W miniony weekend odbyły się już szóste Targi Rozwiązań Transportowych 4Poland, organizowane przez Volvo Trucks Polska pod hasłem Czas Bohaterów 4. Impreza z roku na rok nabiera coraz większego rozmachu. Na terenie Autodromu Jastrząb tym razem swoje produkty prezentowało 65 firm. Przybyło ponad 2500 odwiedzających, na których czekało ponad 40 samochodów ciężarowych.
Impreza z roku na rok nabiera coraz większego rozmachu. Na terenie Autodromu Jastrząb tym razem swoje produkty prezentowało 65 firm. Przybyło ponad 2500 odwiedzających, na których czekało ponad 40 samochodów ciężarowych.
Targi 4Poland na stałe wpisały się już w kalendarz nie tylko klientów marki Volvo Trucks, ale też dostawców zabudów, naczep, olejów, opon, kar paliwowych, narzędzi czy ładowarek do pojazdów elektrycznych, co niewątpliwie jest znakiem czasu.
Stały punkt w kalendarzu
Jak podkreśla Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Polska, zaraz po zakończeniu jednej edycji pojawiają się pytania o termin następnej. To wydarzenie cieszy się obecnie bardzo dużą popularnością i jest dobrze oceniane przez branżę transportową. Nic dziwnego. Do Jastrzębia koło Radomia przyciąga nie tylko możliwość przekonania się, jak bogata może być oferta pojazdów Volvo, ale również zapoznania się z różnorodną ofertą firm działających w tej branży.
Dodatkowym magnesem jest możliwość wypróbowania najnowszych technologii stosowanych w pojazdach ciężarowych. W tym roku goście mogą nie tylko posmakować jazdy pojazdem elektrycznym, ale również spróbować swoich sił na płycie poślizgowej za kierownicą ciągnika Volvo FH wyposażonego w zaawansowane systemy utrzymania toru jazdy. Ten punkt od lat cieszy się ogromną popularnością.
4Poland – wspólne świętowanie
4Poland to również miejsce, gdzie celebrowane są ważne chwile, zarówno dla klientów, Volvo Trucks, jak i dla pozostałych dostawców rozwiązań transportowych. W minionym roku podczas targów został podpisany list intencyjny z firmą transportową Sobańscy na zakup pierwszego w Polsce ciągnika siodłowego FH z napędem elektrycznym. W tym roku podpisano umowę z firmą MBC Trans Marcin Ciołek na zakup pierwszego w Polsce ciągnika elektrycznego Volvo FH, wyposażonego w 3 silniki elektryczne oraz sześć pakietów baterii o łącznej pojemności 540 kWh, co powinno zapewnić co najmniej 300 km zasięgu. Pojazd ma być dostarczony już w lipcu tego roku.
MBC Trans to firma z wieloletnim doświadczeniem w branży transportu drogowego i logistyki. Zeroemisyjna ciężarówka ma wspierać strategię rozwoju spółki, opartą na zrównoważonych rozwiązaniach.
Od śmieciarki powóz strażacki
Podczas imprezy przekazano właścicielom aż 24 pojazdy. Wśród nich była elektryczna śmieciarka na podwoziu Volvo FE electric z zabudową Ekocel Medium X4, która trafiła do Przedsiębiorstwa Komunalnego z Sieradza. Medium X4 ma sztywną niepodlegającą odkształceniom skrzynię ładunkową. Wydłużona o 120 mm droga przesuwania się płyty wypychającej wewnątrz skrzyni, pozwoliła zwiększyć jej objętość o ok. 1 m³, przy zachowaniu tego samego rozstawu osi podwozia. Kąt nachylenia tylnej ramy zamykającej skrzyni ładunkowej zwiększono z 70° do 80°, zyskując dzięki temu kolejny 1 m³. W sumie objętość skrzyni ładunkowej wzrosła o 2 m³ w porównaniu do starszego modelu.
Wśród przekazanych pojazdów był m.in. ciągnik siodłowy FH16 z silnikiem o mocy 750 KM 6×4 i zabudową zakabinową przygotowaną przez firmę Elbo do przewozu ponadgabarytów. Samochód odebrała firma MICRO-TRANS. Nie zabrakło też pojazdów do zastosowań leśnych, były również wóz strażacki oraz ciągnik, którym Iwona Blecharczyk brała udział w Volvo Trucking Adventure. Ten ostatni nabyła firma Adventure Szerenos.
Polska premiera na 4Poland
EWT Truck & Trailer postanowiło właśnie podczas tych tragów zaprezentować po raz pierwszy w Polsce swoją najnowszą naczepę samowyładowczą Schmitz Cargobull S.KI24SL-7.2SR – z nową ramą i nową muldą stalową o pojemności 24 m3. Premiera europejska tej naczepy miała miejsce podczas IAA Transportation we wrześniu w Hanowerze. Do produkcji weszła w kwietniu tego roku, więc prezentowany w Jastrzębiu egzemplarz to zupełna nowość. Dzięki wprowadzonym zmianom udało się znacznie obniżyć masę własną tej naczepy. Nowa, modułowa konstrukcja ramy podwozia pozwala zaoszczędzić do 55 kg, można ją zamówić zarówno z muldą stalową, jak i aluminiową.
Dodatkowo, dzięki nowej konstrukcji półokrągłej muldy stalowej można było zredukować masę naczepy o 180 kg. Rama o modułowej konstrukcji dostępna jest obecnie w wersji o 7,2 m, ale będzie stopniowo wprowadzana dla wszystkich możliwych długości. Nowa rama jest również bardziej odporna na korozję. Dzięki ocynkowaniu producent udziela na nią 10-letniej gwarancji. Jednocześnie oferowana jest inna konstrukcja w przypadku ram lakierowanych, a inna dla ocynkowanych. Zastosowano również nową konstrukcję górnych profili muldy, poprawiając w ten sposób sztywność pionową i poziomą całej skrzyni. Wprowadzone zmiany w budowie muldy sprawiły, że środek ciężkości naczepy jest teraz niżej położony, dzięki czemu pojazd jest bardziej stabilny. Obecnie produkowana jest zarówno nowa, jak i poprzednia generacja tej naczepy, więc można zamawiać obydwa modele.
Oczywiście na stoisku EWT nie mogło zabraknąć naczepy chłodni S.KO z agregatem chłodniczym d80 Schmitz Cargobull. Z targów wyjechał też pojazd Volvo FH 460 I-Save z zabudową izotermiczną Schmitz, zakupiony przez firmę PHU BIGFRESH z Raciborowa koło Kutna. Zabudowa została przygotowana do montażu agregatu chłodniczego pod podłogą. Mieści się w niej 20 europalet. Na potrzeby transportu dystrybucyjnego wyposażono ją w listwę do zabezpieczenia ładunku zlicowaną ze ścianami bocznymi, dzięki czemu nie zmniejsza się szerokość załadunku.
Zastosowano też dwie, dodatkowe listwy ochronne. Nad drzwiami zabudowy przewidziano miejsce na kamerę cofania. Firma PHU BIGFRESH zajmuje się transportem owoców i warzyw. W jej flocie znajdują się 4 pojazdy dostawcze z zabudowami izotermicznymi oraz jeden właśnie odebrany pojazd ciężarowy, który ma zapoczątkować kolejny etap w rozwoju firmy.
Produkty Schmitz miały też swoją reprezentację na torze. Jeden z pojazdów elektrycznych Volvo FL Electric miał zabudowę MKO FP45.
Różnorodnie
Tradycyjnie już swoją ofertę zaprezentowali również GT Trailers, KH-Kipper, Meiller Kipper, Redos, Schwarzmüller, TT-Thermo King, Wesob, Wielton i wielu innych producentów specjalistycznych rozwiązań transportowych.
Ciekawą ekspozycję miało Renault Trucks, które wykorzystuje tę okazję, żeby zaprezentować swoje najmniejsze pojazdy. Tym razem na bazie Renault Mastera powstał koniowóz, zabudowa skrzyniowa i wóz strażacki. Pojawił się też furgon z napędem elektrycznym. Obok niego stała ładowarka Ekoenergetyki, która też była obecna na tych targach.
Volvo Trucks zawsze stara się zaskoczyć swoich gości i tym razem to też się udało. Targi zakończyło wyjątkowe show z udziałem samochodów ciężarowych Volvo Trucks i Grupy Akrobacyjnej Żelazny, która wykonała pokaz lotniczych możliwości. Wieczór zakończył koncert gwiazdy wieczoru – Agnieszki Chylińskiej.
Targi 4Poland stały się prawdziwym świętem branży. W jednym miejscu można podziwiać ciekawe rozwiązania transportowe i zapoznawać się z najnowszymi trendami, nie tylko teoretycznie, ale również praktycznie. A wszystko w atmosferze dobrej zabawy.