Nowe Renault Captur ma całkowicie nowy przód, nowocześniejsze wnętrze i może się poruszać w trybie półautomatycznym na poziomie 2.
Można wybrać silnik benzynowy, 1-litrowy, 3-cylindorwy o mocy 90 KM lub 100-konny w wersji dwupaliwowej: benzyna i LPG – zapewnia zasięg do 1100 km na jednym tankowaniu. Dostępna jest też miękka hybryda współpracująca z silnikiem benzynowym 1,3 l o mocy 140 lub 160 KM z przekładnią zautomatyzowaną EDC oraz hybryda E-Tech full hybrid o mocy 145 KM. Wg Renault zużycia paliwa w tym ostatnim wypadku ogranicza się do 4,6 l/100 km.
Renault Captur – dostępne silniki
Benzyna:
- 3-cylindrowy silnik 1.0 TCe turbo o mocy 90 KM i momencie obrotowym 160 Nm, z 6-stopniową mechaniczną skrzynią biegów. Zużycie paliwa: 5,8–5,9 l/100 km
- 4-cylindrowy silnik 1.3 TCe turbo typu mild hybrid 12 V, o mocy 140 KM i momencie obrotowym 260 Nm, z 6-stopniową manualną skrzynią biegów. Zużycie paliwa: 5,8–5,9 l/100 km
- 4-cylindrowy silnik 1.3 TCe turbo typu mild hybrid 12 V, o mocy 160 KM i momencie obrotowym 270 Nm, z automatyczną skrzynią biegów typu EDC. Zużycie paliwa: 5,8–5,9 l/100 km
LPG:
- Silnik 1.0 TCe turbo o mocy 100 KM i momencie obrotowym 160 Nm (170 Nm podczas jazdy na LPG), z 6-stopniową mechaniczną skrzynią biegów Zużycie paliwa: 6,0–6,1 l/100 km na benzynie bezołowiowej i 7,7–7,9 l/100 km na LPG.
E-Tech full hybrid:
- 4-cylindrowy silnik 1,6 o mocy 145 KM i momencie obrotowym 205 Nm, z automatyczną kłową skrzynią biegów (4 biegi dla silnika benzynowego i 2 dla elektrycznego). Zużycie paliwa: 4,7–4,9 l/100 km
Każde ruszanie z miejsca odbywa się w trybie elektrycznym. Dzięki temu możliwe jest poruszanie się po mieście w trybie elektrycznym przez 80% czasu jazdy. Zużycie paliwa może być nawet o 40% niższe niż w wersji z silnikiem spalinowym.
Silnik E-Tech hybrid 145 to hybryda szeregowo-równoległa. Dwa silniki elektryczne (silnik elektryczny o mocy 36 kW i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator typu HSG – High-Voltage Starter Generator – o mocy 18 kW) współpracują z 4-cylindrowym benzynowym silnikiem spalinowym 1,6 l o mocy 69 kW (94 KM), akumulatorem 1,2 kWh oraz inteligentną, bezsprzęgłową kłową skrzynią biegów. Skrzynia ma 4 biegi do obsługi silnika benzynowego i 2 biegi do obsługi głównego silnika elektrycznego. 14 kombinacji współpracy silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym pozwala zoptymalizować sprawność energetyczną zespołu.
Nowa funkcja E-SAVE, uruchamiana przyciskiem po lewej stronie kierownicy, utrzymuje naładowanie akumulatora na poziomie minimum 40%. Zapewnia to optymalną wydajność na przykład podczas jazdy po pofałdowanym terenie.
Extended Grip tylko z pełną hybrydą
Aby zapewnić większą przyjemność jazdy i bardziej dynamiczne zachowanie na drodze, zmodyfikowano układ jezdny i kalibrację wspomagania układu kierowniczego. Dostępny w zależności od wersji system Extended Grip zapewnia optymalny napęd w każdych warunkach drogowych. W tym przypadku do dyspozycji są dwa tryby jazdy: na śnieg i błoto oraz terenowy. Extended Grip jest dostępny wyłącznie z silnikiem hybrydowym E-Tech o mocy 145 KM i z 18-calowymi oponami.
