Jeep Compass 4xe ma wiele zalet. W mieście jest oszczędny, na autostradzie dynamiczny, a w terenie skuteczny. Może być elektryczny, spalinowy i hybrydowy – w zależności od naszych potrzeb i możliwości.
Jeep Compass 4xe, czyli hybryda plug-in z napędem na cztery koła. Zastosowano tu dwa silniki napędzające koła oraz dodatkowy silnik elektryczny, o którym potem. Przednią oś napędza silnik benzynowy turbodoładowany o pojemności 1,3 l i mocy 180 KM, a tylną elektryczny o mocy 60 KM. W sumie cały układ napędowy ma moc 240 KM. Z tym układem współpracuje 6-biegowy automat. Ten samochód nie tylko ma napęd na 4 koła, który pozwoli nam zboczyć z głównej drogi, a nawet pokusić się o bezdroża, ale może również poruszać się jedynie na silniku elektrycznym i to na dystansie 50 km – sprawdzone!
Ale to nie wszystko. 180 KM i 270 Nm momentu obrotowego, przy wsparciu silnika elektrycznego, gdzie 250 Nm mamy na starcie – daje sporą frajdę z jazdy po autostradach. Jest jeden warunek – warto mieć wówczas naładowaną baterię. Tryb Sport znacznie podnosi dynamikę tego auta. Gdy go włączamy dajemy wyraźny sygnał, że na oszczędnościach nam nie zależy.
W mieście
Elektryczny zasięg na poziomie 50 km, pozwala na co dzień poruszać się tanio i cicho. Oczywiście pod warunkiem, że mamy gdzie naładować baterię. Bateria trakcyjna ma pojemności 11,4 kWh i można ja ładować z mocą 7,4 KW. Najszybszy czas naładowania baterii wg producenta to godzina i 45 minut.
W mieście Compass sprawdza się bardzo dobrze, dzięki kamerze cofania z czujnikami oraz sygnalizacji o ruchu poprzecznym, a w tym przypadku w ramach pakietu Parking była też możliwość automatycznego parkowania. Również podczas miejskich przejażdżek najlepiej możemy zaobserwować, jak hamownie przekłada się na odzysk energii i doładowanie akumulatora. Tutaj sprawdzi się tryb e-Coasting, czyli silnej rekuperacji. Po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia auto silniej wyhamowuje i dzięki temu też odzyskiwana jest większa ilość energii.
W trasie
Mały bak paliwa o pojemności 42 l, niestety nie pozwala poszaleć. Zgodnie ze wskazaniem komputera, przy mojej oszczędnej jeździe i prędkości nie przekraczającej 120 km/h w efekcie miało mi starczyć na 400 km. Komputer pokazywał średnie zużycie paliwa na poziomie 7 l/100 km. Okazało się, że podczas trasy 350-kilometrowej, prawie 40 km przejechałam, korzystając z prądu, czyli tyle udało mi się odzyskać energii podczas jazdy. Przy wyższych prędkościach na autostradzie średnie spalanie wzrosło do 7,3 l /100 km. Natomiast podczas jazdy drogami krajowymi i wojewódzkimi, spadało.

Dzięki połączeniu silnika spalinowego i elektrycznego Jeep Compass 4xe przyspiesza od zera do 100 km/h w 7,3 sekundy. W trybie elektrycznym można nim jechać z maksymalną prędkością 130 km/h, w hybrydowym – 200. Compass jest bardzo wygodnym samochodem i świetnie się prowadzi. Natomiast przy pustej baterii, gdy zależy nam na dynamicznej jeździe, lub chcemy mieć zdecydowaną reakcję układu napędowego, musimy mocniej nacisnąć na pedał przyspieszenia. Wówczas samochód reaguje zgodnie z naszymi intencjami.

Compassem można się poruszać autonomicznie na poziomie 2. Tempomat adaptacyjny dostosowuje prędkość nie tylko do pojazdów poprzedzających, ale również do ograniczeń prędkości, a asystent pasa ruchu pilnuje, żeby pojazd nie zbaczał ze swojego toru jazdy.
Zawieszenie znakomicie wybiera nierówności, ale też zaskakująco dobrze sprawdza się podczas jazdy drogą ekspresową. Układ kierowniczy jest precyzyjny i samochód bardzo dobrze wchodzi w zakręty, co biorąc pod uwagę jego wielkość i kształt zasługuje na pochwałę.

W środku jest umiarkowanie cicho. Oczywiście gdy jedziemy tylko na silniku elektrycznym, głównie słyszymy świst przetwornicy. Lecz w trasie gdy prędkość dochodzi do 120–140 km, dają znać o sobie duże koła, spora bryła i lusterka, czyli opływ powietrza.
W terenie
Compass może poruszać się w trybie hybrydowym, który jest automatycznie załączany, czysto elektrycznym – wówczas do napędu wykorzystywany jest wyłącznie silnik elektryczny i energia zgromadzona w akumulatorach lub w trybie E-Save, który może albo oszczędzać energię elektryczną, albo w razie potrzeby doładowywać akumulator poprzez pracę silnika spalinowego. Ta funkcja może się przydać w terenie.

Za napęd na przód odpowiada silnik spalinowy, czyli jadąc trybem hybrydowym mamy napęd na przód. Zestawiony jest z nim drugi silnik elektryczny, który w razie potrzeby może działać jako generator wysokiego napięcia. Silnik elektryczny umieszczony na tylnej osi, tylko napędza tę oś. Samochód ma przełożenie redukcyjne oraz zintegrowany mechanizm różnicowy („e-axle”). Jeżeli więc potrzebujemy napędu na wszystkie koła, potrzebujemy też prądu.
W przypadku dłuższej jazdy terenowej, dwa silniki elektryczne tworzące pętlę Powerloop, zapewniają stały dostęp do napędu eAWD. Dzięki technologii 4xe, napęd na tylną oś jest przekazywany wprost z silnika elektrycznego. Pozwala to na rozdzielenie dwóch osi i niezależne kontrolowanie momentu obrotowego w bardziej skuteczny sposób niż zapewnia to układ mechaniczny. Napęd 4×4 jest załączany w razie potrzeby.
Można też korzystać z trybu Auto, który automatycznie dostosowuje napęd do warunków na drodze. Do dyspozycji są również tryby bardziej terenowe: błoto i piasek oraz śnieg. Jeżeli teren jest trudny można załączyć napęd na wszystkie koła, a nawet włączyć reduktor i asystenta zjazdu.
Sporo miejsca
Miejsce kierowcy można wygodnie zająć dzięki dużemu zakresowi regulacji fotela, łącznie z odcinkiem lędźwiowym. Fotel można zaprogramować w trzech różnych ustawieniach. Przed kierowcą jest elektroniczny 10-calowy kokpit, na którym można cały czas obserwować chwilowy pobór i odzysk energii. Obok, w konsoli środkowej zamontowano 10-calowy ekran systemu multimedialnego, z którym można połączyć smartfona i korzystać np. z Android Auto. Również tam można na bieżąco sprawdzać, jak dużo energii udaje nam się odzyskać podczas jazdy. A także jaki procent trasy pokonujemy tylko na silniku elektrycznym. Oprogramowanie jest intuicyjne i nie powinno nastręczać problemów.

Dość spora, pokryta skórą wielofunkcyjna kierownica pozwala wygodnie korzystać z tempomatu i przełączać ekrany komputera na tablicy przyrządów.
Zamykany schowek przed pasażerem z przodu pomieści B5. W drzwiach są spore kieszenie, w których można umieścić np. butelkę półtoralitrową i kubek termiczny, w konsoli środkowej są dwa uchwyty na kubki i miejsce na telefon z ładowarkę indukcyjną. Schowek jest również pod podłokietnikiem.

Drzwi z tyłu też dają dużo możliwości, zmieści się w nich butelka półlitrowa lub kubek termiczny i jeszcze zostanie miejsce na drobiazgi. Na kanapie z tyłu wygodnie będą podróżować dwie osoby średniego wzrostu, trzecia tradycyjnie po środku ma zawsze gorzej, a w tym wypadku nie najgorzej. Dodatkowo pasażerowie z tyłu mają do dyspozycji gniazda USB A i C i 230 V.
Bagażnik w tym wypadku otwierany i zamykany jest elektrycznie i za pomocą gestu nogą, co znacznie ułatwia korzystanie z niego. W środku mieści się 438 l, jeżeli złożymy oparcia tylnego rzędu, uzyskamy do 1248 l.

Jeep Compass to SUV, który adaptuje się do różnych warunków. To idealny samochód dla aktywnych, nie tylko w trudniejszym terenie, ale też podczas długich podróży autostradą. Oszczędny, pojemny i nie nudny.
Tekst: Katarzyna Dziewicka Zdjęcia: Katarzyna Dziewicka, Michał Kij
Jeep Compass 4xe S PHEV 240 KM 6A eAWD
Dane techniczne | |
Dmc (kg) | 2475 |
Masa własna (kg) | 1935 |
Ładowność (kg) | 440 |
Masa całkowita przyczepy (t) | 1,25 |
Rozstaw osi (mm) | 2636 |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4404/1874/1645 |
Średnica zawracania (m) | 12 |
Liczba miejsc | 5 |
Objętość bagażnika za 2.rzędem/za 1.rzędem siedzeń (l) | 438/1248 |
Własności terenowe | |
Napęd | 4×4 |
Kąt natarcia (°) | 16,8 |
Kąt zejścia (°) | 31,7 |
Kąt rampowy (°) | 22,9 |
Prześwit (mm) | 201 |
Głębokość brodzenia (mm) | 406 |
Silnik benzynowy | 1,3 GSE T4 |
Liczba cylindrów | 4 |
Pojemność (cm3) | 1332 |
Moc maksymalna (KM/kW/obr/min) | 180/132/5750 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr/min) | 270/1850 |
Silnik elektryczny | |
Moc maksymalna (KM/kW) | 60/44 |
Łączna moc układu hybrydowego (KM/kW) | 240/??? |
Maks. moment obrotowy układu hybrydowego (Nm) | 270 |
Typ skrzyni/liczba biegów | automatyczna/6 |
Pojemność akumulatora (kWh) | 11,4 |
Zasięg elektryczny wg WLTP (km) | 56 |
Prędkość maksymalna* (km/h) | 200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) * | 7,3 |
Średnie zużycie paliwa, cykl mieszany* (l/100 km) | 1,7-2. |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 42 |
Gwarancja i ceny | |
Gwarancja | 2 lata bez limitu przebiegu |
Cena brutto (zł) | od 200 400 |
*wg danych producenta |

























































