20 dziennikarzy branżowych z ośmiu krajów przez cztery dni prześwietlało na różne sposoby siedem elektrycznych autobusów 12-metrowych. Piąta edycja e-Bus Testu w tym roku po raz pierwszy zakończyła się wyłonieniem zwycięzcy. Nie mogło nas tam zabraknąć.
W konkursie wzięli udział zarówno dobrze znani gracze, jak i producenci, którzy niedawno zadebiutowali na europejskim rynku. W Bonn pojawiły się: Ebusco 3.0 12 FL, Hess lighTram, Ikarus 120E, Iveco e-Way, Mercedes eCitaro, Otokar e-Kant C oraz Quantron Cizaris. Zabrakło w tym roku Solarisa, w ostatniej chwili swój udział odwołało VDL i z wiadomych przyczyn Volvo. MAN natomiast już poza konkursem zaprezentował swoją nowość Lion’s City 10 E. Do dyspozycji uczestników był też elektryczny minibus – Mercedes Sprinter 45 City, którego zabudowała firma Tremonia.
Różnorodnie pod każdym względem
Autobusy miejskie rządzą się swoimi prawami. Podobnie, jak to miało miejsce w poprzednich edycjach, do konkursu stanęły zarówno egzemplarze demonstracyjne, jak i te, które zostały przygotowane na konkretne zamówienie klienta. Były wśród nich zarówno nowe konstrukcje, które zostały specjalnie dostosowane do napędu elektrycznego, jak również takie, które jeszcze bazują na rozwiązaniach wykorzystywanych w pojazdach spalinowych. Dwóch producentów zdecydowało się na zastosowanie elektrycznej osi napędowej z dwoma silnikami w piastach kół. Pozostali zaprezentowali autobusy z silnikiem elektrycznym zamontowanym centralnie. Coraz częściej zresztą oferowane są obydwa rozwiązania. Były też autobusy z tradycyjnymi lusterkami oraz takie, w których zamontowano elektroniczny system kamer i tabletów. Różnorodność zastosowanych technologii daje pełen obraz możliwości, jakie dzisiaj są dostępne w autobusach miejskich. Większość z nich jest montowana w zależności od potrzeb i wymagań klienta.
W ramach jazd testowych drogami publicznymi w rzeczywistych warunkach pracy po ulicach Bonn, jury oceniało zachowanie i komfort pojazdu z punktu widzenia kierowcy i pasażerów. Pod uwagę brano też jakość wykonania oraz łatwość obsługi i naprawy. Wybór nie był łatwy.
E-Bus Test: Awangarda
Najbardziej spektakularnym z prezentowanych autobusów był Iveco e-way. Uwagę zwracał nie tylko jego wygląd zewnętrzny, ale też środek. Dużo przeszklonych powierzchni z jednej strony dostarcza sporo światła dziennego, z drugiej sprawia, że wnętrze wydaje się większe, niż jest w rzeczywistości. Ponadto nie ma w środku wieży (…)