Toyota UNO to pierwszy ciągnik portowy typu UTR (ang. utility tractor rig) z elektrycznym napędem na wodorowe ogniwa paliwowe.
Jego zadaniem jest przewożenie kontenerów na krótkich dystansach, przy nieustannym manewrowaniu, zatrzymywaniu się i ruszaniu. Lekki napęd wodorowy Toyoty UNO zapewnia dużą ładowność i krótki czas tankowania.
Toyota UNO do przewozu kontenerów
Toyota opracowała model UNO we współpracy z firmą logistyczną Fenix Marine Services. Pojazd otrzymał napęd z mocnym silnikiem elektrycznym oraz ogniwami paliwowymi z Toyoty Mirai. Tankowanie zbiorników wodoru trwa do 20 minut, dlatego Toyota UNO jest zdolna do pracy przez całą dobę.
Ciągniki portowe UTR wykonują jedne z najcięższych prac w portach, przemieszczając kontenery. Przygotowują je do załadunku na statki, pociągi lub ciężarówki. Jest to praca energochłonna, z częstym ruszaniem i zatrzymywaniem się. Toyota UNO bardzo dobrze sprawdziła się w tych warunkach podczas testów trwających od 2019 roku w Porcie Los Angeles, potwierdzając swoją wytrzymałość i łatwość w manewrowaniu oraz praktyczność i bezpieczeństwo napędu na ogniwa paliwowe.
Wodorowe ciągniki wkrótce na rynku
Prototyp początkowo trafił do terminalu firmy Fenix Marine Services, który obsługuje ponad milion kontenerów rocznie. Po zakończeniu pierwszej fazy testów został przekazany do Centrum Dystrybucji Części Toyoty w Los Angeles. Te doświadczenia pozwolą opracować nowy, jeszcze bardziej wydajny model wodorowego ciągnika UTR. Prace rozwojowe już się rozpoczęły. W przyszłości wymiana większej liczby spalinowych ciężarówek na wodorowe poprawi jakość powietrza i warunki pracy w na terenach portów oraz innych centrów logistycznych.
Obecnie niemal wszystkie ciągniki UTR, podobnie jak inne pojazdy pracujące w portach, korzystają z silników Diesla. W porcie Los Angeles wykorzystywanych jest 12 000 ciężarówek.
Toyota w kalifornijskich portach
Toyota współpracuje z kalifornijskimi portami we wprowadzaniu do użytku pojazdów wodorowych od 2017 roku, kiedy prototypowa ciężarówka Toyota Project Portal rozpoczęła pracę w centrum logistycznym Toyoty w Porcie Long Beach. Rok później firma zbudowała prototyp drugiej generacji, który dołączył do floty w tym samym porcie. W 2019 roku Toyota razem z Kenworth Truck Company zbudowała 10 ciężarówek T680 FCEV. Bazą dla nich był Kenworth T680 z silnikiem wysokoprężnym. Wodorowa wersja z pełnym załadunkiem 37 ton ma zasięg ponad 300 mil (480 km), a jej tankowanie trwa do 20 minut.
Pojazdy trafiły m.in. do Toyota Logistics Services, Total Transportation Services oraz Southern Counties Express, pokonując nawet 500 mil dziennie. Po zakończeniu programu wodorowe ciężarówki są nadal wykorzystywane przez Toyotę w rejonie Los Angeles.