W niedzielę, 16 kwietnia, nastąpiło oficjalne włączenie 183 przegubowych Solarisów Urbino 18,75 electric do floty autobusowej Oslo.
Solaris zrealizował tym samym największe dotąd jednorazowe, zamówienie na pojazdy bateryjne. Wartość kontraktu, podpisanego w styczniu 2022 roku wynosi około 100 mln euro.
Przewoźnikiem obsługującym linie, na które zostaną skierowane nowe Urbino 18,75 electric, jest Unibuss AS. Imponująca flota 183 elektrycznych przegubowców będzie stacjonowała w nowo powstałym obiekcie w Stubberud w Oslo. Przegubowe Urbino 18,75 electric zostaną skierowane na najbardziej zatłoczone linie w Norwegii: 20, 21, 31 i 37, z których każdego dnia korzysta blisko 150 000 osób.
„Bezemisyjne” Oslo
Oslo jest coraz bliższe stania się pierwszym miastem na świecie z 100% „bezemisyjnym” transportem publicznym. Cel całkowicie „bezemisyjnej” komunikacji miejskiej, jaki postawiła przed sobą metropolia, zostanie prawdopodobnie osiągnięty 5 lat szybciej, niż przewidywano.
– Jako Unibuss AS jesteśmy naprawdę zadowoleni z dostawy autobusów do tego imponującego projektu, który jest dla nas prawdziwym kamieniem milowym na drodze do osiągnięcia naszego celu: posiadania 100% elektrycznych autobusów miejskich w naszej flocie do połowy 2025 roku. Solaris wykonał gruntowną i solidną pracę, dostarczając całe zamówienie dokładnie na czas rozpoczęcia działalności (16 kwietnia 2023) i to w bardzo wymagającym środowisku łańcucha dostaw. Teraz liczymy na to, że lokalny norweski zespół Solaris Norge będzie utrzymywał i serwisował autobusy w doskonały sposób, ponieważ mamy przed sobą kolejne 12 lat współpracy. Nie mogę się doczekać! – powiedział Henrik Anderberg, dyrektor techniczny Unibuss AS.
Opatulone i bezpieczne
Urbino 18,75 electric zostały wyposażone w baterie nowej generacji o pojemności ponad 520 kWh. Ich ładowanie odbywa się przy pomocy złączy typu plug in. Centralny silnik trakcyjny o mocy 240 kW zapewnia płynne przyspieszenie i cichą pracę. Długość pojazdów wynosi 18,75 m, czyli o 75 cm więcej niż w standardowym przegubowym modelu marki Solaris. Zwiększona przestrzeń wewnątrz autobusu umożliwiła umieszczenie na pokładzie aż trzech zatoczek dla osób niepełnosprawnych, przy pojemności pasażerskiej 138 osób, w tym 41 na miejscach siedzących.
Kierowcy korzystają z systemów wspomagających jazdę, takich jak Mobileye czy kamery w miejscu klasycznych lusterek. Ponadto w każdym z elektrycznych Urbino dostępne są kamery szerokokątne, które łączą obraz w 360-stopniowy widok z lotu ptaka. Ponadto w autobusach dostępny jest czujnik zmierzchu i deszczu, a także układ automatycznie wykrywający zmęczenie kierowcy. E-busy zostały wyposażone w specjalny skandynawski pakiet izolacji termicznej, związany m.in. z zastosowaniem dodatkowej izolacji ścian bocznych i sufitu oraz podwozia w okolicy nadkoli, podwójnych szyby boczne, a także mat grzewczych zamontowanych w podłodze przy drzwiach. Urbino 18,75 electric może korzystać z łańcuchów śniegowych.
Historia współpracy Solarisa i Unibuss AS sięga 2006 roku. Od tego czasu przewoźnik zamówił ponad 400 autobusów producenta. W całej Norwegii kursuje już ponad 700 pojazdów marki Solaris.