Długodystansowa, elektryczna ciężarówka Mercedesa zadebiutuje 10 października 2023 r. jako eActros 600.
eActros 600 jest seryjną wersją samochodu znanego do tej pory jako eActros LongHaul. Oznaczenie „600” odnosi się do pojemności akumulatora liczonej w kilowatogodzinach, podobnie jak w przypadku dystrybucyjnego eActrosa 300/400. Tak duża pojemność zapewnia zasięg około 500 kilometrów bez konieczności doładowywania.
Do kupienia od 2024
Od zaprezentowania prototypu na targach IAA Transportation 2022, w fabryce Mercedes-Benz w Wörth budowano kolejne pojazdy testowe, wyposażone w komponenty pochodzące z zakładów Mercedesa-Benza w Mannheim, Kassel i Gaggenau. Na początku roku prototypy pojazdu zostały poddane wszechstronnym testom zimowym w Finlandii. Obecnie powstaje flota około pięćdziesięciu prototypów, które trafią do klientów na testy praktyczne. Równolegle cztery zakłady przygotowują się do seryjnej produkcji eActrosa 600 i jego komponentów. Gotowość tej elektrycznej ciężarówki do produkcji seryjnej zaplanowano na rok 2024.
– eActros 600 produkowany w Wörth może zastąpić większość samochodów ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi w ważnym segmencie transportu dalekobieżnego, ponieważ wyznacza dla naszych klientów nowe standardy ekonomiczności. Jestem przekonana, że ciężarówka ta zdefiniuje nowy standard w drogowym transporcie towarowym – uważa Karin Rådström, dyrektor generalna Mercedes-Benz Trucks.
– Wraz z wprowadzeniem eActrosa 600 produkcja w fabrykach układów napędowych Mercedes-Benz w Mannheim, Kassel i Gaggenau przesuwa się coraz bardziej w kierunku elektromobilności. Dlatego też zawczasu rozpoczęliśmy tworzenie produkcyjno-technologicznej sieci ośrodków kompetencyjnych skupionych na komponentach napędów elektrycznych i obecnie jesteśmy już w trakcie przygotowań do produkcji seryjnej nowej generacji naszych jednostek napędowych – informuje Yaris Pürsün, kierujący globalną produkcją komponentów układu napędowego w Daimler Truck.
eActros 600 powstaje na istniejącej już linii montażowej zakładu w Wörth, która dzieli z ciężarówkami z dieslem. Tutaj też wyposażany jest w komponenty napędu elektrycznego. W kilku etapach produkcyjnych montowane są oś elektryczna i akumulatory wysokonapięciowe. Pojazdy prototypowe powstają obecnie na linii montażowej w sposób maksymalnie zbliżony do produkcji seryjnej.
Fabryki gotowe
Kluczowe komponenty dostarczają zakłady Mercedes-Benz w Mannheim, Gaggenau i Kassel.
Fabryka Mercedesa-Benza w Mannheim, korzysta z ponad 25-letniego doświadczenia zlokalizowanego tam centrum kompetencyjnego ds. „bezemisyjnej” mobilności (KEM) i koncentruje się na akumulatorach oraz instalacjach wysokiego napięcia. W fabryce w Mannheim powstaje tak zwana komora przednia (fontbox) dla eActrosa 600 przeznaczona zarówno dla pojazdów prototypowych, jak i seryjnych. Jest to złożony moduł dla pojazdów na baterie, montowany w meijscu silnika spalinowego. Zawiera sterowniki i elementy układu wysokiego napięcia, a także elektryczną sprężarkę powietrza. Montaż poszczególnych komponentów, począwszy od przygotowania ramy po testy wysokonapięciowe, odbywa się w fabryce w Mannheim.
Zakład w Gaggenau, wyspecjalizowany w przekładniach do ciężkich pojazdów użytkowych, przekształca się obecnie w centrum kompetencyjne budowy komponentów napędu elektrycznego. Już od 2021 r. w Gaggenau produkuje się kluczowe elementy osi elektrycznej do dystrybucyjnego eActrosa 300/400 i eEconica. Będą tu również powstawać komponenty osi elektrycznej nowej generacji, napędzającej prototyp i seryjną wersję eActrosa 600. Chodzi głównie o elementy mechaniczne, jakie zakład w Gaggenau od wielu lat produkuje do pojazdów z konwencjonalnymi układami napędowymi np. wały i koła zębate, a także części obudowy. Fabryka w Gaggenau dostarcza je do Kassel, gdzie odbywa się kompletny montaż osi i przekładni.
Potrzebne nowe szkolenia
Montażem osi elektrycznej zajmuje się zakład w Kassel, gdzie produkowane są osie, teraz także elektryczne. Oś elektryczną nowej generacji do eActrosa 600 Mercedes zaprojektował specjalnie do transportu dalekobieżnego. Pracuje pod napięciem 800 V zamiast wcześniejszych 400 V. W zakładzie w Kassel odbywa się obecnie prototypowy montaż osi elektrycznych do eActrosa 600. Do uruchomienia produkcji seryjnej powstanie tam nowa linia montażowa, obejmująca stanowiska testowe i kontrolne. Podobnie jak w przypadku produkowanej już w Kassel osi elektrycznej stosowanej w modelach eActros 300/400 i eEconic, również w nowej generacji osi wykorzystano elementy zwykłych osi. Korpus osi, piasty kół oraz elementy hamulców pochodzą z konwencjonalnej osi produkowanej w fabryce w Kassel od ponad 20 lat. Osie elektryczne są produkowane wspólnie ze zwykłymi.
Konieczne były szkolenia i kursy dokształcające dla pracowników zatrudnionych przy komponentach wysokonapięciowych i pojazdach elektrycznych. Tylko w Wörth we własnym centrum szkoleniowym już 2700 pracowników uzyskało kwalifikacje niezbędne do montażu pojazdów i komponentów wysokonapięciowych.
eActros 600: parametry w równowadze
Wygląd eActrosa 600 nawiązuje do wzornictwa prototypu zaprezentowanego na targach IAA. Również we wnętrzu wprowadzono innowacje.
Trzy pakiety akumulatorowe zapewnią seryjnemu eActrosowi 600 łączną pojemność zainstalowaną na poziomie ponad 600 kWh, a dwa silniki elektryczne zintegrowane z nową osią elektryczną wygenerują moc ciągłą 400 kW i moc szczytową 600 kW. Oprócz ciągnika siodłowego, już od dnia premiery będą w ofercie podwozia. Konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks projektują eActrosa 600 pod kątem uzyskania takich samych parametrów wytrzymałościowych pojazdu i poszczególnych komponentów, jak w przypadku porównywalnego konwencjonalnego Actrosa do ciężkiego transportu dalekobieżnego. Przebieg ma wynosić 1,2 miliona kilometrów w ciągu dziesięciu lat eksploatacji.
W eActrosie 600 zastosowano akumulatory z ogniwami litowo-żelazowo-fosforanowymi (LFP). Odznaczają się one przede wszystkim długą żywotnością oraz większą energią użyteczną. Korzystając ze stacji ładowania o mocy około jednego megawata, akumulatory seryjnego eActrosa 600 będzie można naładować z poziomu 20 do 80% w czasie poniżej 30 minut.
Mercedes chce zaoferować całościowe rozwiązanie transportowe, obejmujące pojazd, doradztwo, infrastrukturę ładowania i usługi. eActros 600 ma równoważyć rentowność, zrównoważony rozwój i niezawodność.