Nowe układy napędowe z 13-litrowymi silnikami Scania Super na metan zapewniają oszczędność paliwa na poziomie 5% i zasięg niezbędny do pokonywania długich tras.
– Podobnie jak w przypadku silnika Super, silniki na gaz wykorzystują zwiększony zakres przełożeń skrzyni biegów G25. W połączeniu ze zautomatyzowanym sterowaniem Scania Opticruise i nowymi osiami jednostki te mogą przez większość czasu pracować w optymalnym zakresie obrotów, a to przekłada się na 5% oszczędności paliwa – mówi Ola Henriksson, starszy menedżer produktu ds. paliw odnawialnych w Scanii Trucks.
Pochodzenie i stan skupienia bez znaczenia
Z punktu widzenia konstrukcji i pracy silnika, pochodzenie i stan skupienia napędzającego go metanu są bez znaczenia. Silnik Scanii może być zasilany kopalnym gazem ziemnym lub biometanem produkowanym z odpadów, a oba mogą być stosowane w postaci sprężonej lub skroplonej (CNG, LNG, bioCNG, bioLNG).
Źródło gazu może mieć natomiast znaczenie ze względu na przepisy zmierzające do popularyzacji rozwiązań niskoemisyjnych. Z tego powodu zainteresowanie wytwarzanym lokalnie biometanem jako paliwem do samochodów wzrasta. Stosując biometan można zmniejszyć emisję CO2 nawet o 90%, a wg przelicznika Komisji Europejskiej emisja może być zgoła „ujemna”, jeśli uwzględnić cały proces od pozyskania surowca do produkcji biometnu, po spalenie gazu w silniku. Sieć stacji tankowania metanu w Europie rośnie, a cześć z nich oferuje ten gaz pod postacią biometanu.
Gazowa Scania na długie trasy
– Nasze silniki na gaz sprawdzają się w wielu branżach i nadają się do zróżnicowanych zastosowań. Na przykład 40-tonowy ciągnik siodłowy z naczepą może osiągnąć zasięg do 1800 km, jeśli wyposażymy go w największy oferowany przez nas zbiornik LNG. Dodając wysokie osiągi naszego silnika OC13, czyli moc 460 KM i moment obrotowy 2300 Nm otrzymujemy idealny pojazd na europejskie trasy długodystansowe – podkreśla Ola Henriksson.
Nowe silniki Scanii na biogaz bazują na 13-litrowej jednostce z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, którą wprowadzono na rynek kilka lat temu. Połączenie ich ze skrzynią biegów G25 i tylną osią z układu napędowego Super okazało się strzałem w dziesiątkę. Po próbach potwierdzono oszczędność paliwa na poziomie 5%.
– Jestem przekonany, że ograniczenie emisji CO2, doskonałe właściwości jezdnym i nasza szeroka oferta, przyciągnie klientów. Nasza rozwiązanie ma wiele zalet, a przy tym praktycznie żadnych wad. Kierowców na pewno ucieszy znacznie niższy poziom hałasu – zauważa Ola Henriksson.
Podstawowe dane techniczne nowych silników gazowych Scania
OC13 103 420 KM | OC13 104 460 KM | |
Liczba cylindrów | 6 | |
Liczba zaworów na cylinder | 4 | |
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) | 130 x 160 | |
Stopień sprężania | 12,6:1 | |
Wtrysk paliwa | Bosch + CEM1 | |
Pojemność układu smarowania (l) | 43 | |
Układ oczyszczania spalin | Scania EGR i katalizator trójdrożny | |
Maksymalna moc (KM/kW/obr/min) | 420/311 /1900 | 460/340 1900 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr/min) | 2100/1000-1300 | 2300/1000-1300 |