DAF wprowadza na rynek model XB który zastąpi lekkiego LF-a.
XB będzie występował w wersjach o dmc od 7,5 do 19 ton. Jednym z wariantów jest XBC przeznaczony m.in. dla budownictwa. Nowy model jest zmodernizowanym wariantem LF-a. Dołącza do niedawno wprowadzonej nowej generacji DAF-ów XD, XF, XG i XG+.
XB: spalinowe i elektryczne
Nowy mały DAF jest dostępny z 4-cylindrowymi silnikami Paccar PX-5 o pojemności 4,5 litra oraz 6-cylindrowymi silnikami PX-7 o pojemności 6,7 litra i mocy od 170 KM do 310 KM. Mogą być napędzane uwodornionym olejem roślinnym (HVO), zaliczanym do paliw odnawialnych.
Wszystkie są oferowane 6- i 9-biegowymi skrzynkami manualnymi oraz z 8-biegową, automatyczną skrzynią biegów PowerLine. Jest to typowy „automat” z przekładnią hydrokinetyczną. Ma funkcję szybkiego ruszania po zwolnieniu pedału hamulca(ang. urge-to-move). Zamiast niego można wybrać analogicznie zbudowaną skrzynkę automatyczną Allison.
Wariant elektryczny XB Electric może mieć dmc 12, 16 lub 19 t. Najkrótszy dostępny rozstaw osi wynosi 4,2 metra. Silnik ma moc ciągłą 120 lub 190 kW oraz moment obrotowy odpowiednio 950 i 1850 Nm (szczytowy do 2600 i 3500 Nm). DAF stosuje akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) o pojemności nominalnej od 141 do 282 kWh. Dzięki temu zasięg dochodzi do 350 km
„Elektryk” może być ładowany powoli prądem zmiennym. Dostępne jest również szybkie ładowanie prądem stałym (650 V, 150 kW), co pozwala na uzupełnienie poziomu energii z 20 do 80% w ciągu 40–70 minut w zależności od wielkości baterii.
DAF oferuje porady dotyczące planowania tras i uzupełniania energii oraz szkolenia dla kierowców, które pozwalają lepiej wykorzystać możliwości i zasięg elektrycznego wariantu.
Do dystrybucji i na budowę
Dostępne w gamie XB rozstawy osi dochodzą do 6,9 m, co pozwala na montaż zabudów mierzących ponad 9 metrów. Podwozie serii XB jest wyposażone w nową siatkę otworów w ramie, ułatwiającą montaż zabudów. Nowością są wstępnie zdefiniowane warianty podwozia z przeniesionymi układami wydechowymi, akumulatorami oraz zbiornikami paliwa i powietrza, przeznaczone specjalnie do zamiatarek i wywrotek.
XB jest dostępny z pakietem układów wspomagających kierowcę, w tym: układ wspomagania awaryjnego hamowania (ang. Advanced Emergency Braking System, AEBS), Turn Assist ostrzegający o obecności rowerzystów czy pieszych w martwych polach lusterek czy . Z kolei układ monitoroeania zmęczenie kieorwcy (ang. Drowsiness Detection). Ponadto każdy XB jest wyposażony w układ sczytujący informacje o ograniczeniach prędkości (ang. Speed Limit Recognition) i układ wspomagający zmianę pasa ruchu (ang. Lane Change Assist).
Nisko położona, bogato przeszkolona kabina z opcjonalnym oknem krawężnikowym ułatwia obserwację otoczenia. Nowy model występuje z kabiną dzienną, dzienną wydłużoną i sypialną (ang. Day, Extended Day, Sleeper Cab). Komfortowe fotele są obite w takich sam sposób, jak w pojazdach DAF XD, XF, XG i XG+. XB dzieli z tymi modelami także nową kierownicę i 12-calowy wyświetlacz cyfrowy.
Obok serii XB DAF wprowadza XBC, która sprawdzi się w trudnych warunkach, na przykład w branży budowlanej. XBC ma 19-tonowe podwozie i spory prześwit wynoszący 255 mm, kąt natarcia na poziomie 25 stopni, stalową osłonę chłodnicy oraz stalowy zderzak.
Produkcja serii XB rozpocznie się w czwartym kwartale 2023 r.