W dniach 26 – 28 kwietnia 2023 r. odbyła się konferencja „Polska Logistycznym Hubem Europy”. FleetLOG objął ją patronatem medialnym.
Dzięki współpracy Polskiego Instytutu Transportu Drogowego z firmą Polferries, konferencja odbyła się w wyjątkowych warunkach podczas przeprawy promowej z Gdańska do Szwecji.
Polska Logistycznym Hubem Europy: w co inwestować?
Pierwszym punktem programu konferencji “Polska Logistycznym Hubem Europy” był panel „Jak zredukować koszty w transporcie drogowym?”. Eksperci i praktycy żywo dyskutowali o najlepszych sposobach na oszczędności w branży TSL, pod okiem Magdaleny Puzyniak, menedżera projektu PITD. Najważniejszym głosem w dyskusji był głos przewoźników, którzy na co dzień pracują nad najlepszymi metodami rozwoju przedsiębiorstwa i optymalizacją zużycia zasobów.
Rozmówcy jednogłośnie stwierdzili, że należy mądrze inwestować w kierowców, na których spoczywa odpowiedzialność nie tylko za przebieg, ale wydajność przewozu. Częstsze powroty do domu, dofinansowanie wyjazdów, systemy premiowania i budowanie dobrej atmosfery w pracy – takie rozwiązania na zatrzymanie kierowców w firmie przytoczyli wspólnie: Łukasz Grajcar, prezes zarządu Imex Logistics Sp. z o.o. i Alicja Chodorowska, główna specjalistka Departamentu Transportu w Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. Temat został także poruszony z perspektywy nowych rozwiązań (np. e-CMR), ekologii oraz optymalizacji ubezpieczeń przez ekspertów: prezes PITD Justynę Świebodę, Agnieszkę Szwaj, dyrektor marketingu w Polsce i Europie Wschodniej w firmie Webfleet, Michała Niemca dyrektora sprzedaży ds. komercyjnego transportu drogowego (CRT) w firmie Shell Polska Sp. o. o. oraz dyrektora ds. rozwoju biznesu MAK Ubezpieczenia Michała Parola.
Bądź czujny i reaguj
Drugiego dnia, tuż po śniadaniu, odbyły się warsztaty „Efektywne zarządzanie odprawą celną w łańcuchu dostaw” prowadzone przez Joannę Porath, prezeskę AC Porath. Podczas warsztatów omówione zostały szczególnie istotne z punktu widzenia przewoźników przypadki i procedury celne. Najlepsza i zarazem najprostsza wskazówka, to czujność w reagowaniu na okoliczności i efektywna komunikacja z agencją celną.
W samo południe prom dobił do portu w Nynäshamn, gdzie na uczestników czekał autokar do Sztokholmu. Kilka godzin zwiedzania najpopularniejszych miejsc z przewodniczką zostało zwieńczone szwedzką fiką – odpoczynkiem przy kawie i ciastku.
Polska Logistycznym Hubem Europy: co zapewni stabilność dostaw?
Tuż po powrocie na prom w kierunku Polski, uczestnicy zostali zaproszeni na drugi panel pt. „Jak zagwarantować stabilność dostaw w biznesie?” poprowadzony przez Annę Majowicz, dyrektor operacyjną PITD. Zagwarantowanie stabilności dostaw jest kluczowym wyzwaniem dla wielu przedsiębiorstw, szczególnie tych, które są zależne od surowców, części lub produktów dostarczanych przez zewnętrznych dostawców. W obliczu globalnych kryzysów, takich jak pandemia, konflikt zbrojny w Ukrainie, czy rosnąca inflacja, wiele firm doświadczyło trudności w zapewnieniu stabilności dostaw i kontynuacji swoich operacji biznesowych. Jakie strategie biznesowe obrać? Jak zarządzać ryzykiem? Jak budować dobre relacje z dostawcami? – o tym dyskutowali eksperci debaty.
Czy kara umowna była przyznana zasadnie?
Wydarzenie zakończyły warsztaty o karach umownych w zleceniach transportowych, które poprowadził Maciej Maroszyk, dyrektor operacyjny TC Kancelarii Prawnej. Ukazywał przykłady obciążenia karą umowną z różnych perspektyw, omawiał wszelkie zależności. Był to czas zwłaszcza dla przewoźników, którzy aktywnie zadawali pytania, odnoszące się do sytuacji z życia codziennego firmy, a także udzielali odpowiedzi na przypadki poruszone w prezentacji.
Rejs zakończył się w południe, 28 kwietnia. Był to intensywny czas nawiązywania relacji biznesowych, zdobywania wiedzy i wymiany branżowych doświadczeń w niespotykanych okolicznościach – na morzu.