2025 Better Project Award to wyróżnienie przyznawane przez Departament Energii Stanów Zjednoczonych. Powstała, by honorować projekty, które wyznaczają nowe standardy w zakresie efektywności energetycznej, redukcji zużycia wody i ograniczania odpadów. Technologię „Tri-gen” stworzyły firmy: Toyota Motor North Amercina (TMNA) oraz FuelCell Energy.
W systemie „Tri-gen” funkcjonuje już centrum logistyczne koncernu w Long Beach. To pierwszy bezemisyjny port logistyczny na świecie, który produkuje trzy kluczowe elementy wspierające działalność Toyota Logistics Services. Chodzi o energię elektryczną, ekologiczny wodór oraz wodę użytkową. Wszystko to z lokalnych, odnawialnych źródeł. Obiekt uruchomiony oficjalnie w maju ubiegłego roku jest efektem umowy zawartej na 20 lat pomiędzy TMNA i FuelCell Energy.
2025 Better Project Award ukoronowaniem projektu
„Tri-gen to dowód na to, jak nowoczesna technologia może wspierać firmy w realizacji celów biznesowych i środowiskowych jednocześnie. Nasza współpraca z Toyotą pokazuje, że innowacje mogą być zarówno praktyczne, jak i transformacyjne” – mówi Jason Few, prezes i CEO FuelCell Energy.”
„Nagroda Departamentu Energii to dowód na skalę i skuteczność tego projektu. Dzięki platformie FuelCell Energy realizujemy kilka naszych celów środowiskowych jednocześnie, tworząc model, który może stać się wzorem dla innych” – mówi Tom Stricker, wiceprezes ds. zrównoważonego rozwoju i regulacji w Toyota Motor North America.
Logistyka bezemisyjna
Dzięki technologii „Tri-gen” port logistyczny w Long Beach wyznacza standardy w zakresie efektywności energetycznej, redukcji zużycia wody i ograniczania odpadów. Biogaz z kalifornijskiej oczyszczalni ścieków zmieniany jest w czystą energię. W całym elektrochemicznym procesie generuje się nawet do 2,3 MW odnawialnej energii elektrycznej. To pozwala uniknąć emisji ponad 9000 ton dwutlenku węgla rocznie. Pomaga również zredukować do 6 ton emisji tlenku azotu (NOx), które są szkodliwe zarówno dla ludzi, jak i środowiska.
Nadwyżki prądu trafiają z powrotem do lokalnej sieci energetycznej. Dodatkowo system „Tri-gen” pozwala wyprodukować do 1200 kg zielonego wodoru dziennie, zasilając m.in. wodorowe Toyoty Mirai oraz ciężarówki klasy 8. Przyczynia się tym samym do znaczącej redukcji emisji spalin w obrębie portu. Dzięki wykorzystaniu do pracy samochodów ciężarowych napędzanych wodorem, koncern może ograniczać zużycie oleju napędowego o ponad 1,6 miliona litrów rocznie. Technologia pozwala też odzyskać około 5300 l wody dziennie. Służy ona do mycia nowych pojazdów przed ich dostawą, co pozwala zmniejszyć obciążenie lokalnych zasobów wodnych. Mowa o potężnej oszczędności, gdyż każdego roku przez ten obiekt logistyczny przewija się około 200 000 nowych samochodów Toyoty i Lexusa.