Współpraca ColliCare Logistics i PROJECT45 zaowocowała wspólnymi testami elektrycznej ciężarówki Scania 40R. Jazdy testowe pomiędzy centrum kraju a portem w Gdyni pozwoliły na pokonanie około 800 km. To najdłuższy odcinek, na jakim PROJECT45 testowana jest Elektryczna Scania w ramach projektu #WE ARE ELECTRIC.
ColliCare Logistics ma już doświadczenie w użytkowaniu pojazdów elektrycznych, zwłaszcza w Norwegii i Szwecji, jednak w Polsce były to ich pierwsze testy tego typu. Z kolei PROJECT45 rozwija przedsięwzięcie pod nazwą #WE ARE ELECTRIC, które zakłada elektryfikację stałych, regularnych tras i łańcuchów dostaw. W trakcie testów sprawdzano, jak elektryczna ciężarówka zachowuje się w zróżnicowanych warunkach drogowych i atmosferycznych. Ważnym aspektem było zmierzenie konsumpcji energii w zależności od wagi przewożonego towaru oraz topografii terenu.
ColliCare Logistics i PROJECT45 na dobry początek
„Pierwsze wyniki są bardzo obiecujące, średnie zużycie energii na testowanych trasach oscylowało w okolicach 1kWh/km. Kluczowym czynnikiem wpływającym na wysokość konsumpcji energii będzie odpowiednia edukacja i szkolenie kierowców. Samochodem elektrycznym jeździ się inaczej niż klasycznym autem z silnikiem spalinowym.” – mówi przedstawiciel PROJECT45.
Ładunek finalnie trafił drogą morską do klienta ColliCare w Norwegii. Połączenie drogowego transportu elektryczną ciężarówką z transportem morskim, które oferuje ColliCare, pozwoliło na tej trasie obniżyć emisje zanieczyszczeń do absolutnego minimum. Testy wykazały, że przy odpowiednim zaplanowaniu trasy i punktów ładowania, już dziś możliwe jest realizowanie w Polsce zelektryfikowanego transportu drogowego na długich dystansach. Obie firmy chcą pokazać, że elektryczna Scania i inne takie ciężarówki na naszych drogach to rozwiązanie dostępne już teraz.
Piotr Kaleńczuk, General Manager Poland: „ Jako Grupa inwestujemy też w elektryczny transport drogowy, ale głównie w Skandynawii. Tego typu testy na Polskich drogach to dla nas bardzo cenne doświadczenie.”
Jeśli nie teraz, to wkrótce
Karol Roman, PROJECT45: „Rozwój drogowego transportu elektrycznego otwiera nowe możliwości dla naszych klientów, zwłaszcza tych, którzy jeszcze nie przeszli na niskoemisyjne rozwiązania.” mówi Karol Roman, przedstawiciel PROJECT45.
ColliCare Logistics i PROJECT45 są otwarte na pomysły implementacji elektrycznych ciężarówek dla innych klientów. Podkreślają, że rozwój takich projektów jest możliwy jedynie dzięki partnerstwu i szeroko rozumianej współpracy wszystkich stron. W tym klienta, dla którego realizowany jest transport. Przeprowadzone testy pozwalają myśleć, że elektryczny transport drogowy towarów w Polsce jest dostępny. Tego typu rozwiązania można skutecznie wdrażać, przynosząc korzyści zarówno środowisku, jak i klientom. Nowe technologie umożliwiają redukcję emisji CO2, a wspólne działania ColliCare i PROJECT45 to krok w stronę bardziej zrównoważonej logistyki.