Jakie są tajemnice sukcesu Forda w segmencie samochodów dostawczych w Polsce? Co sprawia, że nowe modele zdobywają zaufanie klientów? Jakie innowacje wprowadza Ford Pro, aby sprostać rosnącym wymaganiom rynku? Na te i inne pytania odpowiada Piotr Konieczny, dyrektor sprzedaży samochodów dostawczych Ford Polska.
Ford w minionym roku odnotował w Polsce wzrost sprzedaży pojazdów dostawczych na poziomie 4,2%. Czego klienci szukali i co znaleźli właśnie u was?
W segmencie samochodów dostawczych Ford Pro może pochwalić się mocną drugą pozycją w Polsce. W 2024 roku liczba rejestracji nowych samochodów dostawczych Ford Pro wyniosła 9537. Oznacza to wzrost sprzedaży rok do roku o 4,18% i udział w rynku na poziomie 14,27%.
Za sukces odpowiada odświeżona i uzupełniona gama. W 2024 roku w ofercie pojawił się nowy Transit Courier, nowy Transit Connect oraz Transit Custom nowej generacji. Dodatkowo w ubiegłym roku został wprowadzony do polskich salonów elektryczny model E-Transit ze zwiększonym o 28% zasięgiem i oferujący szybsze ładowanie. Podczas XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego odbyła się polska premiera E-Tourneo Customa i E-Transita Couriera, a na polski rynek trafił kluczowy dla małych i średnich firm E-Transit Custom. Dodatkowo w 2024 roku Ford Pro zaprezentował modele nawiązujące do sportów motorowych – to Transit Custom MS-RT oraz Ranger MS-RT.
W ubiegłym roku niewątpliwym sukcesem mógł też pochwalić się Ford Ranger. Po raz kolejny znalazł się na czele listy najpopularniejszych pikapów w Polsce. Osiągnął znakomite wyniki sprzedaży, co przełożyło się na 42% udział w tym segmencie. Natomiast Ford E-Transit w 2024 roku wywalczył pierwsze miejsce wśród elektrycznych samochodów dostawczych w Polsce – odnotowaliśmy 404 rejestracje tego modelu, co daje udział w rynku na poziomie ponad 21%.
Jak wygląda sprzedaż pojazdów dostawczych Forda w segmencie podwozi? Jakie w tej chwili dominują tu pojazdy? Jakie zabudowy, do jakich zastosowań?
Ford Polska stale dostosowuje swoją ofertę do zmieniających się potrzeb rynku, oferując nie tylko szeroki wybór podwozi, ale także kompleksowe rozwiązania wspierające biznes naszych klientów. W tym aspekcie nie można oczywiście nie wspomnieć o Transicie, który w tym roku obchodzi swoje 60. urodziny. Oferta i możliwość personalizacji tego modelu z łatwością zaspokajają potrzeby każdego klienta. W salonach można znaleźć cieszące się dużą popularnością odmiany Van, które oferują nawet 15,1 m3 przestrzeni ładunkowej, oraz oczywiście pełną gamę podwozi. Obejmuje ona podwozie z kabiną pojedynczą oraz podwójną, a także platformy pod zabudowy niskopodłogowe i kamperowe.
Patrząc na nasze dane za 2024 rok, można powiedzieć, że segment podwozi waży w przypadku modelu Transit około 20%. Nasza marka ma tutaj bardzo silną pozycję w sektorze budowlanym – mam na myśli wszelkiego rodzaju zabudowy skrzyniowe czy wywrotki trójstronne. Systematycznie zwiększamy swój udział w sektorze dystrybucji towarów. Tutaj dominują zabudowy kontenerowe oraz izotermy. Ford Transit jest również doceniany przez służby ratownicze i mundurowe. Specjalistyczne zabudowy na tym modelu można spotkać m.in. w straży pożarnej.
Ciekawą opcją – głównie dla służb mundurowych – jest Ford Ranger podwozie z kabiną. Solidna płyta podwoziowa wykorzystuje nadwozie na ramie, zapewniając wytrzymałość pojazdu bazowego i poszerzając zakres możliwości potencjalnych wariantów zabudowy.
Jakie trendy można obserwować na tym rynku?
Obserwując trendy na rynku, widzimy rosnące zapotrzebowanie na pojazdy specjalistyczne, dostosowane do indywidualnych potrzeb klientów. Firmy oczekują rozwiązań „szytych na miarę”, które pozwalają im maksymalnie wykorzystać potencjał swojej floty. Dzięki naszej rozbudowanej sieci Ford Pro Convertor jesteśmy w stanie zaoferować kompleksowe rozwiązania, dostosowując pojazdy do konkretnych zastosowań. Oznacza to, że każdy klient może otrzymać samochód idealnie dopasowany do jego działalności – niezależnie od branży czy specyficznych wymagań operacyjnych.
Pojazdy dostawcze z napędem elektrycznym zanotowały w ubiegłym roku spadek na poziomie 24%. Czy to chwilowa zmiana czy odwrót od elektromobilności. Jak na wyniki sprzedaży tych pojazdów wpłynie nowy program NaszEauto?
