środa, 27 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościElektryczne Volvo o masie 74 ton już pracuje

Elektryczne Volvo o masie 74 ton już pracuje

Volvo Trucks dostarczyło trzy elektryczne, akumulatorowe ciągniki siodłowe FH firmie z Göteborga. Jeden z nich holuje zestaw o masie całkowitej 74 ton.

Ciężarówki trafiła do firmy Mattson Åkeri z Göteborga. Jedna z nich od kilku tygodni przechodzi testy w ramach projekt HCT (ang. High-Capacity Transport – transport o dużej pojemności) w porcie Arendal w Göteborgu. Ciężarówka z dwoma naczepami tworzy zestaw o długości 32 m i masie całkowite 74 ton.

Optymalizacja krok po kroku

– Chcemy pokazać, że rozwiązania elektryczne sprawdzają się również w intensywnie wykorzystywanych pojazdach o dużej masie. Wraz z Mattsonem Åkeri, Szwedzką Agencją Transportu i kilkoma innymi partnerami, zastanawiamy się teraz, w jaki sposób możemy zoptymalizować działanie elektrycznej ciężarówki, w tym jak ładować ją najbardziej wydajnie – wyjaśnia Lena Larsson, kierownik projektu HCT w Volvo Trucks.

volvo trucks

Testowany ciągnik FH Electric 6×4 jest ładowany za pomocą dwóch szybkich ładowarek o mocy 180 kW, które Mattsson Åkeri zainstalował w bazie w Arendal. W przyszłości ciężarówka będzie również kursować między Göteborgiem a odległym o 70 km Borås.

12 godzin na dobę

– Używając pojazdu elektrycznego możemy przewieźć tyle ładunku, co ciężarówką z silnikiem Diesla — mówi Jan-Olof Mattsson, dyrektor generalny Mattson Åkeri. – Nasz ciągnik jeździ 12 godzin dziennie, z postojem na ładowanie, gdy kierowca ma przerwę.

Odkąd Volvo Trucks rozpoczęło produkcję elektrycznych samochodów ciężarowych w 2019 roku, firma dostarczyła ich już blisko 5000 klientom z 40 państw na całym świecie. Firma chce, aby do 2030 roku połowa sprzedawanych przez nią ciężarówek była elektryczna.

volvo trucks

Co to jest HCT?

Transport o dużej pojemności (HCT) oznacza, że dopuszcza się zwiększenie długości pojazdu i/lub masy całkowitej, co pozwala zwiększyć możliwości transportowe zestawu. Ma to przynieść redukcję kosztów transportu, a spodziewane jest również zmniejszenie ruchu na drogach. W Europie realizowanych i planowanych jest kilka tego typu projektów. Np. w Finlandii na większości dróg dozwolone jest poruszanie się zestawami o masie całkowitej 76 ton i długości 34,5 m. Szwecja dopuszcza zestawy o masie 74 tonami na wybranych drogach, a za zezwoleniem władz mogą być na określonych trasach testowane zestawy o długości 34,5 m i masie całkowitej 100 ton.

Różnego typu długie zestawy znane jako Euro-combi czy eco-combi są testowane co najmniej od ćwierć wieku również w innych krajach Europy, m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy państwach Beneluksu. Tzw. pociągi drogowe są od dawna szeroko wykorzystywane m.in. w Australii i Ameryce Północnej. Posiłkując się tamtejszą terminologią, zestaw testowany przez Åkeri można zaklasyfikować jako B-double, który wyróżnia się tym, że na końcu pierwszej naczepy zamontowane jest siodło dla naczepy drugiej.

volvo trucks
Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź