Ford F-150 Lightning wchodzi na rynek norweski. Klienci mogą ubiegać się o zakup ograniczonej liczby F-150 Lightning w wersji Lariat Launch Edition.
Ponad 1000 Nm momentu obrotowego pozwala na holowanie prawie 3,5-tonowej przyczepy i przyspieszenie 0-100 km/h w czasie poniżej 5 sekund. Pikap może zasilać elektronarzędzia i akcesoria przydatne w pracy i podczas rozrywek w plenerze.
Ford F-150 Lightning: Czysta friluftsliv
Klienci z najbardziej otwartego na elektromobilność rynku świata będą pierwszymi poza USA i Kanadą, którzy będą mogli ubiegać się o zakup limitowanej liczby F-150 Lightning w wersji specjalnej Lariat Launch Edition. Polityka władz Norwegii zmierza do wprowadzenia do roku 2025 obowiązku sprzedaży wyłącznie w pełni elektrycznych nowych samochodów osobowych oraz lekkich użytkowych, a kultura odpoczynku na łonie natury – „friluftsliv” – jest zakorzeniona w narodowej mentalności.
Tylko elektryczne od 2030
Ford w zeszłym roku ogłosił, że od 2030 roku w ofercie marki znajdą się włącznie elektryczne samochody osobowe, a od 2035 roku dołączy do nich kompletna gama elektrycznych pojazdów użytkowych. Ponadto zamierza osiągnąć do roku 2035 neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla we wszystkich zakładach, dla logistyki i bezpośrednich dostawców w Europie. Firma zainwestuje na całym świecie 50 miliardów dolarów, aby do 2026 roku osiągnąć roczną docelową globalną produkcję 2 milionów egzemplarzy samochodów elektrycznych. Planuje, że do 2030 roku ponad połowę jej globalnej produkcji będą stanowiły pojazdy elektryczne i że nie później niż w 2050 roku Ford osiągnie globalną neutralność węglową.
W ubiegłym miesiącu zaprezentował europejskim klientom Explorera 2, elektrycznego crossovera klasy średniej, będącego jednym z dziesięciu modeli elektrycznych, które znajdą się w ofercie marki do końca 2024 roku. Jest w tej grupie również Mustang Mach‑E, którego zakupy w Norwegii stanowią aż 22% całego wolumenu sprzedaży modelu w Europie.
Z góry rezerwują
Prawie 200 000 klientów zarezerwowało Forda F-150 Lightning jeszcze przed jego premierą w maju ubiegłego roku. F-150 Lightning, należący do serii F Forda, pikapów najlepiej sprzedających się w Ameryce od 46 lat, do której od 41 lat należy również tytuł najlepiej sprzedającego się samochodu użytkowego, szybko osiągnął status najchętniej kupowanego elektrycznego pikapa w USA.
Limitowana seria samochodów dla norweskich klientów będzie powstawać w Stanach Zjednoczonych, w zakładach Rouge Electric Vehicle Center w Dearborn, które rozszerzają moce produkcyjne do planowanego rocznego tempa 150 000 egzemplarzy F-150 Lightning, zjeżdżających z linii już w 2023 roku.
Konsumenci w Norwegii są największymi entuzjastami samochodów elektrycznych na świecie, stanowią one już 21% z 2,9 mln pojazdów poruszających się po drogach tego kraju. Prawie 80% nowych samochodów osobowych sprzedanych w Norwegii w 2022 r. miało napęd elektryczny. W wypadku pojazdów użytkowych, było to 20%, jednak przewiduje się, że w tym roku wskaźnik ten osiągnie 40% dzięki rosnącemu popytowi ze strony przedsiębiorstw i coraz większej podaży.
5 sekund bez przyczepy
F-150 Lightning, który nadaje się do przewożenia w dzikie ostępy sprzętu narciarskiego, wędkarskiego lub pontonów do raftingu, wpisuje się też w potrzeby norweskich firm, może przejechać na jednym ładowaniu, bez emisji, do 386 km (wg EPA), pozwala też na holowanie przyczepy o masie 3493 kg i przewiezienie 805 kg ładunku.
Zespół dwóch silników elektrycznych o mocy 458 KM i momencie obrotowym 1050 Nm napędza obie osie. Pikap przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 5 sekund. Do wyboru są tryby jazdy: Normal, Sport, Off-Road 7 i Tow/Haul (holowanie).
Akumulator litowo-jonowy nowej generacji o pojemności użytkowej 98 kWh można naładować od 15 do 80% w 39 minut przy użyciu szybkiej ładowarki prądu stałego o mocy 150 kW. Warto nadmienić, że norweska sieć publicznych punktów ładowania, liczy już 20 000 ładowarek, w tym 6000 szybkich.
Ford F-150 Lightning: Zabawi i zasili
Jednym z walorów F-150 Lightninga jest możliwość wykorzystania jego akumulatora trakcyjnego jako mobilnego źródła zasilania. Instalacja Pro Power Onboard dostarcza poprzez gniazdka elektryczne prąd o mocy do 2,3 kW i nadaje się do zasilania elektronarzędzi i elektorniki w miejscu pracy lub podczas biwakowania.
Przedni bagażnik Mega Power Frunk o pojemności 400 litrów, zdolny do przewiezienia 181 kg bagażu, jest wodoodporny i odprowadza wodę, co jest bardzo praktycznym rozwiązaniem, zarówno w pracy, jak i podczas wyjazdów w plener.
Kabina pomieści pięciu pasażerów. Podróż ułatwia system informacyjno-rozrywkowy SYNC 4A Forda, obsługiwany przez 15,5-calowy cyfrowy centralny ekran dotykowy oraz Apple CarPlay i Android Auto, łączące się ze smartfonami bezprzewodowo. 12-calowy cyfrowy zestaw wskaźników wykorzystuje konfigurowalny interfejs, który pozwala kierowcy zaprogramować najważniejsze dla niego informacje.
Kamera tylna upraszcza zaczepienie przyczepy. Wagi pokładowe i inteligentny zaczep wyświetlają na ekranie centralnym szacunkową ładowność skrzyni i rozkład masy ładunku na przyczepie. System Pro Trailer Backup Assist ułatwia manewrowanie podczas zaczepiania przyczepy, umożliwiając kierowcy monitorowanie postępów na 15,5‑calowym ekranie dotykowym i wykonywanie manewrów za pomocą specjalnego sterownika.
W każdym kolorze pod warunkiem, że…
F-150 Lightning w wersji Lariat Launch Edition, przeznaczonej dla klientów w Norwegii, jest oferowany wyłącznie z nadwoziem Super Crew Cab w metalicznym kolorze nadwozia Antimatter Blue, podkreślającym unikatowy materiał, z jakiego wykonano nadwozie. Jest to stop aluminium klasy wojskowej, który obniża masę pojazdu, podnosząc jego efektywność energetyczną i oszczędność podczas jazdy.
Może najbardziej pamiętliwi z potomków wikingów docenią, że nowy model jest jak Ford T, który też można było „otrzymać w każdym kolorze, pod warunkiem, że był to kolor czarny”.