Nowe Renault Captur ma zawieszenie z kolumnami MacPhersona na przedniej osi i półzależną oś tylną. Aby zapewnić bardziej dynamiczne prowadzenie, zmieniono ustawienia amortyzatorów (w zależności od obciążenia i prędkości). Poprawiono też geometrię zawieszenia i kalibrację wspomagania układu kierowniczego. W silnikach 1,3 litra TCE 160 KM mild hybrid i E-Tech hybrid 145 zastosowano całkowicie nowe amortyzatory. Wszystkie zmiany układu jezdnego mają zwiększyć kontrolę nad ruchami nadwozia i skrócić czas reakcji.
Wszystkie wersje wyposażenia mają w standardzie nowe światła w pełni ledowe. Dzienne światła LED, podobnie jak w Clio mają kształt przypominający połówkę rombu.
Dzięki ustawieniom multi-sense, które można zmieniać na centralnym ekranie, dostępne są cztery tryby jazdy: eco, sport, comfort i perso. W zależności od wyboru zmieniają się: opór kierownicy, szybkość reakcji silnika, zachowanie układu jezdnego, kolor oświetlenia wnętrza i widok zegarów.
Automatyzacja na poziomie 2
Renault Captur ma 28 systemów wspomagania prowadzenia (ADAS) najnowszej generacji. Funkcja Predictive Eco Driving Advice obniża zużycie paliwa i zwiększa pewność prowadzenia pojazdu. Zalecenia w czasie rzeczywistym i ocena prowadzenia (w skali od 0 do 100) zachęcają do doskonalenia stylu jazdy. Dostępny jest bilans dla każdej trasy. Miesięczne zestawienie w formie wykresu pokazuje historię zużycia paliwa oraz trasę pokonaną wyłącznie w trybie elektrycznym.
Active Driver Assist jest dostępny z nawigacją i pakietem Advance Driving w wersjach techno i esprit Alpine. Umożliwia jazdę autonomiczną na poziomie 2. Łączy aktywny tempomat z funkcją Stop & Go, systemem utrzymywania samochodu w centrum pasa ruchu, danymi geolokalizacyjnymi i danymi z mapy. Umożliwia pojazdowi dostosowywanie toru jazdy do przebiegu drogi.
System rozpoznawania znaków drogowych z ostrzeganiem o nadmiernej prędkości (OSP) może być także wykorzystywany oddzielnie. Funkcja ta wyświetla maksymalną dozwoloną prędkość na zespole zegarów oraz ekranie nawigacji.
Predykcyjny system jazdy w trybie hybrydowym zapewnia maksymalne wykorzystanie napędu elektrycznego na danej trasie. Dane z map nawigacji dotyczące topografii drogi przez siedem kolejnych kilometrów (jeśli nie ma wprowadzonego miejsca docelowego, system określa najbardziej prawdopodobną trasę) zasilają z wyprzedzeniem system sterujący akumulatorem, aby zapewnić maksymalne wykorzystanie silnika elektrycznego.
Pozostałe systemy wspomagania prowadzenia
- Systemy wspomagające bezpieczeństwo. System wspomagania nagłego hamowania podczas jazdy do przodu oraz na skrzyżowaniu (Active Emergency Braking System, czyli AEBS) / System monitorowania martwego pola (Blind Spot Warning – BSW) / Asystent utrzymania samochodu na pasie ruchu (Lane Keeping Assist – LKA) / System kontroli pasa ruchu (Lane Departure Warning – LDW) / System kontroli zmęczenia kierowcy (Driver Attention Alert – DAA).
- Systemy poprawiające doświadczenie z jazdy. Regulator i ogranicznik prędkości / Aktywny tempomat z funkcją Stop & Go (Adaptative Cruise Control – ACC) / System kontroli bezpiecznej odległości (Distance Warning – DW) / Wspomaganie ruszania pod górę (Hill Start Assist – HSA).
- Systemy wspomagające parkowanie. Kamera 360° (dzięki czterem kamerom), czujniki przednie, tylne i boczne, system wspomagania wyjeżdżania z miejsca parkingowego tyłem (Rear Cross Traffic Alert – RCTA) / funkcja bezpiecznego wysiadania (Occupant Safe Exit – OSE).
Po lewej stronie kierownicy przyciskiem My Safety Switch można aktywować lub dezaktywować jednym ruchem preferowane ustawienia dla co najmniej pięciu systemów ADAS jednocześnie.
Reanult Captur: trzy stopnie i 14 odcieni
Do dyspozycji są trzy wersje wyposażenia: evoluton, techno oraz esprit Alpine – to nowość w tym modelu. Wersję evolution wyposażono w felgi stalowe typu Flexwheel 17” (w opcji dostępne są felgi aluminiowe). Listwy i dolną część nadwozia pokryto czarnym matowym lakierem. Zastosowano też czarne osłony podwozia z przodu i z tyłu. Wyższa wersja techno ma felgi aluminiowe 18”, listwy oraz dolną częścią nadwozia w kolorze Czarnym Grand Brillant. W esprit Alpine logo jest w charakterystycznym kolorze Ice Black. Zastosowano też czarne obramowania szyb Grand Brillant, specjalne felgi aluminiowe w rozmiarze 19”, aerodynamiczną listwę F1 oraz przednią i tylną osłonę podwozia pokrytą szarym matowym lakierem.
Dostępnych jest sześć kolorów nadwozia: Biała Perła, Szary Kasjopea, Czarny Etoilé, Szary Rafale, Niebieski Iron i Czerwony Flamme. Można też zamówić dwukolorowe nadwozie. W takim wypadku dach i lusterka boczne są w kolorze Szary Highland, Czarny Étoile lub Szary Perle – nowy lakier w odcieniu szampana. W sumie jest 14 kombinacji.
Google w samochodzie
W system multimedialny openR link może mieć teraz wbudowaną wyszukiwarką Google. System Android Automotive 12 zapewnia najlepsze technologie. Pośrodku centralnej konsoli jest nowy, pionowy ekran dotykowy o przekątnej 10,4”. Interfejs można całkowicie spersonalizować. System można połączyć przewodowo i bezprzewodowo ze smartfonem wyposażonym w Android Auto lub Apple Carplay. Można też korzystać z Google Maps i wbudowanego asystenta głosowego Google. Do dyspozycji jest nawet 50 różnych aplikacji z Google Play – dokładnie tak jak na smartfonie.
W systemie multimedialnym openR link jest dostępnych 10 aplikacji opracowanych specjalnie dla użytkowników samochodów Renault. Sa to: Waze, Amazon Music, Vivaldi, Radio Player dla Renault, Kabriol, Karacal, Les Incollables® for Renault, Easypark i Sybel.
We wnętrzu zastosowano nowe tapicerki. Gładka lub melanżowa szara tkanina z wersji evolution w wersji techno ma żółte przeszycia. Dodatkowo wykonano nadruk na bocznych wzmocnieniach przednich siedzeń przypominający ¾ rombu z logo Renault.
W esprit Alpine fotele i panele drzwi są obszyte skórą syntetyczną połączoną z tkaniną. Na tablicy rozdzielczej zastosowano szaroniebieską wstawkę. Są też: niebiesko-biało-czerwona flaga wszyta w lamówkę, niebieskie przeszycia na pasach bezpieczeństwa oraz sportowe aluminiowe nakładki na pedały. Nakładki zastosowano też na progach– z ozdobionym logo. Oczywiście w tym wypadku jest również specjalna sportowa kierownica.
Renault ogranicza wykorzystanie chromu, a skórę naturalną zastępuje powlekaną tkaniną o ziarnistej fakturze. W ten sposób realizuje swój cel wyeliminowania surowców pochodzenia zwierzęcego do 2025 roku.
Wszystkie tapicerki nowego modelu wykonano z tkanin z recyklingu. Dzięki zastosowaniu materiałów pochodzenia biologicznego, takich jak skóra syntetyczna czy konopie, fotele wersji esprit Alpine są w ponad 26% pokryte tkaninami z recyklingu nadającymi się do powtórnego przetworzenia.
Pełna personalizacja
Nowego Captura wyposażono w elektroniczny kokpit, w najwyższej wersji wyposażenia o przekątnej 10,25”. Przyjemność dla uszu zapewni natomiast system hi-fi Harman Kardon dostępny w opcji. Składa się z 9 głośników (2 tweeterów i 2 wooferów z przodu i z tyłu, 2 głośników z tyłu oraz subwoofera w bagażniku). Do wyboru jest pięć trybów odtwarzania muzyki opracowanych dla Renault przez Jeana-Michela Jarre’a: Studio, Podcast, Concert, Immersion i Club.
Z przodu znajdują się dwa gniazda USB-C i jedno 12 V (drugie jest w bagażniku) dostępne w standardzie. W zależności od wersji, dwa gniazda USB-C znajdują się pod tylnym podłokietnikiem. Dostępna jest też ładowarka indukcyjna w środkowej konsoli (w standardzie w wersjach techno i esprit Alpine).
Podczas wsiadania do Renault Captur odtwarzane są dwie nowe sekwencje powitalne. Jedną z nich stworzono specjalnie dla wersji esprit Alpine. W ich opracowaniu wziął udział Jean-Michel Jarre. Stworzył też nowy sygnał ostrzegający pieszych. Tzw. VSP (Vehicle Sound for Pedestrians) dostępny jest wyłącznie w wersji z silnikiem E-Tech full hybrid 145 KM. Emitowany jest przez samochód jadący z niską prędkością (do 30 km/h), ostrzegając w ten sposób pieszych.
Multi-sense można ustawiać na centralnym ekranie dotykowym oraz za pomocą przycisku umieszczonego na kierownicy. Kierowca ma wybór czterech widoków cyfrowego kokpitu. Może też korzystać z 5 widżetów (skrótów do aplikacji lub interaktywnych ikonek). DO wyboru jest 8 kolorów podświetlenia ekranu z zegarami i 48 barw nastrojowego światła.
Dostępny jest również automatyczny tryb oświetlenia. Co 30 minut system dostosowuje barwę światła do dobowego cyklu biologicznego człowieka i pory dnia. Zimne światło w dzień, ciepłe w nocy.
16 centymetrów
Pasażerowie tylnej kanapy mają nadal sporo miejsca na wysokości kolan. A to za sprawą przesuwanej o 16 cm tylnej kanapy. Pozwala ona dowolnie regulować wielkość bagażnika i ilość miejsca na tylnych siedzeniach.
We wnętrzu są schowki o łącznej pojemności 24,7 l. W tym schowek w tablicy rozdzielczej o pojemności 7 l, i – w zależności od wersji – kieszenie w oparciach przednich foteli.
W bagażniku mieści się w zależności od wersji do 616 litrów (536 dm3 zgodnie z VDA), gdy tylna kanapa jest maksymalnie przesunięta do przodu. To o 132 lity lub 114 dm3 VDA więcej. Wyjmowana podłoga bagażnika zapewnia płaską powierzchnię załadunku. Po złożeniu tylnych siedzeń (dzielonych w układzie 2/3-1/3), można przewozić ładunki o długości 1,57 m.
Ceny nowego Captura zaczynają się od 85 500 zł (z silnikiem TCe 90). Za wersje LPG i E-Tech full hybrid 145 KM trzeba zapłacić odpowiednio od 89 500 zł i 120 800 zł.
Renault Captur – Wymiary
POJEMNOŚĆ BAGAŻNIKA | Wszystkie wersje z wyjątkiem full hybrid | Wersja Full Hybrid | ||
Z maksymalnie wysuniętą do przodu / maksymalnie cofniętą tylną kanapą (+ 132 l) w litrach | 484 / 616 | 348 / 480 | ||
Z maksymalnie przesuniętą do przodu / maksymalnie cofniętą tylną kanapą (+ 114 dm3) w dm3 zgodnie z normą VDA | 422 / 536 | 326 / 440 | ||
Maksymalna pojemność w litrach (do dachu) – po złożeniu wszystkich siedzeń | 1596 | 1458 | ||
WYMIARY (mm) | ||||
Długość całkowita | 4239 | |||
Rozstaw osi | 2639 | |||
Przedni zwis | 883 | |||
Tylny zwis | 717 | |||
Szerokość całkowita ze złożonymi / rozłożonymi lusterkami bocznymi | 1797 / 2003 | |||
Rozstaw kół przednich | 1562 | |||
Rozstaw kół tylnych | 1547 | |||
Wysokość | 1575 | |||
Wysokość pojazdu nieobciążonego z otwartą klapą | 2044 | |||
Wysokość progu bagażnika pojazdu nieobciążonego | 779 | |||
Prześwit pojazdu nieobciążonego /obciążonego | 169 / 132 | |||
Promień na wysokości kolan z maksymalnie wysuniętą do przodu / maksymalnie cofniętą tylną kanapą | 61 / 221 | |||
Szerokość nad przednimi podłokietnikami | 1396 | |||
Szerokość nad tylnymi podłokietnikami | 1390 | |||
Szerokość na wysokości barków z przodu | 1371 | |||
Szerokość na wysokości barków na miejscach tylnych | 1340 | |||
Wysokość od siedziska do dachu w pierwszym rzędzie siedzeń z dachem / bez dachu panoramicznego | 889 / 879 – 939 / 929 | |||
Wysokość od siedziska do dachu w drugim rzędzie siedzeń z dachem / bez dachu panoramicznego | 849 / 849 – 906 / 908 | |||
Szerokość maksymalna otworu bagażnika | 953 | |||
Szerokość wewnętrzna między wnękami kół | 976 | |||
Długość przestrzeni ładunkowej po złożeniu kanapy w drugim rzędzie | 1571 | |||
Dane techniczne – Renault Captur
RENAULT CAPTUR | |||||||
Silniki | 1.0 TCE 90 | 1.0 TCE 100 LPG | 1.3 TCE 140 mild hybrid | 1.3 TCE 160 EDC mild hybrid | E-Tech full hybrid 145 | ||
Rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | Benzyna | Benzyna | Benzyna | ||
Napęd elektryczny | Nie | Nie | MH12 Coasting stop 7 km/h | MH12 Coasting stop 20 km/h | HEV 245 V | ||
Pojemność skokowa | 1,0 / 999 | 1,0 / 999 | 1,3 / 1330 | 1,3 / 1330 | 1,6 / 1598 | ||
Liczba cylindrów | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | ||
Liczba zaworów | 12 | 12 | 16 | 16 | 16 | ||
Moment obrotowy [Nm/obr.] | 160Nm / 2750 obr./min | Bezołowiowa 160 Nm / 2750 obr./min LPG 170 Nm / 2000 obr./min | 260Nm / 3500 obr./min | 270 Nm / 1750 obr./min | 145 Nm / 3200 obr./min w trybie spalinowym/ 250 Nm w trybie spalinowym + elektrycznym | ||
Zasilanie powietrzem | Turbo | Turbo | Turbo | Turbo | Wolnossący | ||
CO² g/km WLTP | 131 | 119 | 130 | 131 | 105 | ||
0–100 km/h (s) | 14 | 13 | 10,4 | 8,5 | 10 | ||
Zużycie paliwa (l/100 km) | 5,8–5,9 | 6,0–6,1 l/100 km na benzynie bezołowiowej i 7,7–7,9 l/100 km na LPG | 5,8–5,9 | 5,8–5,9 | 4,7–4,9 | ||