Przy pomocy pojazdów Fliegl można obsłużyć cały plac budowy. Oferta producenta jest bogata i zróżnicowana.
Obejmuje wywrotki, pojazdy skrzyniowe i niskopodłogowe. Umożliwiają one transport różnego rodzaju materiałów budowlanych oraz maszyn. Zarazem ich cechy konstrukcyjne znacząco zwiększają ich funkcjonalność i przyczyniają się do redukcji kosztów eksploatacji.
Wysoka wytrzymałość, niski opór
Podstawową rolę w transporcie budowlanym odgrywają wywrotki. Naczepy samowyładowcze Fliegl mają niską masę własną, a konstrukcja podwozia i skrzyni jest dopasowana do rodzaju ładunku i warunków pracy. Głównym modelem dla budownictwa jest wywrotka stalowa Stone Master. Jej pojemność wynosi od 25 do 28 m3, a masa własna najlżejszego wariantu to zaledwie 5400 kg. Zastosowanie trudnościeralnej stali Hardox 400 HB lub 450 HB, możliwość wyboru wersji 2- lub 3-osiowej oraz hamulców tarczowych lub bębnowych pozwala zoptymalizować pojazd pod kątem potrzeb nabywcy. Wszystkie wywrotki Fliegl mają wytrzymałą ramę ze stali drobnoziarnistej o właściwościach podobnych jak stal stosowana w przemyśle zbrojeniowym. Charakterystyczna dla wywrotek Fliegl jest rama z zaokrąglaną przednią częścią. Jest to opatentowane rozwiązanie, które zwiększa wytrzymałość pojazdu i sprzyja równomiernemu rozłożeniu nacisku na płytę siodła ciągnika. Ułatwia również sprzęganie naczepy i pozwala zmniejszyć wysokość szyi do 180 mm. Dzięki temu skrzynia jest osadzona niżej, a co za tym idzie niższa jest również krawędź załadunku.
Innym, typowym dla naczep Fliegl elementem jest mulda zwężająca się stożkowo ku przodowi. Nie wystaje poza obrys kabiny ciągnika i przyczynia się do obniżenia oporu aerodynamicznego, zmniejszając zużycie paliwa. Ponadto stożkowy kształt ułatwia rozładunek.
Do przewozu mało agresywnych ładunków Fliegl proponuje wywrotki z muldą z aluminium o klasie ścieralności 110 HB i pojemności 25–38 m3 przy masie własnej do 4000 kg oraz 40–57 m3 o masie własnej od 5300 kg. Do transportu asfaltu służy wywrotka z izolowaną, stalową skrzynią (400/450 HB) o pojemności 25–28 m3 i masie własnej do 5200 kg.
Nie tylko na paletach
Na budowę przywożone są nie tylko ładunki sypkie. Uniwersalne naczepy i przyczepy z burtami oraz platformy mogą dowozić ładunki spaletyzowane czy dłużycę, a także lżejsze maszyny. Fliegl oferuje pojazdy wydajne, wyposażone w systemy mocowania ładunku umożliwiające bezpieczny transport wszystkiego, co niezbędna na płacu budowy.
Przyczepy serii ZPS występują jako burtowe lub platformy ZPS Plateau z wyjmowanymi kłonicami. Mogą mieć dwie lub trzy osie i sprawdzają się bardzo dobrze np. przy transporcie kontenerów.
Podobne zadania mogą wykonywać naczepy typu Plateau dostępne w wariantach 1-, 2- lub 3-osiowym, także z osiami kierowanymi. Mogą być doposażone w gniazdo dla wózka widłowego na tylnym zwisie, przez co są samowystarczalne na miejscu za- czy rozładunku. Szczególnym typem takich naczep są pojazdy z systemem mocowania umożliwiającym transport dużych elementów, np. prefabrykowanych płyt. Z kolei transport dłużycy: prętów stalowych czy rur ułatwiają naczepy-platformy z rozsuwanym pokładem Telesattel. Można nimi przewozić elementy o długości dochodzącej do 22 m.
Lekkie, ciężkie, dopasowane
Ukoronowaniem oferty są wyspecjalizowane naczepy i przyczepy niskopodłogowe przeznaczone głównie do transportu maszyn. Tu oferta jest szczególnie bogata, co wynika z różnorodnych potrzeb klientów. Najlżejsze przyczepy mają dwie, centralne osie i mogą przewozić drobny sprzęt, np. minikoparki, ale nie tylko. Uniwersalna przyczepa samowyładowcza TSK z trójstronnym wywrotem ma ładowność od 8 do 16 t i przeznaczona jest głównie do przewozu materiałów budowlanych. Jednak po doposażeniu jej w najazdy, można przewozić nią małe maszyny.
Głównie do przewozu maszyn służy przyczepa TPS o ładowności od 9 do 14 t, a najlżejsze z nich można transportować na przyczepach serii TTS, które zależnie od wariantu mają ładowność 3,55, 6,45 lub 8,05 t.
Dla cięższych maszyn przewidziano rodzinę 2-, 3- i 4-osiowych przyczep DTS i VTS z pokładem dolnym o długości 5900–7900 mm i opcjonalnym poszerzaniem do 3000 mm. Poza odmianą z łabędzią szyją producent proponuje warianty z płaską podłogą na całej długości.
Fliegl oferuje ponadto 2-, 3-, 4- i 5-osiowe naczepy niskopodłogowe zdolne tworzyć zestawy o dopuszczalnej masie całkowitej od 21 do 57 t. Także one mają możliwość poszerzenia do 3000 mm, a także występują w odmianie z rozsuwanym pokładem. Podobnie jak przyczepy DTS i VTS mogą być wyposażone w najazdy mechaniczne lub hydrauliczne o różnej długości z hydrauliczną regulacją rozstawu. 5- i 10-tonowe uchwyty do mocowania ładunku oraz możliwość indywidualnego doboru wyposażenia ułatwiają przystosowanie naczep niskopodłogowych do zadań.
Tekst: Michał Kij
Zdjęcia: Fliegl