Raben Transport stawia sobie za cel, by w 2025 roku 10% jej floty korzystało z paliw alternatywnych. Pierwsze kroki w tym kierunku zostały już postawione. Od lutego 2024 roku testuje HVO100. Jest to biopaliwo wyprodukowane z surowców odnawialnych, z bardzo wysokim potencjałem redukcji emisji CO2. Napędzane nim ciężarówki Raben już jeżdżą po trasach kilku europejskich krajów. Nie da się wykluczyć, że to dopiero początek.
Udział pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi we flocie na poziomie 10% w 2025 roku. W ciągu kolejnych pięciu lat wzrost do 75%. Tak wyglądają plany Raben Transport w zakresie zmniejszenia śladu węglowego. Zgodnie ze zobowiązaniami do połowy bieżącej dekady operator logistyczny zredukuje intensywność emisji z działalność transportowej o 10% oraz emisje w zakresie 1 i 2 o 38,7% (cel SBTi) do 2030 roku względem wartości z roku 2020.
Czym jest HVO100?
W poszukiwaniu rozwiązań, które przyniosą szybkie i wymierne efekty, firma sięgnęła po HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil), czyli hydrorafinowany olej roślinny. Eksperci wskazują go jako jedno z dwóch „zielonych” i najbardziej niskoemisyjnych narzędzi – obok energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych – które mogą odegrać największą rolę w procesie dekarbonizacji. Grupa Raben rozpoczęła testy tego paliwa w drugiej połowie 2023 roku w Niderlandach. Ich pozytywne wyniki sprawiły, że podjęto decyzję o tankowaniu go na kolejnych rynkach – w Niemczech i Austrii. Raben Transport testuje HVO100 od lutego 2024 roku. W projekcie pilotażowym wzięły udział dwa ciągniki siodłowe obsługujące trasy międzynarodowe. Obecnie ok. 5% floty własnej całej Grupy Raben stosuje wspomniane biopaliwo, a odsetek ten systematycznie rośnie.
HVO100 to paliwo niskoemisyjne, dzięki któremu możliwe jest ograniczenie o nawet 90% emisji CO2 do atmosfery. Jest znakomitym zamiennikiem tradycyjnego diesla rekomendowanym przez czołowych producentów aut ciężarowych do stosowania w tradycyjnych silnikach wysokoprężnych
– podkreśla
Joanna Górna, kierownik ds. kluczowych klientów w Raben Transport
Joanna Górna podkreśla, że cena paliwa jest ok. 15–30% wyższa od ceny oleju napędowego. Jednak biorąc pod uwagę aspekt środowiskowy i potencjał redukcyjny, stosowanie go jest korzystne i w najbliższej perspektywie opłacalne dla klimatu.
Wśród zalet HVO100 można wymienić także fakt, że przyczynia się do zmniejszenia emisji bez konieczności dodatkowych inwestycji. Niepotrzebna jest wymiana floty, modyfikacja pojazdu czy budowanie specjalnej infrastruktury do tankowania. Niemniej wykorzystanie go na szeroką skalę napotyka bariery. Jak dotąd jest dostępne tylko w niektórych krajach europejskich. Jednak jest szansa, że do końca 2024 roku w Polsce wejdzie w życie pakiet rozporządzeń, który zapewni kompletne ramy prawne umożliwiające wytwarzanie tego biopaliwa i obrót.
Raben Transport wie, że to nie jedyna opcja
Joanna Górna wyjaśnia, że tankowanie HVO100 na stacjach odbywa się za pomocą tradycyjnych kart paliwowych. Jednocześnie wymaga to wdrożenia wewnętrznych procedur i dużej staranności, które pozwolą monitorować wpływ środowiskowy biopaliwa i poziom emisji w sposób wiarygodny. Warto wspomnieć, że stosowanie HVO100 to nie jedyna droga, którą Grupa Raben podąża ku redukcji emisji w transporcie. Testowane są pojazdy elektryczne w ruchu miejskim. Od jesieni 2022 roku trwa wspólny projekt z Volvo Trucks i Ikea Industry. W jego ramach którego trzy e-ciężarówki napędzane energią odnawialną regularnie kursują między dwoma fabrykami producenta mebli. Ponadto operator logistyczny tam, gdzie jest to możliwe i korzystne, promuje rozwiązania intermodalne, wykorzystujące kolej.