środa, 27 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościPolisy OCP i ich wady

Polisy OCP i ich wady

Analiza umów ubezpieczenia OCP zawartych z niektórymi zakładami ubezpieczeń wskazuje, że w większości przypadków wynikający z nich zakres ochrony nie jest optymalny, a w niektórych ryzykach dość niekorzystny dla ubezpieczonych.

Warunki ubezpieczeń OCP często zawierają wiele ograniczeń, które znacząco obniżają zakres oferowanej ochrony. Należą do nich w szczególności:

1. Rażące niedbalstwo

Brak lub zbyt niski limit odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń, np.: 10 000 zł, 20 000 zł, 50 000 zł, 10 000 euro, 20 000 euro, rzadko 50 000 euro.

Jeżeli ubezpieczonemu zostanie przedstawiony zarzut rażącego niedbalstwa, zbyt niski limit nie pozwoli na pokrycie szkody o wyższej wartości. W przypadku braku takiego rozszerzenia, zakład ubezpieczeń odmówi odszkodowania.

Jerzy Różyk, ekspert ds. prawa przewozowego,
oceny ryzyka w transporcie i ubezpieczeń transportowych

2. Wydanie towaru osobie nieuprawnionej

Brak lub zbyt niski limit odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń. Np.: 10 000 zł, 20 000 zł, 50 000 zł, 10 000 euro, 20 000 euro, rzadko 50 000 euro.

W przypadku braku takiego rozszerzenia w polisie OCP, ochrona nie obejmuje szkód polegających na zaborze towaru przez oszusta, który podszyje się pod:

  • prawdziwego przewoźnika, wyłudzi zlecenie transportowe i dokona zaboru towaru lub
  • odbiorcę, któremu ubezpieczony przekaże towar.

Jeżeli polisa OCP zawiera takie rozszerzenie i zbyt niskie limity nie pokryją szkód o wyższej wartości w przypadku wydania towaru oszustowi (szczególnie ryzykowne, gdy większość przewozów wykonują podwykonawcy).

3. Szkody powstałe wskutek przedostania się osób trzecich do przestrzeni ładunkowej

Brak ochrony ubezpieczeniowej za szkody powstałe wskutek przedostania się do przestrzeni ładunkowej osób trzecich (np. emigrantów lub uchodźców). Część polis OCP zawiera ograniczenie ochrony do limitów: 50 000 lub 100 000 zł – rzadko wyższych.

W przypadku przewozu artykułów żywnościowych i farmaceutycznych, ingerencja w towar osób trzecich doprowadza najczęściej do dyskwalifikacji handlowej towaru. W przypadku braku takiego rozszerzenia w polisie OCP, ochrona nie obejmie tego typu szkód. Natomiast objęcie tego ryzyka z niskim limitem nie zawsze pozwoli pokryć polisą OCP całą szkodę.

4. Nie wpisanie danych ubezpieczonego do listu przewozowego polisy OCP

Wiele zakładów ubezpieczeń wyłącza ochronę w przypadku niewpisania danych ubezpieczonego do listu przewozowego. Stanowi to dość poważne ograniczenie ochrony ubezpieczeniowej oraz podstawę do odmawiania przez zakłady ubezpieczeń wypłaty odszkodowań w przypadku braku danych ubezpieczonego w liście przewozowym.

5. Warunki odbywania postojów

Głównymi wadami większości polis OCP są:

  • brak możliwości odbywania postojów w miejscach dostaw towarów lub zezwolenie na parkowanie w miejscach dostaw. Ale pod warunkiem, że jest to zamknięty, oświetlony i dozorowany parking odbiorcy. Jest to dużym utrudnieniem i wymusza dodatkowy przejazd na parking zgodny z warunkami ubezpieczenia,
  • ograniczenie możliwości odbywania postojów do MOP-ów, które są usytuowane przy drogach ekspresowych i autostradach. W takim przypadku warunki uniemożliwiają parkowanie na parkingach przeznaczonych dla samochodów ciężarowych położonych przy drogach krajowych i lokalnych.

Więcej o polisach OCP przeczytasz w magazynie fleetLOG 1/2024

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź