wtorek, 1 kwietnia, 2025
Strona głównaTransport 4.0ACEA ma zastrzeżenia do rozporządzenia AFIR

ACEA ma zastrzeżenia do rozporządzenia AFIR

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) z zadowoleniem przyjmuje fakt, że posłowie parlamentu europejskiego i ministrowie krajowi osiągnęli 27 marca 2023 r. porozumienie w sprawie rozporządzenia w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które reguluje rozmieszczenie stacji ładowania i tankowania w całej UE dla wszystkich segmentów pojazdów.

Do 2030 roku państwa członkowskie muszą zbudować publicznie dostępne ładowarki dla pojazdów ciężarowych o sumarycznej mocy 3600 kW. Mają one być ulokowane co 60 km wzdłuż głównych autostrad Unii Europejskiej. Na drugorzędnych autostradach i drogach szybkiego ruchu, tzw. sieci komplementarnej TEN-T, ładowarki dla ciężarówek będą  umiejscowione co 100 km, a ich sumaryczna moc wyniesie 1500 kW. Do tego roku 2030 huby ładowania dla ciężarówek będą dostępne w każdym większym mieście, a na każdym wyznaczonym „bezpiecznym parkingu dla ciężarówek” będą musiały znajdować się cztery stacje ładowania.

Luka w infrastrukturze

ACEA zwraca uwagę, że rozporządzenie w obecnym kształcie nie pozwala sprostać rygorystycznie sformułowanym poziomom emisji CO2 przez producentów pojazdów.

– Już dzisiaj brak stacji ładowania i tankowania poważnie utrudnia wprowadzenie na rynek pojazdów bezemisyjnych — stwierdziła Sigrid de Vries, dyrektor generalna ACEA. – AFIR ma zatem do odegrania kluczową rolę w przejściu na transport neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Znaczna „luka w infrastrukturze” będzie nadal ograniczać możliwość redukcji emisji CO2 i osiągnięcie przez nasz sektor neutralności klimatycznej.

Zasięg sieci infrastruktury paliw alternatywnych na terenie Unii Europejskiej ograniczają również liczne, krajowe odstępstwa, które przewidziano.

Potrzeba co najmniej 700 stacji tankowania wodoru

Aby ciężarówki mogły osiągnąć niedawno zaproponowany poziom redukcji emisji CO2 o 45% do 2030 r., do końca dekady musiałoby poruszać się po europejskich drogach około 400 000 pojazdów akumulatorowych lub wyposażonych w wodorowe ogniwa paliwowe. Z tego większość w transporcie długodystansowym. Ponadto od 2030 r. ponad jedna trzecia wszystkich sprzedawanych nowych samochodów ciężarowych musiałaby być „bezemisyjna” co oznacza blisko 100 000 ciężarówek rocznie. Pojazdy te wymagałyby ponad 50 000 ładowarek odpowiednich dla pojazdów ciężarowych, w tym około 35 000 ładowarek megawatowych, a także co najmniej 700 stacji tankowania wodoru. Przy obecnym stanie infrastruktury do ładowania i tankowania nawet obecne cele w zakresie emisji CO2, czyli o 30% do 2030 r. są poza zasięgiem.

AFIR rozmija się z tak ambitnie wyznaczonymi celami. Państwa członkowskie muszą pilnie przyspieszyć modernizację sieci energetycznej i zapewnić miejsce dla stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

Niedobór infrastruktury będzie spowalniał osiągniecie neutralności klimatycznej przez przemysł motoryzacyjny, wskazuje ACEA.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź