środa, 27 listopada, 2024
Strona głównaWarto przeczytaćFliegl: na każdym etapie

Fliegl: na każdym etapie

Przy pomocy pojazdów Fliegl można obsłużyć cały plac budowy. Oferta producenta jest bogata i zróżnicowana.

Obejmuje wywrotki, pojazdy skrzyniowe i niskopodłogowe. Umożliwiają one transport różnego rodzaju materiałów budowlanych oraz maszyn. Zarazem ich cechy konstrukcyjne znacząco zwiększają ich funkcjonalność i przyczyniają się do redukcji kosztów eksploatacji.

Wysoka wytrzymałość, niski opór

Podstawową rolę w transporcie budowlanym odgrywają wywrotki. Naczepy samowyładowcze Fliegl mają niską masę własną, a konstrukcja podwozia i skrzyni jest dopasowana do rodzaju ładunku i warunków pracy. Głównym modelem dla budownictwa jest wywrotka stalowa Stone Master. Jej pojemność wynosi od 25 do 28 m3, a masa własna najlżejszego wariantu to zaledwie 5400 kg. Zastosowanie trudnościeralnej stali Hardox 400 HB lub 450 HB, możliwość wyboru wersji 2- lub 3-osiowej oraz hamulców tarczowych lub bębnowych pozwala zoptymalizować pojazd pod kątem potrzeb nabywcy. Wszystkie wywrotki Fliegl mają wytrzymałą ramę ze stali drobnoziarnistej o właściwościach podobnych jak stal stosowana w przemyśle zbrojeniowym. Charakterystyczna dla wywrotek Fliegl jest rama z zaokrąglaną przednią częścią. Jest to opatentowane rozwiązanie, które zwiększa wytrzymałość pojazdu i sprzyja równomiernemu rozłożeniu nacisku na płytę siodła ciągnika. Ułatwia również sprzęganie naczepy i pozwala zmniejszyć wysokość szyi do 180 mm. Dzięki temu skrzynia jest osadzona niżej, a co za tym idzie niższa jest również krawędź załadunku.

fliegl
Okrągła, przednia cześć ramy naczep-wywrotek Fliegl sprawia, że nacisk na siodło jest bardziej równomierny, sprzęganie łatwiejsze, a cały pojazd bardziej wytrzymały i trwały.

Innym, typowym dla naczep Fliegl elementem jest mulda zwężająca się stożkowo ku przodowi. Nie wystaje poza obrys kabiny ciągnika i przyczynia się do obniżenia oporu aerodynamicznego, zmniejszając zużycie paliwa. Ponadto stożkowy kształt ułatwia rozładunek.

Do przewozu mało agresywnych ładunków Fliegl proponuje wywrotki z muldą z aluminium o klasie ścieralności 110 HB i pojemności 25–38 m3 przy masie własnej do 4000 kg oraz 40–57 m3 o masie własnej od 5300 kg. Do transportu asfaltu służy wywrotka z izolowaną, stalową skrzynią (400/450 HB) o pojemności 25–28 m3 i masie własnej do 5200 kg.

Nie tylko na paletach

Na budowę przywożone są nie tylko ładunki sypkie. Uniwersalne naczepy i przyczepy z burtami oraz platformy mogą dowozić ładunki spaletyzowane czy dłużycę, a także lżejsze maszyny. Fliegl oferuje pojazdy wydajne, wyposażone w systemy mocowania ładunku umożliwiające bezpieczny transport wszystkiego, co niezbędna na płacu budowy.

Przyczepy serii ZPS występują jako burtowe lub platformy ZPS Plateau z wyjmowanymi kłonicami. Mogą mieć dwie lub trzy osie i sprawdzają się bardzo dobrze np. przy transporcie kontenerów.

fliegl
Przyczepa niskopodłogowa VTS 400 z zagłębieniami na koła. Niżej ulokowana maszyna obniża środek ciężkości oraz wysokość całkowitą załadowanego zestawu.

Podobne zadania mogą wykonywać naczepy typu Plateau dostępne w wariantach 1-, 2- lub 3-osiowym, także z osiami kierowanymi. Mogą być doposażone w gniazdo dla wózka widłowego na tylnym zwisie, przez co są samowystarczalne na miejscu za- czy rozładunku. Szczególnym typem takich naczep są pojazdy z systemem mocowania umożliwiającym transport dużych elementów, np. prefabrykowanych płyt. Z kolei transport dłużycy: prętów stalowych czy rur ułatwiają naczepy-platformy z rozsuwanym pokładem Telesattel. Można nimi przewozić elementy o długości dochodzącej do 22 m.

Lekkie, ciężkie, dopasowane

Ukoronowaniem oferty są wyspecjalizowane naczepy i przyczepy niskopodłogowe przeznaczone głównie do transportu maszyn. Tu oferta jest szczególnie bogata, co wynika z różnorodnych potrzeb klientów. Najlżejsze przyczepy mają dwie, centralne osie i mogą przewozić drobny sprzęt, np. minikoparki, ale nie tylko. Uniwersalna przyczepa samowyładowcza TSK z trójstronnym wywrotem ma ładowność od 8 do 16 t i przeznaczona jest głównie do przewozu materiałów budowlanych. Jednak po doposażeniu jej w najazdy, można przewozić nią małe maszyny.

Głównie do przewozu maszyn służy przyczepa TPS o ładowności od 9 do 14 t, a najlżejsze z nich można transportować na przyczepach serii TTS, które zależnie od wariantu mają ładowność 3,55, 6,45 lub 8,05 t.

Dla cięższych maszyn przewidziano rodzinę 2-, 3- i 4-osiowych przyczep DTS i VTS z pokładem dolnym o długości 5900–7900 mm i opcjonalnym poszerzaniem do 3000 mm. Poza odmianą z łabędzią szyją producent proponuje warianty z płaską podłogą na całej długości.

fliegl
Lekka przyczepa TTS z osiami tandemowymi w wersji o masie własnej 2380 kg i ładowności 8120 kg. Stalowe rampy ułatwiają wprowadzenie maszyny, a jej bezpieczne umocowanie umożliwia 18 uchwytów, każdy wytrzymujący 5 ton.

Fliegl oferuje ponadto 2-, 3-, 4- i 5-osiowe naczepy niskopodłogowe zdolne tworzyć zestawy o dopuszczalnej masie całkowitej od 21 do 57 t. Także one mają możliwość poszerzenia do 3000 mm, a także występują w odmianie z rozsuwanym pokładem. Podobnie jak przyczepy DTS i VTS mogą być wyposażone w najazdy mechaniczne lub hydrauliczne o różnej długości z hydrauliczną regulacją rozstawu. 5- i 10-tonowe uchwyty do mocowania ładunku oraz możliwość indywidualnego doboru wyposażenia ułatwiają przystosowanie naczep niskopodłogowych do zadań.

Tekst: Michał Kij

Zdjęcia: Fliegl

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź