wtorek, 1 kwietnia, 2025
Strona głównaAktualnościeMobility Days. Nowości Daimler Buses

eMobility Days. Nowości Daimler Buses

W Berlinie trwają eMobility Days, na których Daimler Buses prezentuje prototyp elektrycznego eIntouro, krótkie eCitaro K, a także nowości dotyczące zasilania pojazdów energią elektryczną.

Daimler Buses zamyka rok 2024 mocnym akcentem. Podczas eMobility Days prezentuje zelektryfikowane nowości nie tylko dla miast, ale również na trasy międzymiastowe oraz do ruchu turystycznego. Nowe autobusy to elektryczne eIntouro, krótkie eCitaro K oraz eCitaro zasilane wyłącznie wodorowym ogniwem paliwowym. Równocześnie debiutują nowe baterie NMC4 o większej pojemności i dłuższej żywotności oraz usługi służące wsparciem dla użytkowników we wdrażaniu elektrycznych pojazdów: Daimler Buses Solutions oraz Omniplus dostosowaną do pojazdów elektrycznych.

eCitaro zasilane wyłącznie wodorowym ogniwem paliwowym

To już drugie eMobility Days, zorganizowane przez firmę. Pierwsze odbyły się w Mannheim w 2022 r., gdzie spółka Daimler Buses zapowiedziała plan elektryfikacji oferty. Teraz pokazuje efekty realizacji tego planu.

Premierowy eIntouro – autobus firmy Daimler Buses

Różne trasy, różne wymagania

Nowy autobus międzymiastowy Mercedes Benz eIntouro może pokonać do 500 km na jednym ładowaniu. Dzięki temu doskonale sprawdzi się na trasach międzymiastowych oraz podczas przewozów szklonych lub przejazdów turystycznych.

eIntouro jest prototypem, ale bardzo bliskim wersji seryjnej. Bazą dla niego jest wersja spalinowa. Do napędu służy centralny silnik elektryczny zasilany pakietem baterii LFP. Do wyboru są dwa warianty: eIntouro o długości 12,18 m oraz eIntoruro M mierzący 13,09 m. Po raz pierwszy w europejskim autobusie aktualizacji oprogramowania można dokonać zdalnie (ang. over the air) bez konieczności wizyty w warsztacie.

Kompaktowy eCitaro K został opracowany specjalnie do ruchu w ścisłym centrum. Może okazać się użyteczny w dzielnicach z ciasną, zabytkową zabudową oraz na mniej obciążonych liniach biegnących przez osiedla willowe. Ma długość 10,63 m, a średnica zawracania wynosi zaledwie 17,28 m. Przy zastosowaniu obecnie używanych przez producenta akumulatorów NMC3 eCitaro K ma zasięg 400 km, o ile nabywca zamówi największy dostępny w tym modelu pakiet o pojemności 588 kWh. Nowy „maluch” Mercedesa jest dostępny z dwojgiem lub trojgiem drzwiami.

Ukoronowaniem gamy nowości autobusowych jest Mercedes Benz eCitaro, który do zasilania wykorzystuje wyłącznie wodorowe ogniwo paliwowe. Do tej pory było ono stosowane w tym modelu jako tzw. przedłużacz zasięgu (ang. range extender). W nowym modelu ogniwo będzie głównym źródłem energii i będzie doładowywać akumulator trakcyjny podczas jazdy. W związku z tym wystarczy, że operator będzie tankował wodór. Nie musi doładowywać autobusu z sieci. Dla wielu użytkowników, którzy już dziś postawili na ten wszechobecny gaz jako alternatywne źródło energii, to bardzo dobra wiadomość.

Energia gęstnieje

Nowy akumulator NMC4 zastosowany w Mercedesie-Benzu eCitaro ma większą pojemność i dłuższą żywotność. Czwarta generację akumulatorów litowo-niklowo-manganowo-kobaltowych łączy wysoką gęstość energii z bardzo długą żywotnością. Dłuższą żywotność uzyskano, dopracowując ładowanie, które może odbywać się z mocą 150 lub 300 kW. Nowe baterie NMC4 będą stosowane w eCitaro, eCitaro G, eCitaro K i eCitaro z wodorowym ogniwem paliwowym od początku 2026 roku.

Wdrażanie pojazdów elektrycznych wspiera spółka Daimler Buses Solutions GmbH. Specjalizuje się ona w doradztwie, a także projektowaniu i budowie infrastruktury dla elektromobilności. W ten sposób Daimler Buses może zapewnić komplet narzędzi dla chętnych do inwestowania w pojazdy elektryczne: od analizy wykonalności po indywidualnie skonfigurowane autobusy i kompletną infrastrukturę, w tym przyłącza, ładowarki, systemy zarządzania ładowaniem i inne usługi cyfrowe.

eCitaro - Daimler Buses
eCitaro – Daimler Buses

Właśnie w zakresie usług cyfrowych Omniplus rozszerza ofertę o dodatkowe usługi przeznaczone specjalnie dla autobusów elektrycznych. Na przykład analiza wydajności, dostępna dla pojazdów z silnikiem Diesla, będzie dostępna również dla autobusów elektrycznych. Kolejną nową funkcją jest monitoring akumulatorów Omniplus On Battery, która dostarcza operatorom flot informacji o stanie akumulatora trakcyjnego i podaje zalecenia dotyczące jego efektywnego użytkowania. Bezpłatna usługa Warranty Status oferuje wgląd w stan gwarancji akumulatora i zapobiega możliwym naruszeniom gwarancji. W przypadku nowego eIntouro Omniplus będzie w przyszłości oferować bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania, które nie wymagają wizyty w warsztacie.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź