Dachser po raz pierwszy wykorzystuje ciężarówkę na baterie do transportu międzynarodowego.
Elektryczny Mercedes eActros zaczął ostatnio jeździć pięć razy w tygodniu z centrum logistycznego w Hof w Niemczech do oddalonego o około 200 kilometrów oddziału w Kladnie koło Pragi i z powrotem.
Dachser: po testach
Po zakończonych powodzeniem testach, w lutym i maju 2023 r. rozpoczęła się regularna eksploatacja połączenia transgranicznego. Obsługuje je Flytt Logistic GmbH. Zestaw przewożący nadwozia wymienne jest używany na dwie zmiany: w ciągu dnia 40-tonowy eTruck działa w regionalnym transporcie dystrybucyjnym w rejonie Hof, a nocą na trasie transgranicznej między Niemcami a Czechami. Według producenta ciężarówka eActros 300 ma średni zasięg do 300 kilometrów, w zależności od różnych czynników, takich jak topografia lub masa ładunku. Energia w ciężarówce jest uzupełniana w stałych punktach oraz w oddziale Dachsera w Kladnie w Czechach. Samochód jest ładowany przez niewiele ponad godzinę.
– Przeprowadzone przez nas testy eActrosa dostarczyły nam ważnych informacji na temat przydatności elektromobilności w codziennym użytkowaniu w transporcie na dłuższych dystansach – mówi Klaus Neubing, General Manager w Dachserze w Hof. – Jesteśmy bardzo zadowoleni, że dzięki pionierskiemu duchowi i pracy zespołowej udało nam się uruchomić pierwszą transgraniczną, zelektryfikowaną linię w europejskiej sieci Dachsera. Wraz z naszym wieloletnim partnerem Flytt Logistic GmbH pokazaliśmy, że opłaca się odkrywać nowe możliwości.
Rząd sfinansował
Od 2018 r. Dachser korzysta z pojazdów na baterie, włączając w to koncepcję zrównoważonych dostaw miejskich „Dachser Emission-Free Delivery”. Flota pojazdów z alternatywnymi układami napędowymi jest stale rozbudowywana, także w transporcie dalekobieżnym.
Projekt w Hof jest finansowany przez Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu w ramach dyrektywy KsNI w sprawie promowania lekkich i ciężkich pojazdów użytkowych z alternatywnymi, przyjaznymi dla środowiska napędami oraz związaną z nimi infrastrukturą tankowania i ładowania. Wytyczne dotyczące finansowania są koordynowane przez NOW GmbH, a wnioski są zatwierdzane przez Federalny Urząd Logistyki i Mobilności.