej dostrzegają korzyści z zastosowanie dobrej jakości opon, rozumiejąc, że początkowo wyższy koszt zakupu przekłada się na późniejsze oszczędności w całym okresie eksploatacji. Te korzyści mogą być jeszcze wyższe w połączeniu z kompleksowym pakietem rozwiązań i usług do monitorowania opon, jak Goodyear Total Mobility, które pozwalają zmaksymalizować cykl życia produktu i jego efektywność, jednocześnie minimalizując ryzyko problemów związanych z oponami. Ponadto pomagają obniżyć koszty paliwa.To wszystko przekłada się na wyższą efektywność operacyjną, a w ślad za tym na lepszą konkurencyjność przedsiębiorstw transportowych – zauważa Maciej Szymański, dyrektor marketingu Goodyear ds. opon użytkowych w Europie.
Modernizacja flot
Przybywa w Europie flot, które modernizują park pojazdów – wynik tegoroczny to 62% wobec 58% rok wcześniej. Branża interesuje się bardziej wydajnymi układami napędowymi oraz napędem elektrycznym, co jest szczególnie widoczne wśród dużych flot, w rozmiarze od 101 pojazdów wzwyż, odsetek odpowiedzi potwierdzających inwestycje w modernizację przekroczył tam 70%, a wśród firm posiadających ponad 500 pojazdów wyniósł 79%. Najmniejsze floty ( 1-10 pojazdów) rzadziej decydują się na tego typu inwestycje, ten wariant wybrało 42% z nich, co może być uzasadnione ograniczeniami budżetowymi.
Telematyka ma znaczenie
Floty sięgają też po inne narzędzia: 47% ankietowanych wdrożyło rozwiązania telematyczne, monitorujące i redukujące zużycie paliwa. Najczęściej na ten krok decydują się największe floty z taborem przekraczającym 500 pojazdów (71%), a najmniej popularne jest to wśród małych flot (w rozmiarze do 10 pojazdów) z wynikiem poniżej jednej trzeciej.
Cel redukcji zużycia paliwa ustaliło 45% firm transportowych i aby go osiągnąć, dbają one o przeszkolenie kierowców z ekonomicznej jazdy. Przodują w tym największe floty (76%), ale duże firmy (101 pojazdów i więcej) nie pozostają w tyle, już ponad połowa z nich zdecydowała się na podobny krok. Dla odmiany tylko 33% najmniejszych i 38% średnich flot (11-50 pojazdów) dba o doskonalenie umiejętności swoich kierowców z ekonomicznej jazdy.