Konsekwentnie rozwijamy ofertę elektrycznych modeli dostawczych, takich jak E-Transit, zapewniając klientom nie tylko nowoczesne pojazdy, ale także kompleksowe wsparcie. Za sukcesem tego modelu stoją między innymi innowacyjne rozwiązania w zakresie logistyki „ostatniej mili”, która w ostatnich latach stała się najważniejszym elementem w łańcuchu dostaw.
W segmencie samochodów zeroemisyjnych Ford Pro niezmiennie bezkonkurencyjny pozostaje Ford E-Transit, który w 2024 roku zdobył tytuł najlepiej sprzedającego się elektryka wśród aut użytkowych. Auto zostało docenione nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie, zasilając floty znanych firm kurierskich, takich jak InPost, DHL, GLS czy Truck Care.
Spadek sprzedaży w tym segmencie to efekt zawieszenia programu dopłat dla przedsiębiorców, którzy chcieliby nabyć elektryczny samochód dostawczy kategorii N1. A przecież właśnie logistyka miejska oraz dostawy „ostatniej mili” powinny być zelektryfikowane w pierwszej kolejności. Niestety program „NaszEauto” całkowicie ten fakt ignoruje i obejmuje tylko samochody elektryczne kategorii M1.
Wodór, prąd, a może jednak cały czas diesel – w jakim kierunku będzie podążał rynek w niedalekiej i dalszej przyszłości?
Jak wiemy, od 2035 roku wszystkie nowe samochody – zarówno osobowe, jak i dostawcze, rejestrowane w UE będą musiały spełniać standardy zeroemisyjności. Elektryfikacja już teraz odgrywa kluczową rolę. Ta jak już wspomniałem, w transporcie miejskim, w dostawach „ostatniej mili” oraz tam, gdzie ograniczenia i strefy niskoemisyjne sprawiają, że napęd elektryczny staje się naturalnym wyborem.
Natomiast warto podkreślić, że w ofercie Ford Pro znajdują się modele z napędem benzynowym, silnikami diesla oraz hybrydowym i hybrydowym typu plug-in. Najmniejszy w gamie nowy Ford Transit Courier oferowany jest w wersji benzynowej, z silnikiem Diesla oraz całkowicie elektrycznej. Dostawczy Ford Transit Connect występuję z silnikiem EcoBlue oraz z napędem plug-in hybrid, Natomiast opracowany na nowo przez Ford Pro model Transit Custom oferuje możliwość wyboru wersji z napędem elektrycznym, hybrydowym typu plug-in oraz z silnikiem Diesla. Natomiast produkowany w wielu wersjach Ford Transit może być wyposażony w silniki nowej generacji New EcoBlue lub napęd całkowicie elektryczny. Najnowszym zelektryfikowanym modelem w ofercie jest Ranger w odmianie PHEV. To pierwszy pikap w segmencie, napędzany takim zespołem, łączącym silnik elektryczny z 2,3-litrowym silnikiem benzynowym EcoBoost Forda. Oczywiście model ten występuje również z napędami konwencjonalnymi.
Do połowy 2026 roku 100% gamy pojazdów osobowych Forda w Europie będzie można kupić w wersji w pełni elektrycznej albo hybrydowej plug-in. A do 2030 roku w pełni elektrycznej. Do 2030 roku także pojazdy użytkowe Forda w wersji elektrycznej mają stanowić 2/3 sprzedaży. Wszystkie użytkowe pojazdy Forda mają być zeroemisyjne do 2035 roku.
Jak będzie wyglądał rynek pojazdów dostawczych w tym roku?
Dane pokazują, że rynek samochodów dostawczych w 2025 roku będzie w miarę stabilny, może z lekkim wzrostem. Na jego kształt może wpłynąć kilka kluczowych czynników. Rosnące zapotrzebowanie na dostawy miejskie – e-commerce i logistyka ostatniej mili nadal dynamicznie się rozwijają, co zwiększa popyt na kompaktowe, zwrotne i ekologiczne pojazdy dostawcze. W rozwoju tego segmentu na pewno nie pomaga niestabilność gospodarcza oraz ogólna sytuacja geopolityczna. Branża czeka też na decyzję związaną ze wsparciem elektrycznych samochodów dostawczych. Zaostrzone normy emisji i rozwój stref czystego transportu mogą przyspieszyć transformację flot w kierunku pojazdów elektrycznych lub niskoemisyjnych. Dla wielu przedsiębiorstw oznacza to jednak konieczność większych inwestycji.
W Ford Polska dostrzegamy te zmiany i konsekwentnie rozwijamy naszą ofertę. Mamy pełną gamę nowych pojazdów użytkowych, szeroką gamę napędów i wiodące portfolio produktów z rozwiązaniami telematycznymi Ford Pro. Oferujemy również kompleksowe doradztwo, w tym pomoc w wyborze odpowiedniej infrastruktury ładowania dla firm.
Kluczowym trendem w 2025 roku będzie dostosowanie flot do specyfiki działalności. Firmy coraz częściej wybierają pojazdy, które są nie tylko środkiem transportu, ale także elementem strategii optymalizacji kosztów i efektywności operacyjnej. Ford Polska jest gotowy, aby dostarczyć klientom innowacyjne i sprawdzone rozwiązania, które pomogą im sprostać wyzwaniom przyszłości.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiała Katarzyna Dziewicka