Czy wytrzymałość i niska masa własna mogą iść ze sobą w parze? Naczepy Fliegl Road Runner w wersji Ultralight i Greenlight przekazane niedawno belgijskim przewoźnikom udowadniają, że to możliwe.
Firmy Frisaye i Grupa Magetra odebrały niedawno 25 lekkich naczep kurtynowych Fliegl Road Runner, w tym 20 w wersji Ultralight oraz 5 w wersji Greenlight. Pojazdy te wyposażono w muldy umożliwiające transport kręgów stali.
Tak ciężki ładunek stawia wysokie wymagania konstrukcji naczepy. Mimo to masa własna obu wariantów jest niezwykle niska. W przypadku naczep Ultralight zaczyna się od 5,9 t przy ładowności ponad 33 t, a Greenlight od 6,3 t przy ładowności blisko 32,7 t.
Pełne bezpieczeństwo
Dokładne wartości zależą oczywiście od specyfikacji pojazdu. Naczepy dla belgijskich przewoźników mają muldy o długości 8040 mm. Jeśli zamiast kręgów stali transportowane są inne ładunki, np. na paletach, muldy można przykryć pokrywami, które są tak samo wytrzymałe jak podłoga wokół nich. Podłogę wykonano z drewna i pokryto warstwą przeciwpoślizgową. Ma grubość 30 mm i można na nią wjeżdżać wózkami o nacisku na oś dochodzącym do 5,6 t.
Bezpieczeństwo przewozu podnoszą różnorodne systemy mocowania ładunku, oferowane przez firmę Fliegl. W podłodze mogą znaleźć się otwory do mocowania kłonic, które unieruchomią krąg stali w muldzie. W wariantach Ultralight i w Greenlight może być ich sześć lub osiem. Dodatkowym zabezpieczeniem jest 18 uchwytów do mocowania pasów lub łańcuchów przytrzymujących ładunek. Każdy uchwyt ma wytrzymałość 5 ton. Pasy można zaczepić również o listwę systemu Multi-Lock, w której służące do tego otwory są rozmieszczone co 200 mm. Jeśli oprócz stali, naczepa będzie regularnie przewozić ładunki na paletach, warto zainwestować w solidny profil o wysokości 140 mm, który zabezpieczy przednią ścianę przed naciskiem ładunku. Oba warianty naczep mają certyfikat EN 12642 XL.
Szybki załadunek
Znacznym ułatwieniem przy załadunku kręgów od góry jest zsuwany do przodu dach Fliegl Blitz. Wystarczy kilka sekund, aby go otworzyć. Z kolei profil na krawędziach dachu jest dostatecznie sztywny, aby nie uginał się nawet po zdemontowaniu części kłonic. Dzięki temu można z łatwością załadować naczepę z boku, dosłownie po dach. Szybkie otwieranie i zamykanie kurtyny ułatwia system Quick Lock.
Fliegl wyposaża naczepy Ultralight i Greenlight w osie SAF lub BPW z hamulcami tarczowymi. Ultralight ma w standardzie felgi aluminiowe, Greenlight stalowe. Położenie osi można dostosować w taki sposób, aby w transporcie kombinowanym zwiększyć dopuszczalną masę całkowitą zestawu do 44 t. Jak wszystkie naczepy Fliegl, również warianty superlekkie mają 10-letnią gwarancję na przerdzewienie ramy.